Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske göra en ny koll mot kalibreringsfilen om det är suddigt, ifall något hänt 🤔
Men ja, det går att göra, fliken layers och så till höger kan du välja linjefärg och tjocklek, de lager som är markerade till vänster är dom som blir påverkade när du trycker på "apply to checked" :) jag sätter oftast 4 pt och svart på mina linjer.
Kan man göra det? Måste testa! Linjerna var blå på ena mönster och orange på andra.
Det var rejält mörkt i rummet ändå, dubbla mörkläggande gardiner (och litet fönster) men kanske inte tillräckligt.. vet inte om det hänt nåt med projektorn med, allting är lite suddigt hela tiden trots att jag försöker ändra fokus.
 
Kanske göra en ny koll mot kalibreringsfilen om det är suddigt, ifall något hänt 🤔
Men ja, det går att göra, fliken layers och så till höger kan du välja linjefärg och tjocklek, de lager som är markerade till vänster är dom som blir påverkade när du trycker på "apply to checked" :) jag sätter oftast 4 pt och svart på mina linjer.
Tusen tack!
 
Jag har äntligen sytt klart alla överdrag till utställningsplattor jag haft liggande i evigheter. Nu ska jag bara lyckas sälja dem också 😅

Nästa projekt blir överdrag till hundarnas korgar för de har blivit väldigt trista i färgen
 
Jag har börjat få lite panik över allt jag "måste" sy.. Men har fått en liten uns av pepp, så det är väl bara att börja beta av listan!

  • Lappa och laga minst 2 klänningar
  • Birgittahätta
  • Dok (måste bara hitta någon som kan hjälpa mig att mäta, svårt att mäta hårfäste till skulderblad på sig själv, haha!)
  • 1-2 särkar
  • 1-2 1300-tals klänningar (har bara tyg till ett av projekten hemma, så måste även beställa mer tyg. Bye bye pengar!)
  • En 1500-tals knekt-klänning
  • 1 undersärk till en munkkåpa
  • 1 munkkåpa
Tror det är allt jag kommer på just nu... Måste börja träna upp handsömnadsmusklerna!
 
Men va fan.. Provar ett nytt byxmönster. Enligt storlekstabellen och tabellen för färdigt plagg borde xl passa. Men vette fan hur mönstret är konstruerat. Linningen passar om jag håller den runt midjan, men byxbenen är så smala över låren att jag omöjligt kan få på dem. Och det ska vara en luftig modell enligt kommentarerna på Etsy! Antingen är det jag som har tjocka lår eller så är det väldigt fel någonstans.. Tur att jag använde ett gammalt lakan och inget fin-tyg.
 
Och nu försöker jag göra om dem i en större storlek. Yeah right ..

IMG_20230528_170057.jpg
 
Och jag sydde nyss klart en "alien" kostym till en "Alien Festival" har i stan. Det allra mesta sydde jag ju med min serger (visst heter det overlock i Sverige? Jag ar sa confused.) och i processen har jag lyckats med konststycket att forstora min andra symaskin :banghead:
Pa samma satt bada ganger!

Jag sydde alla sommar pa sergern, och tog fram min "Brother", petade i en tvillingnal och skulle falla grejorna. Min alskade :cautious: Tater Tot kom farande med en boll ... sa jag stangde av maskinen medan jag fixade till :arghh: vad jag holl pa med. Satte pa den och forsokte sy ... MEN ... da brot jag av ena nalen pa tvilling nalen och sedan gick det inte att sy igen.

Pa Brother ar namligen inte nalen centrerad i "naturliga" laget, utan sitter till vanster. Och i hastigheten kom jag inte ihag det. Med tva maskiner. :meh: Men om Tate slappt bollen och den studsat in bland mina fotter och han kastat sig efter kunde en nal gatt genom min tumme istallet.

I alla handelser sitter jag nu och vantar pa en ny symaskin. Den har gangen inte den billigaste jag kunde hitta, utan en modell recommended av symaskins reparatoren i stan.

I gar kopte jag tyg ... I dag tanker jag kopa kanvas till ute parasoller ... och symaskinen kommer inte forran pa Mondag kvall eller Tisdag.

Alien Jag, med alla fallar med expanding tape.
IMG_3757.JPG
 
Men va fan.. Provar ett nytt byxmönster. Enligt storlekstabellen och tabellen för färdigt plagg borde xl passa. Men vette fan hur mönstret är konstruerat. Linningen passar om jag håller den runt midjan, men byxbenen är så smala över låren att jag omöjligt kan få på dem. Och det ska vara en luftig modell enligt kommentarerna på Etsy! Antingen är det jag som har tjocka lår eller så är det väldigt fel någonstans.. Tur att jag använde ett gammalt lakan och inget fin-tyg.
Har du kollat så din % i projektorn stämmer? Med tanke på tofigare problem kanske Adobe uppdaterats och då kan det bli fel.
 
Okej, jag fick till byxorna till slut. Fick gå upp tre storlekar från tabellen, minska in midjan och modifiera lite. MEN fickorna är totalt värdelösa. Det är drapering kombinerat med fickor, vilket gör att man inte kan använda fickorna. Suck. Jaja, nu vet jag.

Nu är frågan, vad ska nästa projekt bli? Jag borde verkligen ta tag i att göra en sån lista som @Ceta har. Om inte annat så för att få inspiration.
 
Ni vet när man bråkat länge med ett stort tygstycke (2 m x fullbredd) och äntligen lyckats vika det perfekt för att klippa ut mönster som ska vara mot vikt kant...?

Och så kom sambon och hunden hem precis när jag lagt dit första mönsterdelen! Hunden fick tokryck och rejsade runt, skällde, hoppade, nafsade och rev mig. Och mitt fina tyg låg i en skrynklig hög! 🥺😂

IMG_20230606_095742127.jpg


Nu är iaf alla delar utklippta och jag kanske kan släppa in de utslängda odjuren igen. 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 209
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp