Systemkamera: Filter och praktiskt kameraväska för aktivt liv

Ainon

Trådstartare
Använder ni olika filter till eran systemkamera? Vad för några isåfall?

Funderar på att inskaffa ett polarationsfilter men vet inte riktigt om det är värt det. Är det något som ni använder?

Sedan, kameraväska. Skulle behöva en mer praktisk än den jag har. Den jag har är en axelremsväska som slukar mycket (kamera, 2 stora objektiv och 1 mindre samt plats för massor med smågrejer) vilket är bra när man är ute bara för att fota men den är ju opraktiskt när man är aktiv och vill ha något mer litet och smidigt.
Skulle behöva en väska som endast rymmer kamera med mindre objektiv och som är så smidig att man kan ha med den när man ex fjällvandrar, cyklar, åker längdskidor. Några bra förslag?
Vad har ni för väskor?

Sv: Systemkamera: Filter och praktiskt kameraväska för aktivt liv

HAR använt och vill ha, köper jag nytt objektiv så ska det få ett. en avsevärd skillnad när man fotograferar runt vatten.

Oj, glömde väskan.
Jag skulle gå in i en välsorterad fotobutik och kolla in de ryggsäckar som finns. Finns så många bra

Det enda jag använder (hittills) är ett vanligt UV-filter, bara för att skydda linsen. Sitter alltid ett på varje objektiv. :) Angående väska så har jag en axelremsväska som inte är så stor, rymmer väl ett extra objektiv bara förutom kameran. Skulle gärna ha en ryggsäck som är smidigare att bära med sig, just om du vill cykla eller liknande så är det ju bättre också. Gå till en fotobutik och kläm och känn lite. :)

Jag har ett UV-filter, som jag aldrig ens har på nått av objektiven, blev irriterad på att det blev några konstiga reflektioner eller nått på bilderna då jag hade det på mitt 50 f 1,8...

Har en axelremsväska från Lowepro enligt baksidan ska den heta Nova 170 AW, har just nu kameran+50 mm, 55-200 och 18-55 så är ganska lagom stor, dessutom finns det regnskydd i en ficka som går att dra över väskan!

Har skyddsfilter på alla objektiven som skydd, inget polariseringfilter ännu, men är sugen på att köpa.
Väska- Lowepro :love: . Har en slingshot som är perfekt för mindre packning. Har man för mycket blir det för tungt att ha på en axel, i alla fall med min skröppelkropp. Jag har nu införskaffat en Lowepro Fastpack 350 där jag får med mig dator, hus, 4 objektiv, stativ, blixt, extra kläder, dryck o hela rubbet. Lite för stor för ditt behov tror jag. Men den finns i mindre varianter. Jag rekommenderar ryggsäck, då du får vikten fördelad bättre och får väskan ur vägen.

kånkar runt på en Lowepro SLingshot 200aw, funkar bra för mig med mitt canonsystem. allting får plats i en väska!

Canon 7D med batterigrepp monterat
Canon EF-S 15-85/5,5-5,6 IS USM
Tamron 17-50/2.8
Sigma 50/1.4 HSM
Canon 580 EXII

och min Ipad, lite småpryttlar som filter och minneskort, visitkort, ett pennstativ till blixten, batteriladdare, öronproppar etc etc.

funkar skitsmidigt men jag håller på att växa ur den, måste nog skaffa mig en vanlig ryggsäck snart då vikten på detta är snudd på enorm... (7-8kg utan problem)

just ja, filter. har UV-filter till mina objektiv men använder dem sällan. blir så mycket konstiga reflektioner i bilderna när du har ljuskällor i bilden...

Jag har en Lowepro Slingshot 100aw (likadan som Baka_kun har men mindre) och jag älskar den, speciellt snabböppningen. Det får plats kamera med objektiv + två extra objektiv (beroende på storlek) samt batterier, laddare,minneskort och vanlig kamera i väskan.

Senast ändrad:

Alla mina objektiv har UV/skylightfilter som skydd, utöver det är det mest polarisationsfilter jag använder. Jag har även alla andra typer av försättsfilter som finns (olika effektfilter, färgfilter, gradationsfilter etc) men det är nästan bara nåt graderat gråfilter jag använder ibland för att t.ex. matcha ihop en ljus himmel med ett landskap.

Bland väskorna finns ett par väskor med bara plats för ett hus+objektiv, en Snab 7-30 axelremsväska som rymmer hus, två objektiv och en blixt, och en stor Lowepro Commercial AW när man behöver ha med sig mycket grejor. Snabväskan är den jag använt mest, har haft den i typ 20 år och den håller bra än. :)

Ibland tar jag med en kamera löst utan väska eller andra tillbehör, idag behöver man ju inte ha med sig film och en liten upplättningsblixt finns ju i de flesta kameror.

Jag kan tipsa om den här väskan. Den har axelrem och bärhandtag + kan fästas i bälte. Väldigt rejäl med hård botten för att skydda objektivet maximalt.

Ganska trög att öppna vilket beror på att den är helt tät för väta och fukt, så det är ju bra ändå. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka