Ta bort heltäckningsmatta

Ainon

Trådstartare
Hur gör man för att lättast få bort en heltäckningsmatta?

Har försökt dra lite i ett hörn och ser att det är något gulaktigt mjukt under själva mattan som verkar sitta fast i trägolvet.

Vill självklart inte skada det underliggande trägolvet.
Ska börja på söndag då min hyresgäst som hyr rummet flyttat ut.

På tal om trägolv, vars brukar man kunna hyra maskin som man slipar golvet med? Är de så stora och tunga att man inte kan köra den på cykeln eller bära den hem från uthyrningsstället?
Om ja, finns det något annat smidigt sätt man kan fixa ett trägolv? (om jag nu behöver slipa det golv som kommer fram under mattan)

//Ainon goes snickare :rofl:
 
Sv: Ta bort heltäckningsmatta

limmas mattorna fast? :confused:

jag jhar tittar på många program där dom lägger mattorna, men jag ser aldrig att dom limmas?
tror inte mattan hos mamma är limmad, hoppas jag :angel:
 
Sv: Ta bort heltäckningsmatta

Jag har verkligen ingen aning om hur detta fungerar eller om mattan kan vara fastlimmad och inte heller hur man gör med underliggande trägolv, men vill gärna följa detta projekt för det kan bli hur spännande som helst ju!
 
Sv: Ta bort heltäckningsmatta

När vi tog bort en heltäckningsmatta som suttit länge så hittade vi bred dubbelsidig tejp som klistrats på vissa ställen. Den var gulaktig och seg och hade gjort sitt jobb utmärkt.
Lite jobbigt att få bort men eftersom det bara var på ett mindra antal ställen så gick det ändå bra att ta bort mattan.
Har du kollat någon annanstans än i hörnet ?
 
Sv: Ta bort heltäckningsmatta

När jag flyttade in i min lägenhet fanns det ingen heltäckningsmatta men en plastmatta limmad på trägolvet. Det var inte ett litet projekt att få loss den.. Efter ungefär hur många timmars slitande och pillande som helst fick jag dock bort all matta och en hel del av klistret. Så jag tror att det mest handlar om att vara envis.

Gällande golvslipning körde jag den smidiga varianten och hyrde in golvslipare. Det var faktiskt inte sådär fasligt dyrt även om det inte heller var gratis. Jag tyckte helt klart att det var värt det. Var orolig att jag inte skulle få det snyggt annars, särskilt med tanke på att jag hade en del klister kvar på golvet. Om du ska göra det själv tror jag inte att du kan bära den själv från uthyrningsstället, de är större och klumpigare än så..
 
Sv: Ta bort heltäckningsmatta

När vi tog bort en heltäckningsmatta som suttit länge så hittade vi bred dubbelsidig tejp som klistrats på vissa ställen. Den var gulaktig och seg och hade gjort sitt jobb utmärkt.
Lite jobbigt att få bort men eftersom det bara var på ett mindra antal ställen så gick det ändå bra att ta bort mattan.
Har du kollat någon annanstans än i hörnet ?

Var ju tvungen att kolla lite extra. Det måste vara samma dubbelsidiga tejp som var på erat golv. Verkar vara två rader runt hela kanten och inte alls i mitten fann jag ut genom att skära hål lite varstans i golvet :angel:

Hoppas på att den går bort, ni använde inte något medel eller liknande?
På fredag ska jag ta tag i saken, min hyresgäst flyttade visst ut denna fredag och inte söndags, bra att man har koll :p

Slark- tack för svaret om slipning, får hoppas på att det ser ok ut under mattan, känns lite onödigt att leja någon när det bara rör sig om 13kvm.
 
Sv: Ta bort heltäckningsmatta

Jag kommer inte ihåg att vi använde något särskilt medel. Kanske en skrapa. Det är väl en 5 år sedan eller så.....Upplevde det inte som besvärligt i alla fall.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vill ha mörka golv, mörkbrunt eller något åt det hållet. Vi ska plocka bort linolium mattan som ligger över trägolvet. Har lyft i...
2
Svar
34
· Visningar
12 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp