Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Trott

Trådstartare
Jag tar väl ansvar och skapar en ny sytråd!
Min bror fick barn under våren och fick hör om dagen bild på bebis med ett set jag gjorde 😊 strl 50 och han kunde inte ha det förrän nu, ca 2-3 månader gammal 😂
IMG_20210706_144103.jpg
 
Jag har kommit på att jumpsuits är asnajs (ända tills man blir kissnödig). Så nu ska jag fylla garderoben med olika sorters overaller. South shore romper - Ellie and Mac är en klar favorit.
Och tro det eller ej, men snart ryms allt mitt tyg i en (!) byrå. Det innebär att jag får åka till Skroten snart och fylla på :banana:
 
En riktigt somrig topp
IMG_20210707_090120.jpg


Tanken var att ha ananas på hela, men tyget räckte inte till sidpanelerna. Tycker det blev snyggt med det gula. Lite kontrast mot allt mönster. Nu ska jag bara hitta en bra knapp att sätta i nacken sen är den klar.
 
Jag skulle vilja sy en klänning till mig. Jag har i dagsläget EN klänning som jag verkligen gillar, och använder extremt(!) flitigt nu när det är varmt. Det vore dock fint med lite variation. Det perfekta vore att ha en som är väldigt lik min nuvarande, men kortare (min går ner till fötterna) och i en annan färg.

Med andra ord: tänk er ett långt linne med smala axelband, lite oversize och resår i midjan, jättetunt och somrigt tyg.

Egentligen borde inte själva konstruktionen vara så svår? Får se hur det går med sådant syprojekt... Tydligen ska det regna på lördag, hade varit fint att kunna göra den då.
 
Jag har hittat Fabric Stores mönster. I löööv it! Massor med mönster för vävt tyg (linne). Ska testa mönstret Ellen idag tänkte jag. Ser ut att vara ett väldigt enkelt mönster, passar bra att sy lite utan att behöva tänka för mycket i värmen.

Jag måste verkligen testa projektor. Jag fick ju en liten men den har inte lämnat lådan än.. Måste ta tag i det och komma på ett sätt att fästa den i taket. Börjar tröttna på att skriva ut 50+ sidor och sitta och pussla ihop. Dessutom är det fullt i min mönsterhylla :angel:
jag tänker att med projektorn kan jag skriva ut en bild på det färdiga plagget, rita av de storlekarna jag vill ha och spara i en pärm. Tar mycket mindre plats!
 
Jag har hittat Fabric Stores mönster. I löööv it! Massor med mönster för vävt tyg (linne). Ska testa mönstret Ellen idag tänkte jag. Ser ut att vara ett väldigt enkelt mönster, passar bra att sy lite utan att behöva tänka för mycket i värmen.

Jag måste verkligen testa projektor. Jag fick ju en liten men den har inte lämnat lådan än.. Måste ta tag i det och komma på ett sätt att fästa den i taket. Börjar tröttna på att skriva ut 50+ sidor och sitta och pussla ihop. Dessutom är det fullt i min mönsterhylla :angel:
jag tänker att med projektorn kan jag skriva ut en bild på det färdiga plagget, rita av de storlekarna jag vill ha och spara i en pärm. Tar mycket mindre plats!
Jag kastade varenda pappersmönster förutom underkläder och några beställningar. Typ 5 tomma pärmar! Jag skriver inte ens ut bild på mönstret, utan har helt gått över till Airtable, där jag sparar bild, skriver vem som ritat mönstret osv. Mina färdiga plagg tar jag sen kort på och lägger in under projekt, där jag skriver notering för vilken strl jag använt.
Bifogar ett kollage av bilder på hur det ser ut.

IMG_20210708_110734.jpg
 
Jag kastade varenda pappersmönster förutom underkläder och några beställningar. Typ 5 tomma pärmar! Jag skriver inte ens ut bild på mönstret, utan har helt gått över till Airtable, där jag sparar bild, skriver vem som ritat mönstret osv. Mina färdiga plagg tar jag sen kort på och lägger in under projekt, där jag skriver notering för vilken strl jag använt.
Bifogar ett kollage av bilder på hur det ser ut.

Visa bifogad fil 73197
Men gud så smidigt! Det måste jag kolla in,
 
Den ser väldigt mycket för stor ut i överdelen och ärmarna! Är det trikå eller vävt?
Vävt. Den är enorm i överdelen! Enligt måttabellen skulle den vara perfekt, men icke. Funderar på om jag orkar göra om lite. På nåt sätt. Är för trött för att komma på nåt bra ikväll 😅
 
Vävt. Den är enorm i överdelen! Enligt måttabellen skulle den vara perfekt, men icke. Funderar på om jag orkar göra om lite. På nåt sätt. Är för trött för att komma på nåt bra ikväll 😅
Ja den ser verkligen enorm ut! Du får börja mäta mönsterdelar var för sig, eller göra en toille av bara överdelen först innan du gör hela klänningen.
 
Förresten. Det finns kanske fler som funderar på projektor till sömnad en. Gå med i gruppen jag nämnde ovan på Facebook, "projectors for sewing". Den är superbra för att få hjälp med kalibrering, vanliga frågor, tips om hur man kan sätta ihop mönster i a4 till a0 (pdfstitcher) och hur man kan förändra mönster (Inkscape)!
 
Ja den ser verkligen enorm ut! Du får börja mäta mönsterdelar var för sig, eller göra en toille av bara överdelen först innan du gör hela klänningen.

Jag provade bara livet och konstaterade att den kommer bli för stor. Svårt att prova omlott tycker jag, när man inte riktigt vet hur mycket omlott delarna går. Tyget kostade 10 kr/m så det var värt att försöka med hela klänningen tyckte jag. Nu vet jag att just den modellen inte passar mig.
En storlek mindre hade inte gått, då hade midjan blivit alldeles för smal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
604
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp