Hur får jag mörka golv?

Sv: Hur får jag mörka golv?

Är det tidigt 1880-tal så borde huset inte haft ett undergolv, utan ett obehandlat kilsågat brädgolv. Det är ju ganska dyrt, men varför inte lägga in det? Troligtvis har huset haft det men att det rivits ut på 50-60-talet då man lade in ett undergolv och ett linoleumgolv över.

Annars tycker jag att ni ska måla. En vecka borde ni kunna avvara, sedan kan ni ju gå på det iallafall och sätta in lättare möbler fram tills det har torkat riktigt ordentligt. Dessutom kan ni ha i sickativ för att korta torktiden väsentligt.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Är det tidigt 1880-tal så borde huset inte haft ett undergolv, utan ett obehandlat kilsågat brädgolv. Det är ju ganska dyrt, men varför inte lägga in det? Troligtvis har huset haft det men att det rivits ut på 50-60-talet då man lade in ett undergolv och ett linoleumgolv över.

Annars tycker jag att ni ska måla. En vecka borde ni kunna avvara, sedan kan ni ju gå på det iallafall och sätta in lättare möbler fram tills det har torkat riktigt ordentligt. Dessutom kan ni ha i sickativ för att korta torktiden väsentligt.

Ja tänk vad jag skulle önska att huset hade varit ett privat ägt hus från början, då skulle så mycket finnas kvar under allt det nya. Det här var företagsägt och hyrdes ut och för att hålla mordern standard gick de lös som de ville invändigt :devil:

De var säkert ett sånt golv innan de lag in undergolv med matta över. Spegeldörrarna plockade vi fram i julas och till och med där hade de förstört. Listen runt speglarna, de som liksom sitter utanpå hade helt sonika huggits bort så att masonitskivan skulle sitta platt och "snyggt". Nu är dörrarna framtagna i alla fall, så får vi leta efter lister sedan för att återställa dem.

Men tror du att golvet är av den kvaliteten att man kan måla på det och få det att hålla? Har blivit lite skrämd här när några säger att det inte skulle fungera i alla fall.

Det skulle vara snyggt med kilsågat golv att såpskura, det skulle höra ihop med huset. Man kan ju försöka spara och lägga ett golv i taget förstås.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag mörka golv?

Ja tänk vad jag skulle önska att huset hade varit ett privat ägt hus från början,

Det hade inte hjälpt.
Folk ville ha det så på 40-60-talet.
Släta, rena och lättstädade ytor.
Man skulle "modernisera" ryyyssa ett så fult ord.

Min svärfar är 4de generation i samma hus.
Och på 60-talet moderniserade han ordentligt.
Och jag kan inte påstå att jag gillar det.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Parkett lägger man uppepå undergolvet.

Jo det vet jag att man lägger parket uppepå det befintliga trägolvet, och vist det är ju ett trägolv det med. Men jag tycker för det första inte om parkettgolv och för det andra passar det inte riktigt till huset tycker jag. Stocktimrat hus i utkanten av ett arbetarsamhälle ska nog hellre ha brädgolv av något slag.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Ja fast om du vill ha ett mörkt golv så håller du inte heller stilen. Gamla såpade golv var gråvita.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Jag och min sambo håller på och renoverar vår nya lägenhet och vi har tagit fram det gamla trägolvet som finns där.

Vi ville ha det mörkt och började titta lite på olika alternativ, och bestämde oss för att betsa det.
Vi övervägde olja, men ville ha ett så underhållsfritt golv som möjligt.

Sagt och gjort, vi betsade med en mörk valnötsfärgad bets och lackade flera lager på det med en matt lack.
Vi har gjort lika med alla golv, även kök och hall.

Resultatet (bästa bilden jag har än så länge):

BILD
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Ja fast om du vill ha ett mörkt golv så håller du inte heller stilen. Gamla såpade golv var gråvita.

Måla golven med linoljefärg är ett gammal sätt att göra golven mörkare på. Om man ville göra det extra fint så målade man i ruter med svart/grå färg och vit/grå för att efterlikna stengolv. Men det var ju inte det man precis gjorde ute i torparstugorna, där såpskurade man de breda golvtiljorna. Men nu har ju inte vi några breda golv kvar från den tiden som de säkert fanns här en gång och interiört har den en blandad stil från 1800-tal till ca. 1960 nu.

Så därför försöker jag hitta något som kan funka med det övriga och ändå vara åt det gamla hållet. Om man vill sudda ut renoveringarna som är från 1900-talet så tappar man lite av husets historia också. Men att fernissa golven är ett tänkbart alternativ, för det gjordes innan golvlackerna kom och mörkare pigment blandades ofta i. När det börjar bli slitet, lägger man bara ett lager till ovanpå utan att slipa mellan (som man måste göra med ett lackat).

Men jag tänkte om det kanske fanns något mer hållbart alternativ till det. Och det är ju ett målat golv då kanske. I de andra rummen på nedervåningen finns också smala golvbräder men de är lackade. Ser inte så fint ut nu kan jag säga när det börjar bli nött, men det får vara så till vi har tid och råd.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Då så skall det vara breda brädor.
Det finns också att köpa för att lägga uppepå.
Då så kan du behandla brädorna innan du lägger på dem så att du slipper kladd på golvet.
Ett lager lack efteråt bara och det torkar ganska så fort.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Jag och min sambo håller på och renoverar vår nya lägenhet och vi har tagit fram det gamla trägolvet som finns där.

Vi ville ha det mörkt och började titta lite på olika alternativ, och bestämde oss för att betsa det.
Vi övervägde olja, men ville ha ett så underhållsfritt golv som möjligt.

Sagt och gjort, vi betsade med en mörk valnötsfärgad bets och lackade flera lager på det med en matt lack.
Vi har gjort lika med alla golv, även kök och hall.

Resultatet (bästa bilden jag har än så länge):

BILD

Det var ju ursnyggt :love: Ska gå till färgaffären i stan och kika lite för att se på olika alternativ.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Då så skall det vara breda brädor.
Det finns också att köpa för att lägga uppepå.
Då så kan du behandla brädorna innan du lägger på dem så att du slipper kladd på golvet.
Ett lager lack efteråt bara och det torkar ganska så fort.

Ja det som är smart med det är ju att man kan behandla golvbrädorna innan man lägger dem.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Den heter Timberex och företaget Watco och det är en golvolja som de rekomenderar. Som innehåll står det "linolja, naturharts och mineralolja" och de kan till och med användas i miljöer där det går mycket människor. Nu kom jag på en sak, jag ska faktiskt höra med om man kan ha i något pigment i golvoljan och få den mörkare :idea:

Nya modeller av golvbeläggningar kommer inte in här, hur praktiska de en är. Även om det interiört är rustat på -60 talet så är huset exteriört intakt från tidigt 1800-tal. Vi använder oss nästan bara av medel från byggnadsvårds affärer.

Kul att du med är intresserad av det här med vård av gamla hus. Det är jätteroligt och spännande, men det gäller att tänka sig för och inte rusa för fort fram med det man ska gör. Det måste få ta tid.

Frågan är ju om man vågar ha linolja som kan självantända. I så gamla golv finns det ju massa springor.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Ja, inte lätt att göra i ordning ett trägolv. Vi hade lackat och fixat vårt köksgolv för att det skulle vara fint.
Sen skaffade vi 2 hundar, och efter ett tag var golvet repigt och fult.
Svårt att hålla rent också.

Då bytte vi till ett typ laminatgolv som heter(hette?) Alloc stone.
Ser ut som marmor, sten golv, men inte lika kallt.

Finns i flera färger, vi valde ett grått.
Men, i huset intill oss har de lagt in samma golv fast i brunt.

Vi har nu haft golvet i 2-år och det ser fortfarande helt nytt ut.
Så det kan vara värt att kolla upp, lätt att lägga själv också.

Fixade det ca 30kvm på en dag.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Frågan är ju om man vågar ha linolja som kan självantända. I så gamla golv finns det ju massa springor.

Det är bra att poängtera riskerna. :)

Fast när man linoljar eller målar med linoljefärg så ska man ju inte dränka in det, utan det ska läggas på mycket tunt. Detta gäller särskilt linoljefägen som inte torkar, alternativt bubblar sig om den läggs på för tjockt.

Men visst ska man vara försiktig så att man inte råkar droppa färg eller olja ned i springor där det kan finnas spån eller trassel som kan antändas. Den största risken är dock de trasor som man använder. De får inte knycklas ihop utan ska torka i utsträckt tillstånd och sedan förvaras i lufttät burk. Alternativt så ska man bränna trasorna.

Jag tycker absolut att man vågar, men man ska vara noggrann vid påstrykning och försiktig när det gäller använda trasor. :)
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Ja fast om du vill ha ett mörkt golv så håller du inte heller stilen. Gamla såpade golv var gråvita.

Jag håller med dig men med vissa reservationer. Golvet är ju inte ett originalgolv, utan ett undergolv som inte är tänkt att vara där från början. TS förstör ju därför inget om hon behandlar detta golv, även om frågan om hålla stilen fortfarande till viss del är aktuell. Viss variation tycker jag dessutom är OK. Skulle man vara helt stilenlig så skulle man ju knappast dra in el eller ha modern spis och vitvaror. Köksinredning på det sätt som vi tänker oss den förekom ju inte förrän vid förra sekelskiftet. När man tänker på det så är det ganska komiskt när folk säger att de har satt in ett 1700-talskök hemma.

Personligen tycker jag att det är OK så länge man inte förstör något. Att betsa eller olja in pigment i ett originalgolv borde det dock vara spöstraff på.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: cherie
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 589
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp