Ta ett "sabbatsår"?

monster1

Trådstartare
Jag funderar på att göra något helt annat ett år, genom att studera men inte studier som handlar om mitt yrke utan något som är kopplat till ett intresse jag har. Det jag funderar på är hur mycket man förlorar på att ta ett sabbatsår från sitt yrke, hinner man glömma allt man gjort innan. Egentligen kanske det inte är värre än när folk går på föräldraledighet? Är det svårt att komma tillbaka igen? Någon som provat?
 
Jag funderar på att göra något helt annat ett år, genom att studera men inte studier som handlar om mitt yrke utan något som är kopplat till ett intresse jag har. Det jag funderar på är hur mycket man förlorar på att ta ett sabbatsår från sitt yrke, hinner man glömma allt man gjort innan. Egentligen kanske det inte är värre än när folk går på föräldraledighet? Är det svårt att komma tillbaka igen? Någon som provat?

Jag har inte tagit paus för att studera men jag tog ett år paus för föräldraledighet. Jag kom snabbt in i det igen även om de första dagarna kändes lite förvirrande och jag behövde lite starthjälp.
 
Jag har inte tagit paus för att studera men jag tog ett år paus för föräldraledighet. Jag kom snabbt in i det igen även om de första dagarna kändes lite förvirrande och jag behövde lite starthjälp.
Du kände inte att du tappat när det gäller utvecklingen framåt inom yrket att liksom utvecklingen hunnit köra ifrån en?
 
Du kände inte att du tappat när det gäller utvecklingen framåt inom yrket att liksom utvecklingen hunnit köra ifrån en?

Jo, alltså, lite grejor missade jag ju. Men för mig var det värt det. Jag kom snabbt in i det och nu 12 år senare kan jag inte att det har påverkat mig negativt. .
 
Jag funderar på att göra något helt annat ett år, genom att studera men inte studier som handlar om mitt yrke utan något som är kopplat till ett intresse jag har. Det jag funderar på är hur mycket man förlorar på att ta ett sabbatsår från sitt yrke, hinner man glömma allt man gjort innan. Egentligen kanske det inte är värre än när folk går på föräldraledighet? Är det svårt att komma tillbaka igen? Någon som provat?
Ett år är ingenting! Det som slog mig när jag kom tillbaka efter föräldraledigheten var hur lite som egentligen hänt. Kändes lite jobbigt på ett sätt faktiskt. Men inga problem att komma tillbaka.
 
Jag tar långa lediga perioder med jämna mellanrum och det är aldrig några problem att komma tillbaka. Jag är hantverkare och även om utvecklingen går framåt där också är det bara i detaljer, det mesta är sig likt.
 
Jag har varit ca 6 år i Indien för att plugga/leva mellan 2011 och 2018. När jag varit hemma i kortare perioder (typ 1x6 mån, 1x3 mån, 2x1 mån) har jag jobbat med mitt tidigare yrke, samma jobb och arbetsplats. Jag tycker snarare det berikat, både på grund av hur det påverkat mig som person och för att jag fått lite utifrånperspektiv på professionen. Det är klart att jag fått lära mig vissa detaljer där forskningen gått framåt, men överlag säger jag kör, ba kör!

En annan typ av bortavaro är att jag varit sjuk de senaste åren. Nu har vi hittat en bra roll för mig på den lilla del jag jobbar och varken jag eller arbetsgivaren ser egentligen några problem med det. De anpassningar av arbetet som jag behöver för att funka har vi hittat uppgifter för som blivit professionell utveckling för mig och kvalitetssäkring-/höjning för företaget.

Edit: min enda varning blir att det kan bli längre än du tänkt. Jag åkte för 4 månaders indienvistelse 2011 och kom hem 2015. :D:angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 426
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp