Systembolaget

Jag är en väldigt väldigt måttlig konsument av alkohol överhuvudtaget och de få tillfällen jag nyttjar alkohol är det möjligtvis ute på restaurang. Så för min del skulle det inte spela någon roll om bolaget bara hade öppet tre timmar i veckan eller om det fanns vin på konsum. Däremot har jag vad som ses som extrema åsikter om - öl tex. Den skiten tycker jag man kan bannlysa för gott och evigt, möjligtvis göra tillgängligt endast för utskänkning. Jag är övertygad om att den här världen och folk skulle vara mycket trevligare utan öl. :devil:
 
Jag är en väldigt väldigt måttlig konsument av alkohol överhuvudtaget och de få tillfällen jag nyttjar alkohol är det möjligtvis ute på restaurang. Så för min del skulle det inte spela någon roll om bolaget bara hade öppet tre timmar i veckan eller om det fanns vin på konsum. Däremot har jag vad som ses som extrema åsikter om - öl tex. Den skiten tycker jag man kan bannlysa för gott och evigt, möjligtvis göra tillgängligt endast för utskänkning. Jag är övertygad om att den här världen och folk skulle vara mycket trevligare utan öl. :devil:
#kränkt:eek::D
 
Systembolaget är vad det är... Har inget emot det och lägger väl inte så mycket energi på att fundera över det :p

Dricker väldigt sällan, särskilt numera. Inget riskbeteende där men tillgänglighet ökar definitivt mitt sockerintag så resonemanget känns logiskt.
 
Jag brukar inte bära omkring på flaskor helt öppet oavsett om jag ska till jobbet, hem eller till vänner, då stoppar jag dem i en kasse eller väska och då syns det inte.
Vilka behov du har av att köpa alkohol spelar ingen roll, Systembolaget som butik med sitt sortiment har ingen motsvarighet i världen och varför skulle dina behov gå före någon annans? De har som jag redan skrivit öppet sex dagar i veckan och hinner man inte handla då så finns öl med lägre styrka i matvaruaffärerna, som även de har begränsade öppettider.
Det är olämpligt att ta med sig alkohol till jobbet även i en påse eller väska tänker jag.

Öl dricker jag ganska lite av. Särskilt till mat. Det är vin jag vill kunna spontanhandla.

Och
Så ditt bristande behov av ”finöl” och bra viner ska gå före det behovet som finns hos mig och många andra?
Jag menade att det är ett skitdåligt argument för mig. Det gör inte att jag blir mer positivt inställd till systemet.
 
Över lag är vi i Sverige ganska bortskämda med att affärer är öppna 'jämt', och därför tror jag att vissa människor upplever att systemets lite mer begränsade öppettider inskränkande. Men MÅSTE man verkligen kunna få tag i alla saker hela tiden? Var det verkligen så att man förr i tiden svalt på söndagar för att mataffärer var stängda på den dagen?

Systemet är bra, och OM man ska ha monopol, så är det på detta sätt det skall fungera (eller typ så här). Brett utbud och kunnig personal, som är måna om att det blir rätt för dig, inte att du skall köpa på dig massor.

Personligen upplever jag det inte som ett problem att jag fick 'vänta' i 3v med att köpa en flaska whisky bara för att arbetstider + stall inte matchade med systemets öppettider. Däremot kan jag se stora vinningar i att det ÄR svårt att spontanköpa och att nyktra alkoholister, i viss mån, får det lättare att undvika frestelser. Det vinner hela vårt samhälle på, i slutändan.
Ja jag vill kunna ha tag i det mesta så fort som möjligt. Därför bor jag i en storstad, har en dryg halvtimmes resväg till närmaste flygplats och under en timme till närmaste huvudstad. Är det inte viktigt så kan man bo på landet eller i en håla. Jag hade tyckt att det var hemskt drygt och känt mig ofri.

Jag tycker att vi kan begränsa möjligheterna att köpa tobak istället. Byt plats på det. Tobak på systemet och vin i affären.
 
Jag är en väldigt väldigt måttlig konsument av alkohol överhuvudtaget och de få tillfällen jag nyttjar alkohol är det möjligtvis ute på restaurang. Så för min del skulle det inte spela någon roll om bolaget bara hade öppet tre timmar i veckan eller om det fanns vin på konsum. Däremot har jag vad som ses som extrema åsikter om - öl tex. Den skiten tycker jag man kan bannlysa för gott och evigt, möjligtvis göra tillgängligt endast för utskänkning. Jag är övertygad om att den här världen och folk skulle vara mycket trevligare utan öl. :devil:

Och jag hade hellre varit utan vin än öl.
 
Och jag hade hellre varit utan vin än öl.
Nu är jag osäker på om du uttalar dig efter egen smak eller som yrkesmänniska och samhällspolitiskt. Men ja, alla har vi olika smakpreferenser, men jag är övertygad om att öl gör visst folk lite dummare och att småglin inte är några större vinkonessörer som i någon större utsträckning bib-ar eller klämmer en back pavor rödtjut och går ut på stan och härjar. Thats all.
 
Nu är jag osäker på om du uttalar dig efter egen smak eller som yrkesmänniska och samhällspolitiskt. Men ja, alla har vi olika smakpreferenser, men jag är övertygad om att öl gör visst folk lite dummare och att småglin inte är några större vinkonessörer som i någon större utsträckning bib-ar eller klämmer en back pavor rödtjut och går ut på stan och härjar. Thats all.
Ungarna dricker väl inte heller öl. De vill ha alkoläsk och sötcider. Sen är det ju trots allt rätt stor skillnad på öl och öl...
 
Ungarna dricker väl inte heller öl. De vill ha alkoläsk och sötcider. Sen är det ju trots allt rätt stor skillnad på öl och öl...
Ja, jo så kanske det är också. Men jag sorterar nog in det i samma division. Sen är det lite skillnad på folk som dricker finöl (märkesnördölare) och fulöl (standardöl) naturligtvis, men jag tror ändå fulölen är överrepresenterad i hemmafyllorna.
 
Ja, jo så kanske det är också. Men jag sorterar nog in det i samma division. Sen är det lite skillnad på folk som dricker finöl (märkesnördölare) och fulöl (standardöl) naturligtvis, men jag tror ändå fulölen är överrepresenterad i hemmafyllorna.
Äsch fulöl kan också vara asnajs. En kall pilsner är svårslagen en sommardag. Men den den starka versionen som finns av alla svenska öl? Helt pointless enligt mig. Smakar ju som fulöl med sprit i.
 
Nu är jag osäker på om du uttalar dig efter egen smak eller som yrkesmänniska och samhällspolitiskt. Men ja, alla har vi olika smakpreferenser, men jag är övertygad om att öl gör visst folk lite dummare och att småglin inte är några större vinkonessörer som i någon större utsträckning bib-ar eller klämmer en back pavor rödtjut och går ut på stan och härjar. Thats all.

Det handlar om min egen smak. Jag har blivit ölnörd.

Och vad det gäller tonårsfyllor var nog öl det vi drack minst av i mitt gäng. Iofs mest tjejer, vilket kanske spelar in. Vi drack det vi kom över helt enkelt...
 
Det handlar om min egen smak. Jag har blivit ölnörd.

Och vad det gäller tonårsfyllor var nog öl det vi drack minst av i mitt gäng. Iofs mest tjejer, vilket kanske spelar in. Vi drack det vi kom över helt enkelt...
Nu utgår jag från systembolagsålder, inte tonåringar. Även om även deras öl kommer någonstansifrån också, men jag pratar nog mer vuxna som blir ölfulla och inkontinenta av det.
 
Nu utgår jag från systembolagsålder, inte tonåringar. Även om även deras öl kommer någonstansifrån också, men jag pratar nog mer vuxna som blir ölfulla och inkontinenta av det.

Okej. Du benämde "dem" som småglin. Därav antog jag att det var ungdomar/tonåringar du pratade om.

Hur som, let's agree to disagree.
 
Jag kan, helt egoistiskt, se fördelar med att kunna handla i vanliga butiker eller, som i Australien, bottle shops. Fördelarna med det svenska systemet är dock stora och jag tycker absolut att det är helt görligt att anpassa mig efter det för att kunna behålla dem.
 
Har i USA har ungefar en tredjedel av staterna nagon form av statligt styrd "systembolag". Vissa bara for starksprit, andra (Pennsylvania:banghead:) saljer vin pa ett stalle, ol pa ett annat, och starksprit pa ett tredje, och ytterligare andra saljer bara starksprit i statliga affarer. De andra tva tredjedelar av stater saljer alkohol i mataffarer eller "convenient stores". Har har man inte sett nagon skillnad i alcoholism eller alcohol genererade brott i de stater dar det ar lattare att komma over alkohol eller de dar det ar hart reglerat.

Jag har bott i en stat dar det var olagligt att handla nagot annat an ren mat pa Sondagar ,(South Carolina :crazy::arghh:) sa affarer med annat sortiment (walmart och liknande) hade oppet men satte upp rep sa man inte kunde ga in till annat an matdelen av affaren. Ville man ha en pensel fick det bli en brodpensel.:cautious:

Personligen har jag lika svart for att de religiosa styr genom att forbjuda forsaljning pa Sondagar som att staten saljer via "systembolag". Nu handlar jag vin och ol i matvaruaffarer, men precis som nar jag var i Sverige i ett halvar sa koper jag pa mig sa att det alltid finns nagra flaskor hemma ... det betyder inte att jag dricker mer, bara att jag gillar att vara "forberedd" som en god scout. :p
 

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 002
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 091
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp