T-märkning?

Sv: T-märkning?

Men sen den första januari det här året är det ju nya villkor hos Agria. I mitt informationsblad så står det att man nu får ut 100% av livbeloppet oavsett om man t-märker eller avlivar. Varför var det inte så för dig??
Vad är det i intyget från försäkringsbolaget som man ska fylla i vid t-märkningen? Gör veterinären det eller ska ägaren fylla i något?

Jag ringde Agria häromdagen och frågade hur mkt man får ut vid en t-märkning, de sa att man får ut 100%?

100% i ersättning är nytt för 2006.
Man kan punktbränna in en triangel på låret också. Samma "redskap" som när man punktbränner exvis en sena.

Min häst ska triangelmärkas. Det har bara inte gått igenom ännu. Först gör man all tänkbar rehabilitering för att se om hästen kan bli bra/bättre, och blir den inte det så får man triangelmärka. Då får man viss % på livförsäkringen. Sedan sänks livförsäkringen till resterande belopp. Det som är skadat kan inte försäkras mer utan man får bekosta ev. veterinärvård själv. T ex vid hälta så blir benen oförsäkrade resten av livet. Så har jag uppfattat det och det verkar stämma väl med era uppgifter. Min häst kan inte ridas alls mer, så fallet borde vara glasklart, eftersom hon är köpt och använd som ridhäst. Orsaken är en olycka.

Inte måste väl hästen vara köpt som tävlingshäst???

Har hört ryktesvägen att det nya är att man inte alltid märker hästen med triangel längre. Har ni hört något? Skulle vara skönt att slippa, ser så plumpt ut. Dessutom har någon sagt att de flesta triangelmärkta hästar brukar gå att rida igen efter tillräckligt många år, iallafall promenadridas. (Hoppas, jag :love: att sitta på min häst.)

Ingen aning varför det inte var så för mig, jag fick ut livförsäkringen minus 10000:-, men jag får kolla upp det. Kan det vara så att det gäller nytecknade försäkringar från 2006? Min häst har varit försäkrad i Agria i flera år.
Man fyller i en livskadeanmälan, dels en del som man själv fyller i med allmänna uppgifter om hästen och när skadan uppstod och om den behandlats tidigare och en del som veterinären ska fylla i med utlåtande av skadans art som Agrias veterinär kollar på.

Man ska fylla i ett intyg att hästen är triangelmärkt och skicka till försäkringsbolaget, det ska vara underskrivet av veterinären som triangelmärker, annars får man inga pengar.

Kollade nu i texten och från 2006 gäller det som du skriver att man får full ersättning om man triangelmärker. Man ändrar dock ej villkoren i en pågående försäkring och mitt försäkringsår löpte mellan den 1/12-05 till den 1/12-06.

*KL*

Sådana HÄR formuleringar mår jag fysiskt dåligt av =/

knasan skrev:
Har hört ryktesvägen att det nya är att man inte alltid märker hästen med triangel längre. Har ni hört något? Skulle vara skönt att slippa, ser så plumpt ut. Dessutom har någon sagt att de flesta triangelmärkta hästar brukar gå att rida igen efter tillräckligt många år, iallafall promenadridas. (Hoppas, jag att sitta på min häst.)

Det jag har funderat på är VARFÖR man sätter triangeln på vänster lår. Vi hade ett svart NSV. sto här i sommras. Måste säga att triangeln förstörde hela hästen. Samma sak med den som vi har hemma nu. Varför kan man inte sätta den på på halsen under manen tex?

Det jag har funderat på är VARFÖR man sätter triangeln på vänster lår. Vi hade ett svart NSV. sto här i sommras. Måste säga att triangeln förstörde hela hästen. Samma sak med den som vi har hemma nu. Varför kan man inte sätta den på på halsen under manen tex?

Det är ju 'order' på att den ska sitta på vä lår från f-bolagen. Iofs vet jag en som satte den vid svansen, det är ju ändå på låret..

Men jag TROR det är för att det 'klart och tydligt' ska synas att hästen är T-märkt, så det är svårare att t ex försöka tävla den och hoppas ingen märker nåt. Är ju annars en smal sak kalla den för sitt smeknamn och tävla nån liten klubbtävling. Men det är bara min gissning, att det är för det klart och tydligt ska synas i alla lägen (inkl försäljning etc).

/Alexandra - med en skimmel.. Syns ingen T-märkning där inte om man inte vet precis var mans ka titta och tittar noooga. Och hästen har sommarpäls. I vinterpäls syns den inte alls.

Det syntes inte alls på vårat ponnysto. Därför har vi valt att låna ut henne och inte sälja.

visst är det så. har flera bekanta som hellre avlivat än T-märkt (framförallt sina val.) då dom inte haft möjlighet att hålla även en sällskaps/promenad häst. det finns ju inga "garantier" att hästen inte senare utsätts för onödigt lidande (givetvis även beroende på "skadans" art)

särskilt drabbade blir ju just "billiga" hästar

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 957
Senast: Noxos
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
232
Senast: Tassa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
845
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka