t-märkt pga fång och ålders fråga

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare pikoon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 110
Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pikoon

Jag tänkte höra lite hur det ligger till med t-märkning . Min gamla häst som jag nu ska köpa tillbaka t-märktes pga lindrig fång och går att träna som vanligt i dressyr , hur funkar det då med tävling ? Får man delta i lättare tävlingar som klubbtävlingar osv ? Hur funkar det här med klubbtävlingar på ponny (d-ponny) om man är över 18år , får man vara med då ?

Tacksam för alla svar jag kan få :)

Sv: t-märkt pga fång och ålders fråga

kan man få hästen T-märkt för fång :confused: min häst har "svår" fång och behandlad flera gånger och än så länge har ingen frågat om han ska T-märkas.. trots att han inte kan användas mer än promenadridning. men när den andra hästen hade liteproblem i ett ben så ville de glatt T-märka(hos förra ägaren iof) men den hästen är fullt tävingsbar idag. enligt min uppfattning är det svårt att få hästen t-märkt för fång.

Enligt försäkringsbolagen får du INTE äns vara med på klubbtävlingar om hästen är T-märkt, det är försäkringsbedrägeri! träning för tävling är väl inte heller tillåtet (?)

Vissa klubbar tillåter att t-märkt häst/ponny deltar på klubbtävlingar.

Hur funkar det här med klubbtävlingar på ponny (d-ponny) om man är över 18år , får man vara med då ?

Använd sökfunktionen så hittar du massor av information om just överåriga ryttare på ponny.

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket för era svar , jag blev oxå förvånad att dom t-märkt honom pga det :S antagligen vill dom ha ut pengar på försäkringen . men jag vill inte lägga mig i det .

det FÅR man inte! aja, det är inte mitt problem om ni får det surt med försäkringsbolagen

Vissa klubbar tillåter det ändå, och nej man FÅR INTE tävla en T-märkt häst, men trots det så gör vissa klubbar undantag från den regeln på klubbtävlingar, kanske finns någon förklaring till det - har faktiskt ingen aning.

Min gamla häst som jag nu ska köpa tillbaka t-märktes pga lindrig fång o

Är du verkligen säker på det? SÅ lätt är det inte att få sin häst triangelmärkt, så det måste ha varit något annat med i bilden... :crazy:

En häst triangelmärks bara om den enligt vet. inte kan hålla för mer än motions/promenadridning i framtiden...

Och nej man får inte tävla, men om hästen nu har blivit så pass bra att den håller för det så är det ju upp till dig (och självklart klubben) om det är värt att starta lr inte.

är det verkligen värt att starta klubbtävlingar när man kan hamna i trubbel med försäkringsbolaget? att triangelmärka sin häst är ägarens ansvar, de tvingar en inte. och har man tagit det beslutet får man stå för konsikvenserna, även om det var någon annan som tog beslutet.

Finns ju faktiskt hästar som är t-märkta sedan år tillbaka och är i dags läget helt friska och kan användas precis som vilken häst som helst . Och det är enkelt att t-märka en häst tydligen om man känner rätt folk .. som i detta fall , han är helt frisk finns papper på det , men han t-märktes pga fång .. och antagligen pga att ägarna fick ut försäkringspengarna eftersom dom inte fick honom såld för det priset dom vela ha . men i och med attt han t-märktes får hon nästan ut allt som hon velat ha från början .. det är ganska genomtänkt . men som sagt vill jag inte lägga mej i den saken , tycker det är synd att t-märka en annars frisk häst bara för att komma åt pengarna :S

Svar på ursprungsfrågan har du fått. Sedan är du inne på andra saker i ditt senaste inlägg...

Den diskussionen får du ta någon annanstans än här inne.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 788
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 043
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 632
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka