Ta E-kort?

Jag hörde att man ska använd speglarna när man backar och att man alltså inte får vända sig om och kolla när man backar. Har det varit så för er som har kört upp för BE-kort?
När jag tog (för 12 år sen) så fick man INTE vända sig om och titta, mer än någon ENSTAKA gång. I övrigt skulle man använda bakspeglarna.
 
Jag hörde att man ska använd speglarna när man backar och att man alltså inte får vända sig om och kolla när man backar. Har det varit så för er som har kört upp för BE-kort?
Jag fick ett tips när jag backar med speglar som gjort att hela grejjen löste sig... När man ser släpet för mycket i en spegel kan man tänka sig att man puttar tillbaka det med ratten😊. Dvs man vrider ratten åt det hållet släpet syns så går det ju åt andra hållet. Jag hade så svårt att tänka vilket håll jag skulle vrida men haft noll problem med det efter det tipset.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Jag tog mitt BE för 13 år sedan och då fick man både titta bakåt och även gå ur och titta om man ville.

Det verkar vara olika alltså. Det jag skrev gällde MANÖVERPROVET. För själva grejen är att man ska kunna backa genom att endast använda speglarna, utan att titta bakåt - fick jag lära mig.
 
Det verkar vara olika alltså. Det jag skrev gällde MANÖVERPROVET. För själva grejen är att man ska kunna backa genom att endast använda speglarna, utan att titta bakåt - fick jag lära mig.
Precis, manöverprovet. Konstigt resonemang, det är ju inte alltid i "verkligheten" som man ser hela omgivningen heller, utan man måste kila ur och ta en titt också. Men det beror säkert på uppkörningskontrollanten, vissa är ju tjurigare än andra. Det verkar skilja sig väldigt mycket åt hur petigt det är beroende på vilken kontrollant man kör upp för.
 
Precis, manöverprovet. Konstigt resonemang, det är ju inte alltid i "verkligheten" som man ser hela omgivningen heller, utan man måste kila ur och ta en titt också. Men det beror säkert på uppkörningskontrollanten, vissa är ju tjurigare än andra. Det verkar skilja sig väldigt mycket åt hur petigt det är beroende på vilken kontrollant man kör upp för.

Vi fick också göra precis som vi ville, bara ekipaget klarade sig och på utsatt tid. Verkligeheten är inte alltid att se världen genom en backspegel. Våran lärare och uppkörningskontrollant hade den inställningen iallafall.

En annan jag känner, kände att den kom helt fel, det gick bara inte. Eftersom personen hade mycket tid över så åkte den ut ur ”manöverutrymmet” och började om. Det var helt ok eftersom det ofta är så och personen höll tiden med råge.

Så länge inga konor föll.
 
Jag tog mitt i höstas. Köpte för tung bil så blev tvungen. Tog en månad från tillstånd till kort. Köpte paket på bilskola där teori, en dubbellektion samt hyran av ekipaget för uppkörning ingick. Var skönt att göra säkerhetskontrollen ett par dagar innan uppkörningen.

Manöverprovet är ju inte kvar längre.

Man får titta bakåt. Jag brukar göra både och. Mest speglar men ibland är det skönt att se vilken riktning släpet tar...
Jag fick köra som en vanlig runda, backa runt ett hörn, åka in på en parkering och backa upp mot återvinningsstation med angivet ungefärligt avstånd när jag skulle vara klar.

Var sjukt nervös innan uppkörningen, men inspektören var förtroendeingivande så då blev jag lugn igen. Han tydliggjorde att jag får göra missar, men det får såklart aldrig bli farligt och gör jag samma miss om och om igen kanske det inte heller är så bra. ;)

Mitt i allt bad han mig höja värmen i bilen. Nackdel med annan bil än man är van vid. ;) Jag trodde på riktigt han tyckte det var kallt tills jag insåg att det var en del av provet. :D

Allt gick lättare än jag trodde innan, har liksom tänkt på det länge, men blev inte av förrän jag var tvungen.
 
Det svåra för mig var teorin för jag tog mitt vanliga körkort -99.... man har en del ovanor i trafiken + att de lär ut lite annorlunda idag... så jag köpte ett paket, lektion + teorigrejerna sen fick man en lektion innan uppkörningen + låna hela ekipaget...
Har kört rätt mycket på mitt B-kort och enaxlade släp så själva "släpkörandet" kunde jag sedan innan. Tycker personligen att det var SÅ värt att ta BE istället för utökat. Det utökade blir ju att de ställer alla frågor på uppkörningen, jag var sinnesjukt nervös så hade nog inte kunnat svara på en enda fråga haha...
 
Det svåra för mig var teorin för jag tog mitt vanliga körkort -99.... man har en del ovanor i trafiken + att de lär ut lite annorlunda idag... så jag köpte ett paket, lektion + teorigrejerna sen fick man en lektion innan uppkörningen + låna hela ekipaget...
Har kört rätt mycket på mitt B-kort och enaxlade släp så själva "släpkörandet" kunde jag sedan innan. Tycker personligen att det var SÅ värt att ta BE istället för utökat. Det utökade blir ju att de ställer alla frågor på uppkörningen, jag var sinnesjukt nervös så hade nog inte kunnat svara på en enda fråga haha...

Jag fick svara på ett par frågor på uppkörningen också vid säkerhetskontrollen. :) Men det var inga svårigheter då jag gått igenom allt med bilskolan precis innan. Jag fick exvis frågan varför det ska vara en fjärdedel kvar på påskjutet exvis vid inbromsning och varför man har den där säkerhetsvajern.
Men det är förmodligen mer frågor kring lasten osv vid utökat. Tycker också det var värt att ta BE direkt, och det hade jag också bestämt mig för innan.
Med bilen jag köpte hade utökat inte heller hjälpt så mycket (skulle få dra typ 1300 m utökat men får dra 3000 kg med BE).
 
Jg sitter och gör min teori just nu, den oroar mig inte så mycket. Jag är mest nyfiken på säkerhetskontrollen. Vill ni berätta vad ni gjorde på den? Är det liksom vanlig common sence när det kommer till bilen eller är det svåra grejer?
 
Jg sitter och gör min teori just nu, den oroar mig inte så mycket. Jag är mest nyfiken på säkerhetskontrollen. Vill ni berätta vad ni gjorde på den? Är det liksom vanlig common sence när det kommer till bilen eller är det svåra grejer?
Generellt är det saker som lastsäkring och kontroll av draget (det fick jag). Har för mig att jag fick förklara hur mycket det max fick tryckas ihop vid bromsning och hur man kontrollerar. Och sen standardgrejer som kolla blinkers och bromsljus på släpet.
 
Det verkar vara olika alltså. Det jag skrev gällde MANÖVERPROVET. För själva grejen är att man ska kunna backa genom att endast använda speglarna, utan att titta bakåt - fick jag lära mig.
Jag tog mitt 2014 och jag fick gå ut och kolla om jag hade velat enligt både kursledaren och kontrollanten. Var inget snack alls om att man bara fick använda speglarna men att det var bra att kunna för oss som skulle köra med täckta släp.
 
Hatar att backa med släp. Tycker det är jättesvårt. Vilka moment med backning måste man kunna?


Nej det är det inte! Inte stressa upp dig och andas lugnt inför backningen.
Men gärna lugna försiktiga ratt rörelser och

Vill du ha släpet åt höger vrider du ratten till vänster.
Ratten vrids åt de håll du inte vill ha släpet åt.
Om det är personbil med vanligt släp/hästtransport.

Bara att träna och träna😃
 
Jag hörde att man ska använd speglarna när man backar och att man alltså inte får vända sig om och kolla när man backar. Har det varit så för er som har kört upp för BE-kort?


Det underlättar backningen att använda speglarna. Och du har uppsikt åt båda sidorna.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Jg sitter och gör min teori just nu, den oroar mig inte så mycket. Jag är mest nyfiken på säkerhetskontrollen. Vill ni berätta vad ni gjorde på den? Är det liksom vanlig common sence när det kommer till bilen eller är det svåra grejer?
kolla youtube! Hittade från någon bilskola (säkerhetskontrollen alltså). Sjukt bra
 
Nej det är det inte! Inte stressa upp dig och andas lugnt inför backningen.
Men gärna lugna försiktiga ratt rörelser och

Vill du ha släpet åt höger vrider du ratten till vänster.
Ratten vrids åt de håll du inte vill ha släpet åt.
Om det är personbil med vanligt släp/hästtransport.

Bara att träna och träna😃
Håller helt med! Det är dessutom extremt värt att lära sig backa ordentligt om man tänker köra med släp. Väldigt skönt att inte behöva ha ångest för att man ska fastna när man kör in på trånga parkeringar och liknande. Mitt släp går inte att rubba mer än ett par cm i sidled för hand så det där med att koppla loss och vända för hand finns inte på kartan. Man måste också ligga på centimetern rätt när man kopplar på så det känns skönt att jag kan göra det snabbt även utan backkamera.
 
Jag hörde att man ska använd speglarna när man backar och att man alltså inte får vända sig om och kolla när man backar. Har det varit så för er som har kört upp för BE-kort?

Du får vända dig om, det viktiga är att du har uppsikt om vad som händer runtomkring, fördel att backa så mycket som möjligt med speglarna.

Däremot får du inte öppna dörren och hänga ut, vilket jag alltid gör när jag parkerar mitt släp hemma 😁
 
Du får vända dig om, det viktiga är att du har uppsikt om vad som händer runtomkring, fördel att backa så mycket som möjligt med speglarna.

Däremot får du inte öppna dörren och hänga ut, vilket jag alltid gör när jag parkerar mitt släp hemma 😁
fast på Gillinge får man stanna å gå ut å titta... det var min körlärare noga med att berätta för mig... jag hade turen med eftermiddagssolen RAKT i speglarna på min uppkörning (banan på gillinge) så jag stanna å klev ur å kolla. Kändes som att jag körde in mellan fel koner haha... alltså såg INGENTING... sen prata vi häst hela uppkörningen så jag körde fel, sen fick jag mitt BE ;)
 
fast på Gillinge får man stanna å gå ut å titta... det var min körlärare noga med att berätta för mig... jag hade turen med eftermiddagssolen RAKT i speglarna på min uppkörning (banan på gillinge) så jag stanna å klev ur å kolla. Kändes som att jag körde in mellan fel koner haha... alltså såg INGENTING... sen prata vi häst hela uppkörningen så jag körde fel, sen fick jag mitt BE ;)

Ja, men det är skillnad på att ta av sig bältet, öppna dörren och hänga ut santidigt som man backar 😁
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 174
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 750
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp