Hur får jag mörka golv?

Winni

Trådstartare
Jag vill ha mörka golv, mörkbrunt eller något åt det hållet. Vi ska plocka bort linolium mattan som ligger över trägolvet. Har lyft i ett hörn och sett ett obehandlat trägolv med ganska smala bräder. Det är nog inlagt på skiftet -50-60-talet och säkert är de lagda bara för att vara ett undergolv.

Det ena ligger i ett stort rum med öppen spis och rummet ska användas mer som sällskapsrum. I anslutning till den ligger köket och hallen som har likadant golv och jag hade tänkt ha samma färg på de golven.

Vi bor ju här så något som tar flera dagar att torka går inte. Var inne på linolefärg då. Läste om betsning av golv, men det skulle vist vara känsligt för vatten. Inte så smart att ha det i kök och hall med andra ord :crazy:

Skulle vilja ha lite råd. Är det någon som har något tips eller har någon färgat sitt eget golv och hur gick det i så fall.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Troligen är träet inte av tillräckligt bra kvalite för att bli ett bra golv.
Ett bra trägolv är dyrt, varför inte ett snyggt laminatgolv?
PL
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Bra länk, tackar!

Det står om att olja golv och det har vi gjort på ett nyinlagt golv i ett mer fuktkänsligt rum. Men det ser ju lackat ut. Vill ha en mer levande yta. Golvet på övervåningen med smala bräder håller vi på att gör till skurgolv, men det tar ju ett tag innan det blir smutståligt.

Usch, blir så kluven av det här. Men fler tips snälla!
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Jag har ett undergolv i köket och det fungerar alldeles utmärkt att ta fram. Ofta är de av lite sämre kvalitet så de blir oftast finast om man linoljar eller målar med linoljefärg.

Men jag måste ställa mig frågande till att golvet ser lackat ut när ni har oljat det. Är det säkert att ni inte har fernissat det (kokt linolja, harts, terpentin)?

Annars tänkte jag faktiskt föreslå fernissat golv med lite mörkare pigment i.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Jag skulle lägga ett klickgolv i någon kvalitet och färg som passar er på det gamla undergolvet.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Jag har ett undergolv i köket och det fungerar alldeles utmärkt att ta fram. Ofta är de av lite sämre kvalitet så de blir oftast finast om man linoljar eller målar med linoljefärg.

Men jag måste ställa mig frågande till att golvet ser lackat ut när ni har oljat det. Är det säkert att ni inte har fernissat det (kokt linolja, harts, terpentin)?

Annars tänkte jag faktiskt föreslå fernissat golv med lite mörkare pigment i.

Nej det är inte fernissa, vi köpte golvoljan på Gysinge byggnadsvårdcentrum. Men det blir liksom en gul "hårdare" yta av det.

Där såg vi också fernissa med ett mörkare pigment i och det såg skitfult ut där det var mest nött. Annars var jag inne på det med innan jag såg detta golv.

Hade sedan gått i tankar om att måla med en mörkare linoljefärg (även den skulle då köptas på Gysinge) men den har ju en så lång torktid. Vi ska ju bo här undertiden, varken kök eller hall kan stängas av undertiden det torkar för de rummen leder till övriga huset.

Att måla ett golv som är av lite sämre kvalitet, lite skadat eller fläckigt och fult går ju jättebra annars.

Det är ett gammalt hus, fast sönder renoverat invändigt av tidigare ägare på -60 talet så nu försöker vi göra så gott vi kan och ta vara på det som går.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Är det någon som har egen erfarenhet av att måla golv med linoljefärg eller även annan färg? Hur tåligt är det för nötning? I hallen blir det ju mycket slitage, så det man använder måste ju tåla mycket.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Man kan betsa golvet i den nyans man vill ha och sen lacka över. Då får man en hållbarare yta.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Man kan betsa golvet i den nyans man vill ha och sen lacka över. Då får man en hållbarare yta.

Bets var jag inne på också, fast de var ju känsligt för både det ena och andra. Fast man kan ju lacka över som du tipsade om. Är lite rädd för det där med golvlack, fast det kanske man inte ska var eftersom golvet ändå inte är ett gammalt originalgolv.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Bets var jag inne på också, fast de var ju känsligt för både det ena och andra. Fast man kan ju lacka över som du tipsade om. Är lite rädd för det där med golvlack, fast det kanske man inte ska var eftersom golvet ändå inte är ett gammalt originalgolv.

Det finns jätte fina lacker som inte ser lackat ut. (blir en matt yta)
Gå in till närmsta färghandel & fråga, finns jätte mycke roligt att välja på. Finns även prover & se.

Lycka till!!
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Varför är klickgolv uteslutet? Av rent tekniska skäl?
(Har också renoveringsfunderingar.)
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Hur tåligt är det för nötning?

Jag har bott i både hus och lägenheter med framtagna undergolv av furu.
Samt även golvplankor av furu avsedda till att vara golv.
Oavsett vad man gör med dem så tål de ingenting och blir snabbt fula.

I hallen så skulle det vara fint en vecka eller två.

Så mitt råd är - gör det inte.
Lägg på en parkett av något slag.
Om ni inte vill ha laminatgolv så kör äkta parkett.

De där furubräderna som ni ser är inte avsedda till att gå på.
Det är som att trava runt direkt på golvspånskivan.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

I mitt förra gamla hus låg enbart furutiljor i olika kvalitet. De var alla oljade. De flesta med vitpigment så de såg såpade ut och inte blev sådär fururöda. Utom i kök och hall där de bara oljades och således blev fururöda. De golven hade legat i 40 år under linoleummattor.

Oljade golv är tåligare än lackade. De går att laga om inte fibern är trasig, utan att behöva göra om hela golvet.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Håller med dig om detta, har gjort detta en gång och det golvet lackade jag med 2-komponents parkettlack.
Trots detta blev det snabbt fult, det är oftast mindre hårt virke i dessa undergolv och det gör att klackar, hundklor, stolsben m.m lämnat djupa repor.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Nej det är inte fernissa, vi köpte golvoljan på Gysinge byggnadsvårdcentrum. Men det blir liksom en gul "hårdare" yta av det.

Skumt. Var det kokt linolja ni råkade köpa mån tro? Den kan ju bli lite gul.

...och jag förstår varför du inte vill använda klickgolv, jag tror att jag har en själsfrände i dig.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Ja jag har breda golvbrädor i vardagsrummet och de har blivit jättefula.
Då så är de ändå ämnade till att gå på.
Nu så går de inte att slipa flera gånger så jag kommer att lägga ett "laminat"-golv över brädorna.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Skumt. Var det kokt linolja ni råkade köpa mån tro? Den kan ju bli lite gul.

...och jag förstår varför du inte vill använda klickgolv, jag tror att jag har en själsfrände i dig.

Den heter Timberex och företaget Watco och det är en golvolja som de rekomenderar. Som innehåll står det "linolja, naturharts och mineralolja" och de kan till och med användas i miljöer där det går mycket människor. Nu kom jag på en sak, jag ska faktiskt höra med om man kan ha i något pigment i golvoljan och få den mörkare :idea:

Nya modeller av golvbeläggningar kommer inte in här, hur praktiska de en är. Även om det interiört är rustat på -60 talet så är huset exteriört intakt från tidigt 1800-tal. Vi använder oss nästan bara av medel från byggnadsvårds affärer.

Kul att du med är intresserad av det här med vård av gamla hus. Det är jätteroligt och spännande, men det gäller att tänka sig för och inte rusa för fort fram med det man ska gör. Det måste få ta tid.
 
Sv: Hur får jag mörka golv?

Jag har bott i både hus och lägenheter med framtagna undergolv av furu.
Samt även golvplankor av furu avsedda till att vara golv.
Oavsett vad man gör med dem så tål de ingenting och blir snabbt fula.

I hallen så skulle det vara fint en vecka eller två.

Så mitt råd är - gör det inte.
Lägg på en parkett av något slag.
Om ni inte vill ha laminatgolv så kör äkta parkett.

De där furubräderna som ni ser är inte avsedda till att gå på.
Det är som att trava runt direkt på golvspånskivan.

Jag förstod att de var av sämre kvalitet, men är de så dåliga tror du. Det låter inte bra alls. Jaha, hur gör man nu då? Riva upp golven och lägga in nytt av bättre kvalitet kostar ju en del. Fast samtidigt kan man se hur trossbotten ser ut och fylla på med spån om det skulle behövas. Fast det får nog vara ett tag nu, när man inte vet hur golvet är. Bättre ha det så här nu, även om det är fult och kunna byta ut det sedan om det skulle visa sig behövas.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: cherie
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 589
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp