Ta död på brännässlor!

F

Fozzie

Hur tar man kål på stora områden av brännässlor, ena växer och frodas i en sommarhage. Sen är det runt hela gödselstacken bakom stallet = tjockt med sniglar och skit som verkar trivas däri, urrrk :crazy:

Hur förgör man dem enklast, trampa på dom och klippa ner räcker inte för de kommer tillbaka. Dra upp är nästan ömöjligt för de är så mycket nässlor!
Förgiftar gärna dom j***arna :devil: med något bra medel men då får det inte vara farligt för katt och hund.

Jag tänker inte plocka dem och torka, hur nyttigt det än är ;)

Varför trivs nässlor på vissa ställen, kan man göra nåt för att få dem att vantrivas?

Sv: Ta död på brännässlor!

Åh får jag låna henne :D
Mina äter inte dom förrän nässlorna är vissna på hösten, och då är de ju som sgt var redan döda så då är det för sent :p

Googlade lite o läste att man kan klippa ner dem jätteofta, till slut ger de upp. Är det värt arbetet att försöka, det tar ju ändå en del tid.

blanda vatten och salt och vattna brännässlorna med det.
det tar några vattningar, men det funkar!

Det är ett bra fodertillskott, säljs dyrt torkat. Slå nässlorna med lie så tar det inte många timmar innan hästarna äter upp dem. Gör så flera gånger varje år i naturbetet, tar några timmar...;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Mina älskar också nässlor så här plockas för fullt och sedan hängs de på tork så får hästarna torkade nässlor under häst och vinter. Brukar inte bli en smula kvar

Nässlor trivs på extremt näringsrik mark. Nässlorna runt gödselstacken visar alltså att din gödselstack läcker gödning till omgivningen. När det gäller beteshagen så är det oftast runt rator och så som nässlorna trivs(av samma anledning som gödselstacken). Lia bort dem några gånger per sommar så blir det fint i hagen.

Slå ner dom och sätt vattenkar och saltsten där dom stått.
Ha gärna så mycket djur i hagen att det blir riktigt härligt nertrampat. :D

Slå med lie innan de fröar och håll sedan efter, så det inte tar sig så mycket till nästa år!

Jo visst om de växer i hagen så händer det att jag slår ner dom och låter dom ligga kvar. Men de växer även i trädgården och på komposten och utanför staketen och i stenrösen, ja precis överallt. Så de närmast trädgård och hus, där hästarna inte går plockas för de behöver tas bort för att inte det ska se ut som en igenväxt ödegård här. Men det är inte så många kvar i hagen faktiskt då hästarna har grävt upp de flesta med rotsystem och allt.

klipp innan de hinner fröa!! har ett liknande problem fast med en konstig grov växt i ena hagen där de tagit över allt. tidigare år så har jag missat att ta dem innan de börjat fröa och dö, och då har de kommit tillbaka nästa år dubbelt så många :/ men i år så klipper jag dem så fort de kommer upp ^_^. i dan hagen så växer det i princip bara de växterna och lite smörblommor men då det är en liten hage till en fång shettis så är det lätt att ta ett varv med åkgräsklipparen då man klipper gräsmattorna.

Mina hästar gräver minsann inte upp några nässlor :mad: Inte äter dom på dom heller. Det hade ju varit bra om dom höll efter skiten själv!

Kan någon förklara varför dom ger hästarna torkade nässlor?
Skulle ju inte skada om dom kom till lite nytta...:p

Förresten så kan man plocka/slå med lie och lägga i en hink... Häll sedan över vatten, sätt på ett lock och låt ligga några dagar... Det stinker somf*n:crazy: MEN det är jättebra gödning sen:D
1 del nässelvatten i 10delar "rent" vatten brukar vara lagom:idea:

Hittade detta om Bränn nässlor.

Nässlan innehåller främst rikligt med klorofyll (upp till 60 % i ovanjordiska delen) (utgångsmaterial för industriell klorofyllextraktion),
samt bl a kiselsyra, järn, kalcium, folsyra, aminosyror, magnesium, myrsyra, serotonin, acetylkolin, glykosider, mangan, provitamin A och
C-vitamin samt B-vitaminer i lättupptagliga former.
Nässla innehåller cirka sjuttio vitala ämnen!
Växters mineraler är i kolloidal form - dvs finfördelade i annat ämne.

Medicinsk verkan: Ovanjordiska delen är vid invärtes användning blodbildningsökande, urindrivande, svagt blodsockersänkande. Använd utvärtes ökar den hudgenomblödningen. Roten urindrivande, blåssammandragande.

Nässla reducerar högt mensflöde samt värk. Motverkar kadmiuminlagring.
Nässla normaliserar thyroideafunktionen samt körtelstorleken.
Nässla stimulerar mjälten till återgående storlek pga blodrening.
Nässla motverkar grå starr - håller ögonlinserna rena.
Nässla motverkar s k förkalkningar - egentligen förfettningar i ådror.
Nässla ger vitare ögonvitor samt minskar "morgongrus" i ögonen.
Nässla stärker hår, naglar, hud, klaffar, ådror, tarm, bukspottkörtel m.m.
Nässla rengör bindväv (kroppens soptipp) och ökar på så vis rörligheten.
Nässla stimulerar hela mag/tarm-kanalen till stabilare/ jämnare funktion.
Nässla förebygger stenbildning i njurarna.
Nässla innehåller nästan alla de vitalämnen ammande/barn/ gravida/vuxna behöver.
Nässla sänker blodsockerhalten.
Nässla har en mycket blodrenande effekt samt är ett allmänt stärkande medel för hela kroppen.
Nässlan är mycket basgörande/ avsyrande.
Nässlan vitaliserar könskörtlarna, alltså föryngrar lekamen.
Nässla stimulerar produktionen av bröstmjölk.
Dessutom ingår myrsyra, som har en infektions- hämmande effekt.

Min granne - maskinstationen/höbonden- har ett medel som bara tar ogräs och lämnar gräset. Vet inte vad det heter, men det är helt suveränt. Alla nässlor vissnar direkt och kommer inte tillbaka. Likadant med skräppor, gråbo och annat skit. Han menar på att det inte är farligt för hästarna, och då borde det inte vara farligt för andra djur heller. Väntar på att få en dunk, då ska jag höra med honom vad det heter.

Är det gratil? Det är väl i så fall ett licenspreparat som inte vem som helst får gå och köpa?

:eek:... är brännnäslor så bra?!?! då måste jag ju ut och börja odla nässlor och ge till min gamla skruttiga ponny. nässlor verkar ju vara rena mirakel kuren för honom nu :love:

men hur bör man göra då man torkar? är det bara att slå och låta det torka ute som hö, eller ska man bunta ihop dem och hänga upp på ngn torr plats och torka inomhus så som man torkar blommor??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka