Ta hem hund efter operationen

Narcissa

Trådstartare
På onsdag ska vår ena hund opereras pga avslitet korsband. Han ska genomgå en tplo.
Han är ganska opåverkad i dagsläget, det är tre veckor sedan det hände, men givetvis ska han opereras så han inte behöver dras med ett ben som kan orsaka honom smärta i framtiden.

Nu till frågan. Denna hund är extremt lättstressad och osäker. Han mår absolut inte bra av att vara ifrån oss och tryggheten i hemmet.

Jag vill således inte att han bor över på djursjukhuset om det inte är så att han måste pga tex smärtstillande i dropp eller liknande.
Men att ha honom inlagd för övervakning och för att man brukar göra så är inget jag vill.
Jag kan själv vara vaken hela natten och ha koll på honom om det krävs.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad sa veterinären?

Jag har redan flaggat för detta hos veterinären och ska ringa igen imorgon.

Det står att rehab ska lämna ut honom dagen efter men jag kan lika väl åka in till rehab dagen efter isf.
 
De brukar behöva smärtlindring ordentligt efter, men du gör rätt som hör med veterinären. Om hunden är jättestressad kan det absolut vara bättre den får komma hem, men kanske att det blir senare på kvällen så den hinner få smärtlindring innan den åker precis.

Å andra sidan brukar det ibland kunna gå väldigt bra trots att ägaren tror att hunden kommer må dåligt av att vara inskriven. Men det är väldigt individuellt.
 
De brukar behöva smärtlindring ordentligt efter, men du gör rätt som hör med veterinären. Om hunden är jättestressad kan det absolut vara bättre den får komma hem, men kanske att det blir senare på kvällen så den hinner få smärtlindring innan den åker precis.

Å andra sidan brukar det ibland kunna gå väldigt bra trots att ägaren tror att hunden kommer må dåligt av att vara inskriven. Men det är väldigt individuellt.
Tack för svaret. Ja måste han absolut ligga inne så ska han ju givetvis göra det. Han är väldigt speciell och inte så lätt att handskas med om man inte känner honom. Jag vet att det brukar gå bra men jag är väldigt osäker när det gäller honom.

En annan sak jag tänkte på. Hur kommer det sig att de får gå hem efter en kastrering, till då, men ska bara kvar efter op i ett ben? Är kastrering en så mycket lättare operation med mindre smärta?
 
Tack för svaret. Ja måste han absolut ligga inne så ska han ju givetvis göra det. Han är väldigt speciell och inte så lätt att handskas med om man inte känner honom. Jag vet att det brukar gå bra men jag är väldigt osäker när det gäller honom.

En annan sak jag tänkte på. Hur kommer det sig att de får gå hem efter en kastrering, till då, men ska bara kvar efter op i ett ben? Är kastrering en så mycket lättare operation med mindre smärta?
Operation i led och/eller ben brukar göra mer ont och kräva mer smärtlindring efter, ja. Men det finns kliniker som gör även såna operationer och skickar hem samma dag.
 
Tack för svaret. Ja måste han absolut ligga inne så ska han ju givetvis göra det. Han är väldigt speciell och inte så lätt att handskas med om man inte känner honom. Jag vet att det brukar gå bra men jag är väldigt osäker när det gäller honom.

En annan sak jag tänkte på. Hur kommer det sig att de får gå hem efter en kastrering, till då, men ska bara kvar efter op i ett ben? Är kastrering en så mycket lättare operation med mindre smärta?
Att såga isär ett ben gör absolut mer ont än att skära i mjukdelar. Den största anledningen till att ha kvar hunden är därför smärtlindring. De flesta gånger går det utmärkt att ha kvar djur där djurägaren tror att det inte kommer gå, särskilt efter en stor operation där hunden är påverkad efteråt.
Men ibland går det inte så det är en dialog som en får ha med personalen.
 
Jag hade en tik som opererade ett trasigt korsband (TTA-metoden) och jag fick ta hem henne samma dag, helt enkelt därför att kliniken inte har nattpersonal. Hon hade ett morfinplåster som smärtstillande vilket fungerade bra, för hon visade inget tecken på smärta ens efter att plåstret togs bort ett par dagar senare. Morgonen efter operationen så hälsade hon mig god morgon med glatt viftande svans.

Angående att ha en hund inliggandes, så fick min första chow chow ligga inlagd i flera dygn i samband med en livmoderoperation. Tiken var väldigt fäst vid mig och väldigt reserverad mot främmande människor, men personalen på kliniken berättade att de aldrig hade träffat en sådan trevlig chow chow... jag undrade om det var samma hund vi talade om... efter denna sjukhusvistelse så växte min tik i självförtroende och var mycket tryggare även om jag inte var med. Hon hade märkt att världen inte gick under bara för att jag inte var med.
 
Min tant opererade korsbandet 2013 och låg kvar över natten på kliniken. Jag var väldigt tydlig med att OM dom hade minsta problem med henne, hanteringsmässigt eller att hon var orolig fick dom ringa mig. Så hade jag åkt och hållit henne sällskap. Det här är en hund med mycket integritet och en portion social osäkerhet, men allt hade gått bra och hon hade skött sig utmärkt, förutom att hon tydligen bajsade i buren 15 minuter efter de varit ute med henne...
 
På onsdag ska vår ena hund opereras pga avslitet korsband. Han ska genomgå en tplo.
Han är ganska opåverkad i dagsläget, det är tre veckor sedan det hände, men givetvis ska han opereras så han inte behöver dras med ett ben som kan orsaka honom smärta i framtiden.

Nu till frågan. Denna hund är extremt lättstressad och osäker. Han mår absolut inte bra av att vara ifrån oss och tryggheten i hemmet.

Jag vill således inte att han bor över på djursjukhuset om det inte är så att han måste pga tex smärtstillande i dropp eller liknande.
Men att ha honom inlagd för övervakning och för att man brukar göra så är inget jag vill.
Jag kan själv vara vaken hela natten och ha koll på honom om det krävs.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad sa veterinären?

Jag har redan flaggat för detta hos veterinären och ska ringa igen imorgon.

Det står att rehab ska lämna ut honom dagen efter men jag kan lika väl åka in till rehab dagen efter isf.
Prata med dem som sagt, en tidigare hund led av grav seperationsångest vilket jag förklarade men blev lite bortvinkad av veterinären men sen ringde de ganska snabbt när de insåg att han endast var lugn i samma rum som någon så jag fick hämta på kvällen eftersom det då blev så pass lite personal att de inte kunde avdela en till att hålla honom sällskap.
 
Prata med dem som sagt, en tidigare hund led av grav seperationsångest vilket jag förklarade men blev lite bortvinkad av veterinären men sen ringde de ganska snabbt när de insåg att han endast var lugn i samma rum som någon så jag fick hämta på kvällen eftersom det då blev så pass lite personal att de inte kunde avdela en till att hålla honom sällskap.
Jag ringde dem idag och det verkar som att det finns en möjlighet att ta hem honom imorgon igen. Jag skulle prata med dem imorgon men hon skrev det i hans journal.
 
Nu är han hemma. Han är medtagen men lugn. Han var katastrof på djursjukhuset så det var rätt beslut att ta hem honom.
Däremot vill han inte äta, dricka eller kissa. Är detta att förvänta sig?
Kan det påverka att han har ett fentanylplåster?
 
Nu är han hemma. Han är medtagen men lugn. Han var katastrof på djursjukhuset så det var rätt beslut att ta hem honom.
Däremot vill han inte äta, dricka eller kissa. Är detta att förvänta sig?
Kan det påverka att han har ett fentanylplåster?
Ja så kan det vara. Oftast en kombination av illamående efter narkos, smärta och påverkan av fentanyl (som i sig ger illamående).
Vi har helt gått ifrån fentanylplåster och lokalbedövar benet istället med nervblockad. Hundarna mår mycket bättre efteråt och kommer igång att äta snabbare.
Han mår säkert bättre idag :)
 
Nu är han hemma. Han är medtagen men lugn. Han var katastrof på djursjukhuset så det var rätt beslut att ta hem honom.
Däremot vill han inte äta, dricka eller kissa. Är detta att förvänta sig?
Kan det påverka att han har ett fentanylplåster?
När min har varit sövd brukar han vara däven upp till ett dygn efteråt.
Illamående och trötthet känns naturligt efter narkos.
Jag har spytt och mått uselt ett bra tag när jag varit sövd.
 
Ja så kan det vara. Oftast en kombination av illamående efter narkos, smärta och påverkan av fentanyl (som i sig ger illamående).
Vi har helt gått ifrån fentanylplåster och lokalbedövar benet istället med nervblockad. Hundarna mår mycket bättre efteråt och kommer igång att äta snabbare.
Han mår säkert bättre idag :)
Den bedövningen önskar man ju att han hade fått. Vi har fått lämna ifrån oss andra hunden för att hon inte ska få i sig av plåstret.

Du har helt rätt...han mår mycket bättre nu. Natten var jobbig med en mycket påverkad hund.
Nu har han slutat pipa, har kissat, ätit och druckit.
 
Jag tycker att det är väldigt olika på olika kliniker. Jag föredrar att ha uppvaket hemma om jag får. En föregående hund högg i allt den kom åt som inte luktade som jag även innan hon var vaken. Hon hade varit på klinik rätt många ggr och de kunde aldrig få ut henne ur buren som vaken för hon gick till regelrätt attack. Lite kul med en hund på 2,5 kg som de inte redde ut alls. Med henne var jag helt ärlig, sa som det var. Ville de att hon var kvar på kliniken för uppvak så var det ok för mig, men jag var tvungen att vara med för annars tuggade hon sönder ALLT som kom i närheten av munnen, och det blev ett problem när hon fortfarande låg ner men ändå kunde använda munnen. Var jag med så var hon lugnare, tuggade inte på det som luktade som mig.
 
När min har varit sövd brukar han vara däven upp till ett dygn efteråt.
Illamående och trötthet känns naturligt efter narkos.
Jag har spytt och mått uselt ett bra tag när jag varit sövd.

Mollan var också medtagen ungefär ett dygn. Då var det ”bara” tänder som drogs. Hon sövdes på morgonen och var klar på förmiddagen, när jag hämtade efter lunch var hon fortfarande väldigt virrig och fundersam. Slocknade direkt i bilen och sov hela resan hem, sen under hela eftermiddagen/kvällen så sov hon en stund, sen upp och pep/gnällde och gick runt, sen sov en stund igen. Ställde sig och stirrade rakt in i väggen osv.

Jag har själv aldrig blivit sövd men kan tänka mig att man inte känner sig så jätteparty efteråt.... :crazy:
 
Ja, det är nog olika på olika kliniker. Då min katt skulle få höftleden bortopererad så skulle jag välja mellan en klinik i Sverige eller Finland. Veterinären sa att kutymen i Sverige ofta är att de blir kvar över natten medan de ofta får gå hem sgs genast i Finland om läget verkar ok och detta syns naturligtvis i priset. Jag valde en ortoped med gott rykte i Finland. Några timmar efter operationen fick jag hem en dåsig katt som inte var medveten om var han var, och en flaska värkmedicin.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 351
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 023
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp