Ta bort bensnörena?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ynthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 994
Y

Ynthe

Gaaaah! Jag blir så fruktansvärt TRÖTT på alla täckestillverkare som inte har avtagbara bensnören på täckena!
Jag menar, hur mysiga blir bensnörena efter ett litet tag när man har en brunstig pissmärr som inte kan låta bli att kissa på dem?

För de som inte vet kan jag intyga att de blir sjukligt äckliga... :smirk:
Jag har slutat köpa såna täcken nu, och har två stycken såna kvar som "måste" slitas ut, och då tänkte jag höra om det finns någon bra lösning på detta.
Min tanke är att sprätta bort bensnörena helt och hållet, för att sedan bara ha en svansrem i ringarna där bensnörena egentligen skulle sitta fast. Bra eller mindre bra idé?

Tänkte isf bara använda de här täckena som reservtäcken, men undrar ändå givetvis om passformen försämras radikalt. Täckena har rätt bra "grundpassform", har inte åkt på sniskan hittills iallafall.

Men men.. fram med förslag! :bow:

Sv: Ta bort bensnörena?

jag har svans rem på alla mina innetäcken och på mitt regntäcke till stoet=)

det fungerar bara bra! Täckerna sitter rima även under de mest fartfyllda busen=)

Om det blir bättre vid brunsten... ja om hon inte bara rinner å rinner så kan det nog bli det..

menjag köp helldre me svansren....så kan de inte trassla in sig om de skulle vara så....min valack har en viss förmåga att göra det på nått konstigt sett...när han är inne=)

han stäcken sitter helt ok...de flyttar sig inte alls!

Men hur kommer hon åt att kissa på bensnörena?!
Har man svansrem så brukar ju den bli ganska äcklig iom att skiten hamnar på den, men bensnörena är ju inte i "riskzonen" för varesig skit eller kiss om de är rätt tillpassade.

Har aldrig fått vänja mig vid bensnören och vi använder det aldrig, jag glömmer dom bara :o vilket kan bli lite farligt...
Det funkar lika bra med svansrem för mig..

Fråga mig inte :crazy:
Knäpper dem enligt alla konstens regler, och har provat på alla möjliga vis. I kors (d v s likt ett X), inte i kors (d v s med höger snöre i höger ring och vice versa), samt (lite svårt att förklara) där man trär dem omlott, man har dem i kors, fast samma sidas bensnöre sitter i samma sidas ring. Och det blir alltid samma sak. Kanske ska tillägga att det är i "slutet" av bensnörena det blir äckligt, och inte - som det ofta blir med hästar av manligt kön - mer i "mitten".
På de täcken som jag har svansrem på (iofs bara ett ridtäcke och ett svettäcke) funkar det bra, båda utan varesig skit eller kiss.

På vissa av mina täcken har det tom blivit "kniven fram" för att befria dem från snörena, då jag har en häst som varit lite dålig i magen ett tag... :crazy: ;) :D

Konstigt. Hon måste skvätta mycket då :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka