Bukefalos 28 år!

systemkamera för dummies

fryckan

Trådstartare
Jag har en kompaktkamera och har alltid haft det, men nu börjar jag bli sugen på en systemkamera. Har dock knappt använt en sån ens :o Jag är inte ute efter en värsting kamera, jag vill kunna ta bra djur- och naturbilder. Vad för kameror skulle kunna passa? vad behöver man för utrustning mer än kameran? Andra saker som är bra att tänka på när man ska fota/hantera en systemkamera?
 
Sv: systemkamera för dummies

Är du säker på att du behöver en systemkamera? Varför? För att kunna ta "bättre" bilder?
Visst, systemkameror tar generellt bättre (skarpare och mindre brusiga) bilder än kompakt-kamerorna, men dom är kapabla till så mycket mer, vilket kommer med en massa nackdelar, såsom storlek, vikt och inte minst pris.

Mitt råd är att om du inte är sugen på att koppla till 2-3 blixtar och/eller använda tilt-shift objektiv (eller annan mystisk optik), så finns det troligen bättre alternativ för dig.

Jag skulle rekommendera dig att titta på t.ex Sonys Nex-7 kamera, som tar lika bra bilder som en systemkamera, men kostar mycket mindre, och är väldigt mycket mer praktisk.

Om du inte tror på mig, så läs en review av den här: http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7

Men, om du helt enkelt vill ha en systemkamera för att dom ser coola ut, så hojta till, så kan jag nog leta upp en bra introduktion till systemkamerans värld.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
946
Senast: Gulis
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
870
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
833
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 437
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp