Systembolaget

Jag tycker hela konceptet med Systembolaget är jättebra. Har inga problem med öppettiderna trots att jag typ aldrig passerar där spontant medans det är öppet utan måste planera in det och åka iväg med bil.
 
Systemet är fantastiskt. Utbud, kunnig hjälp, möjlighet att få hjälp att specialbeställa. Super!

Ang att man inte kan impulsshoppa en söndagseftermiddag, så kan jag tycka att det inte är så himla farligt. Man dör inte av att inte alltid kunna leva ut sina impulser. I vårt grannland i väst kan man inte ens köpa MAT på söndagar!
 
Systemet är fantastiskt. Utbud, kunnig hjälp, möjlighet att få hjälp att specialbeställa. Super!

Ang att man inte kan impulsshoppa en söndagseftermiddag, så kan jag tycka att det inte är så himla farligt. Man dör inte av att inte alltid kunna leva ut sina impulser. I vårt grannland i väst kan man inte ens köpa MAT på söndagar!

Om du menar Norge, så kan man handla mat på söndagar. Dock i mindre butiker, dom har ett max areal på butikerna som får lov att vara öppet på söndagar, detta har dom gjort för att försöka öka omsättningen på mindre butiker :)
 
Jag ser inga problem med det, ska jag iväg direkt efter jobbet tar jag antingen med mig en flaska när jag åker hemifrån eller så köper jag en på en rast om jag jobbar kontorstider, jobbar jag skift köper jag med mig på väg till jobbet.

Spela roll, jag korkar inte upp vid skrivbordet och halsar den och ingen vet vad jag har i min väska heller, inte för att det på något vis är olagligt. Vad andra tycker om det som de inte känner till bryr jag mig inte om.
Fast alltså, alla arbetsplatser tillåter inte alkohol på platsen öht. Så att en kan ta med sig innan en går till jobbet eller köpa på en rast fungerar inte riktigt (alla har liksom inte ens raster). Skulle jag ta med mig alkohol till mitt jobb och någon ser det kan jag nog börja leta efter ett nytt jobb rätt omgående, för vi har verkligen nolltolerans mot alkohol i vår verksamhet oavsett om jag sitter och dricker i barngrupp eller förvarar den i min väska (även om det förstnämnda är mer problematiskt på andra sätt)

Sen tycker jag personligen om Systembolaget och har noll problem med öppettiderna eftersom jag inte dricker alkohol - men jag kan förstå @Wingates sida att det inte alltid fungerar så bra med öppettider om en har andra arbetstider.
 
Om du menar Norge, så kan man handla mat på söndagar. Dock i mindre butiker, dom har ett max areal på butikerna som får lov att vara öppet på söndagar, detta har dom gjort för att försöka öka omsättningen på mindre butiker :)
På Västlandet där jag jobbade var även den puttelilla mataffären stängd- bara macken fick ha öppet. För att inte tala om hur tvärstängt allt var så fort det kunde kallas nån form av högtidshelg...
 
Alla "kedje butiker" som Safeway, Albertsons, Publix, etc har vin och ol fran hela varlden och vanligtvis har de flera hyllmeter fran varje land eller varldsdel. Har pa Vastkusten av USA har vi lite storre utbud an pa Ostkusten, och flera stater i mitten har lite mindre utbud an Ostkusten. Har i min lilla hala har Australien/Nya Zeeland runt 5 meter av alla hyllplan (5-6 hyllor). Sydamerika och Europa har runt 10 meter vardera och alla i prisklass fran $5-$6 usd till $30-$50 (runt 50 kr billigaste upp till 500 kr i de vanliga "bonn affarerna" och dyrare i de mer exklusiva affarerna - de som alltid har ostron och bison filee tex)

Dessutom ar det latt att bestalla vin eller ol till sin egen matbutik. Jag bestaller ibland en lada av nagot vin jag gillar, om vinet inte saljs i den butiken, och far da nagra dollar billigare per flaska an om jag bestaller en eller tva flaskor. (Jag bestallde en lada, 12 flaskor, vin fran Napa i Californien som inte saldes i min butik her i Oregon. I Californien betalade jag $10 per flaska, nar jag kopte hit en lada blev det $8 per flaska. :D)



Att bli nekad cider till maten om man ar 50+ later som Utah ... eller Pennsylvania :cautious:

Vilken stat ar det? Och vilken "sorts" polis? Det ar ju begransad "statlig" polis har i landet. Heter det "polis chef" sa ar det normalt sett for en mindre stad ... Sheriffen ar en kommunal police force och guvernoren ar chef for en statlig overgripande police force. Och som allt annat "over here" sa finns det sa klart variationer pa det ocksa.:angel:
Delstaten är Washington state. Noga koll på åldersgräsen för alkohol. men de flesta kunde se på mig att jag var över 20 utan att kräva pass ...
Polischefen i fråga har titeln Washington State police chief.
 
Det gör ju inte öppetiderna för systemet bättre bara för att andra länders butiker har öppet sämre tider?


Jag är fullt medveten om att vi har det lyxigt med våra öppetider här, men samtidigt hade mitt liv inte fungerat ordentligt om mataffärerna hade haft öppet som systembolaget.

Personligen är jag rätt trött på att samhället är anpassat för folk som arbetar kontorstider.
jag bara menade som en jämföresle att tillgängligheten inte behöver vara bättre för att det säljs i mataffären. Personligen tycker jag det är värre om man kan ha svårt att få tag på en liter mjölk eller en limpa mellan lördag eftermiddag och måndag förmiddag, som var regel i t ex Tyskland för inte så många år sedan. Försvårade helt klart möjligheten att jobba kontorstider (man utgick från att alla familjer antingen hade en hammafru eller ett hembiträde som kunde ordna med inköpen).
 
Washington? :laugh: Jag bor ungefar en timma fran sodra gransen till Oregon ... och jag ar ofta dar da jag har en hel del kompisar i WA. Du maste ha haft nagon som var pa mycket daligt humor. :p

Var det alltsa State Patrol's Chief of Police? State Patrol har huvudsakligen jurisdiction over motorvagar och storre vagar fran grans till grans i staten sa jag antar att de ser en hel del. Jag skulle dock garna se en link dar det namns att det ar problem med cannabispaverkade i trafiken. Det ar namligen inte vad vi hor har uppe i Pacific Northwest.
Jag ar inte helt overtygad att det var ratt att slappa cannabis fritt innan de hade en bra, snabb, metod att checka paverkan vid vagkanten ... men det innebar inte att jag inte forsoker se precis vad som hander sa objectivt som mojligt.
 
Jag är inte nöjd med alla aspekter av Systembolaget, men min uppfattning är att alla andra alternativ skulle vara sämre för mig personligen och sannolikt även för nationell alkoholproblematik.

Här på landet, med halvannan mil till närmaste tätort som i sig är rätt liten, så vore utsikterna till välsorterade vin- och spritbutiker med fungerande konkurrens nog inte så stora. Och jag tror att det vore naivt att föreställa sig att Coop och Ica Kvantum skulle ta in ett mer spännande ölutbud än det mest basala. I den lokala Systembolagsbutiken har jag just nu närmare fyrahundra olika öl och i beställningssortimentet ytterligare drygt tvåtusen. Att jag inte kan panikhandla öl, vin och sprit utanför butikernas öppettider är inget stort problem för mig.
 
Du får gärna länka till vart han har sagt att det är stora problem med cannabispåverkade nu efter legaliseringen.
Hittar tyvär inte längre en omfattande redogörelse för statitiken vad avser olycksdata och cannabispåverkan i Washington state de senaste åren (presenterades bl a på en konferens som tycks ha stängt ner sin sida), men här finns en mindre artikel på sidan 8 ff: https://rrsr.ca/system/resources/assets/182/ACPSER-Bulletin_Juin_2018.pdf?1531236318
Det finns även officiell trafikolycksstatitik som visar på ett stort problem med droger och alkohol (inte bara hos bilförare)
 
Det känns ju väldigt desperat att köerna ringlade utanför systembolaget på vissa håll för att det skulle vara stängt i fyra dagar. Idag var jag inne och handlade inför nyår, ingen större trängsel och det gick snabbt i kassorna med mindre än hälften öppna. Jag antar att hetsen kommer på lördag igen? :grin:
 
@Mia_R Fast det var kanske inte bara på Systemet i och för sig? Jag gjorde misstaget att åka till Ica dagarna innan jul (inte för att bunkra julmat som alla andra, utan för att jag också alltid är en sista minuten-handlare, som sällan kommer på att jag borde gå till affären förrän typ toapappret är helt slut) och känner fortfarande att jag aldrig vill sätta foten i en affär igen. ;)

Tycker heller inte att det är så konstigt om folk vill ha vissa drycker till storhelger, men är nog också extra tacksam för att vi har Systembolaget just då! Bara en sådan sak som att polisen stod och hade extra nykterhetskontroller utanför liksom. Sedan hindrar det ju inte all skit som förekommer kanske speciellt när många är lediga, förstås. ...
 

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 000
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 091
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp