Ta hand om läder?

Jag torkar av damm och svett efter varje ridtur med B&E sadelsåpa. Tar hem och tvättar noggrant samt återfuktar ungefär två gånger per år beroende på användningsfrekvens/kvalitet. Då använder jag ekol sadeltvål och effax läderbalsam. På ridskor och vinterstövlar Timberland vax.
 
Jag tar bort svett och damm efter varje träningspass (eller försöker i alla fall, ibland är man lat...) med lite ljummet vatten och en ren bomullstrasa. Smörjer lädret ungefär varannan vecka med hemmagjord läderbalsam. Förr i tiden använde jag Veredus' läderbalsam istället och den tyckte jag också var bra. :-)
 
Torkar av gjorden med spraytvål eller vatten när den är ordentligt nedsvettad eller nedstänkt.

Sadeln vid smuts, eller en ordentlig genomkörare 3-4 ggr/år med balsam/infettning.

Tvål torkar ut lädret.
Vatten gör det inte.
Fundera på vad du vill uppnå med rengöringen, både för mycket och för lite kan skada sadeln.
 
Gör helst så lite som möjligt. Sadeltvål är OK till mycket nersmutsat läder men inget jag använder om jag verkligen inte kan få bort smutsen på annat sätt, och då är det också viktigt att smörja in efteråt. Läder är ju naturligt ganska surt och tvål är basiskt och förstör lädret om man använder det för mycket. Vanligtvis torkar jag bara av mina dammiga ridstövlar med en fuktig svamp och då och då använder skokräm. Träns och sånt gör jag nästan ingenting med om det inte är skitigt eller mycket torrt. Många tror att läder behöver "matas" med fett och doppar grejerna i olja och fettar in regelbundet, men det bara förstör lädret genom att fibrerna separerar sig och föremålet lättare missformas och töjer ut sig. Utbildar mig till konservator och en gästlärare vi hade som var expert inom läderkonservering använde en egen kräm av bivax och lanolin (bara till väldigt torra saker) och det ska tydligen funka riktigt bra. Visserligen är det stor skillnad på lädersaker som inte används och de som faktiskt gör det, sadlar och sånt är mindre känsligt, men det är ändå samma material.
 

Liknande trådar

Utrustning Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till...
Svar
19
· Visningar
691
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
Utrustning Tjo, sitter här å smörjer läder och tänkte byta till mina nyköpta (beggade) sidostycken, som råka va ps of sweden (det säljarn hade...
Svar
8
· Visningar
474
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp