Ta död på brännässlor!

Sv: Ta död på brännässlor!

men hur bör man göra då man torkar? är det bara att slå och låta det torka ute som hö, eller ska man bunta ihop dem och hänga upp på ngn torr plats och torka inomhus så som man torkar blommor??

Jag (eller rättare sagt min snälla mamma) hänger nässlorna i knippen upp och ner i carporten under sommaren. Då hänger de torrt men ändå luftigt. På hösten bär vi in alla knippor, förra året i det gamla hösnhuset som nu är tomt och används till förvaring av diverse grejor. Och så får hästarna ett knippe i veckan ungefär från okt och framåt.

okej men hur mycket bör man ge till en liten b ponny för att det ska ge verkan? ska gå ut nu och hugga lite nässlor med lien ^_^ får se om de är tillräckligt höga än ^_^

okej men hur mycket bör man ge till en liten b ponny för att det ska ge verkan? ska gå ut nu och hugga lite nässlor med lien ^_^ får se om de är tillräckligt höga än ^_^

Googla:idea:
Tror jag sökte på ; "torkade brännässlor till häst"
Och hittade en hel del

De kan ligga kvar i hagen, men inte fuktigt. Så om ni slår av dem, låt dem inte ligga i högar eller bland fuktigt/högt gräs eller i toaletterna.

På tal om sånt här så är det för sent att klippa ner skräppor som växer i hagarna nu? Eller är det likabra att vänta o klippa ner när de börjar växa till nästa vår? Dom har börjat vissna och dö dom där ogräsen så antar de redan har fröat och då är det väl för sent.

Har fått klippt ner ordentligt och börtkört nässlorna i alla fall! :laugh:

Min granne - maskinstationen/höbonden- har ett medel som bara tar ogräs och lämnar gräset. Vet inte vad det heter, men det är helt suveränt. Alla nässlor vissnar direkt och kommer inte tillbaka. Likadant med skräppor, gråbo och annat skit. Han menar på att det inte är farligt för hästarna, och då borde det inte vara farligt för andra djur heller. Väntar på att få en dunk, då ska jag höra med honom vad det heter.

Ja det där låter ju intressant men låter som om det skulle vara licens på det.

tänk om!
nu VILL du ha varenda nässla in och torkad...du får se,att det minskar radikalt i antal,bara för att du vill att den ska växa..:p

jag ska börja torka nästa år..kan man plocka o torka såna som blommat/har knopp? eller ska det vara bara unga plantor?

*kl*

Har ni höns är det även perfekt att torka och ge på vintern som grönfoder för att få fin gula! Men gör inte samma misstag som jag gjorde och tog de när de fröar... Blev frön överallt där jag låtit de torka....

Undrar jag också! Vi plogade och harvade vår hage ifjol höst, men tydligen fel tidpunkt för brännässlorna är som GALNA i år,har tagit över halva hagen :mad:

Ska man bli av med dem så måste man klippa eller slå ofta som 17. Gör men det enstaka gånger blir de bara fler. (det har vi tyvärr upptäckt vi också)
Görs det när de gått i frö så hjälper man till att sprida dem istället.
Iden med saltvatten ska jag prova.

MCPA, som finns i tex stroller men är då väldigt dyrt, för några år sen fanns den ngn som sålde MCPA i bulk till privatpersoner men han blev säkert stoppad.
PL

*kl*

Nån som kan upplysa om hur blandningen saltvatten ska se ut? Dvs hur mkt salt i förhållande till vatten?

De tycker om torkade nässlor,tom godare än äpplen och morötter! Sen är de jättebra vid fång då de är inflamationshämande! Så torka alla nässlor ni har och spara till vinter och våren,jätte bra och gott!!!:p

Vattna med ogräsättika! De vissnar garanterat ner omgående. Fast jag vet egentligen inte om det påverkar rötterna också, har själv bara använt det utanför häcken för att ta bort maskrosor och det blev ju nya maskrosor varje år, men det kanske var nya?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka