Sysselsättning till fånghäst

Emmah.S

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl allt...har nu ikväll så här lagom före jul haft ut vetetinären eftersom jag tyckte att Frans rörde sig konstigt i hagen tidigare idag, och mkt riktigt så har han fått fång :devil: Nu ska han ha boxvila i 5 dagar MINST och detta kommer att leda till stallets död om jag inte hittar någon extremt effektiv sysselsättning till honom. Alla tips mottages tacksamt, länka gärna till liknande trådar (hittar inte så många), kan dock ej innehålla godis pga fången.

Tänkte på granris men törs man ge honom det eftersom han redan har fång?! :confused:

Sv: Sysselsättning till fånghäst

tror inte granris är någon större fara... och fri tillgång på hö såklart.

sen kan du skaffa en boll och ha lusernpellets inuti, så hästen får rulla på bollen. det tycker dom är roligt.

Jo det ska han ha, kommer att gå på 50/50 med halm och hösilage. Men det är bara de att han bli otroligt rastlös så fort maten är slut...gillar inte att vara inne...behöver något som räcker ett tag. Dessvärre har han lidrig bronkit så jag hoppas verkligen att han klarar av att äta halm även om jag blöter den.....

Ofta så håller sig fånghästarna ganska lungna då dom har så ont. Hoppas att han snart blir pigg igen.

Ofta så håller sig fånghästarna ganska lungna då dom har så ont. Hoppas att han snart blir pigg igen.

Ofta ska väl hästen stå stilla även ett bra tag efter att smärtan försvunnit?

Jag letade upp sånna träd med bark som hästar gillar och tog kvistar av, så hade hon nått att knapra på.

Öka grovfodergivan så tar inte maten slut lika fort.
Grenar som flera sagt, kasta in morötter i ströt kan man också göra.
Hoppas pållen kryar på sig!!!

Mitt sto fick morötter när hon hade fång, helt OK enligt veterinären.
Men TS bör kanske kolla med sin veterinär, alla fångfall är ju inte lika.

Immer

Nej det är säkert olika från fall till fall.
Jag minns att vi har diskuterat det här med fång och morötter tidigare i år. Jag letade reda på de diskussionerna innan jag svarade här.
Sedan är det ju alltid frågan vem man väljer att tro på.
För att fortsätta den diskussionen träffade jag för ett par dagar sedan en person som har jobbat med hästar i säkert minst tjugofem år. Hon är ridlärare på en större ridskola i skåne. När jag berättade om min häst som har haft fång menade hon att det inte var bra att ge dem ensilage för att det var mkt protein i det.
Med detta menar jag än en gång att många inte tycks följa med i de nya forskningsrön som kommer. Jag är ganska säker på att du delar min uppfattning.

Äpplen kan inte brytas ned helt i hästarnas mage och måste vänjas in långsamt för att hästen ska klara av det... :crazy:

Dela upp höt på många små portioner.
Bra om hästen kan titta ut om möjligt- bästa terapin.

Tror inte att det är bra med morötter under pågående fånganfall. Vet att HelenaHandberg skrev i ett inlägg att normalt sett kan man ge en morot då och då men aldrig äpplen till fånghästar. Skulle absolut inte fodra med morötter i nuläge.

Morötter är ingen fara, men däremot äpplen- tror jag:angel:

Hur pass farligt det är med morötter vet jag inte. Men de innehåller en del socker och stärkelse. Vill man undvika det så behöver man ju inte ge morötter. Jag ger inte min häst så mkt morötter längre.

Jag gav inget annat än linfrö till min häst när den hade haft fång.
Numera får den 2 kg om dagen- ett mål.

Äpplen är belöning efter ngt riktigt bra.

Det är antagligen väldigt olika vilka hästar som tål vad. Men åt din häst verkligen två kilo linfrö om dagen. Min blir skit(ha)dålig i magen av linfrö.

Oops.Har väl druckit för mkt glögg eller var det kaffe:rofl:

Menar att jag nu ger 2 kg Morötter:angel:

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka