Bukefalos 28 år!

Ta hem, sälja alt förlänga ? *orolig*

Rambo

Trådstartare
Hejsan ! Jag hoppas kunna få lite hjälp här nu !
Jag har lånat ut min häst på foder för senare köp. Snart så går foderkontraktet ut och dom som har min häst vill köpa den. Det har verkligen funkat jätte bra ! Vi har haft bra kontakt, skickat bilder, pratat i telefon och jag har varit och hälsat på ett par gånger trotts den långa resan.

Men nu till det lite jobbiga... Jag har sett att dom som vill köpa min häst tävlar lite, och sedan säljer hästarna. Under tiden min häst har varit där på foder så har dom köpt 3 hästar som dom nu har sålt. Jag pratade med dom som vill köpa min häst och dom sa " Ja men vi kommer ju att tävla din häst sedan säljer vi din häst när vi vill ha någonting större och jag lovar att hitta ett underbart hem till din häst "

Jag sa då att i annonsen så stod det att jag sökte ett livslångt hem till hästen.. SUCK
Jag sa då att om dom skulle sälja hästen vill jag köpa tillbaka den för samma pris men det gick dom inte med på ! Då skulle dom höja priset eftersom att hästen kommer att tävlas.

Hästen har väldigt svårt att lita på människor och jag vill inte att hästen ska behöva flytta runt utan jag vill att den ska få ett hem där den får stanna ! Hur skulle ni ha gjort ?
Jag har egentligen inte råd att ta hem hästen då jag redan har en och jag har inte riktigt råd att just nu ha en till häst. Skulle ni ha sålt hästen eller kanske förlängt kontraktet för att ha koll på vart hästen är ?

Behöver lite råd !
 
Sv: Ta hem, sälja alt förlänga ? *orolig*

Jag hade inte sålt till dem. Om jag/de inte ville förlänga foderavtalet, hade jag provat att ta hem den och levt knapert en tid medan jag hittade ett mer varaktigt hem till den som kändes bättre för mig.
 
Sv: Ta hem, sälja alt förlänga ? *orolig*

Troligen vill de inte låna din häst vidare om de inte får köpa den för deras plan verkar ju vara att tävla den och sen sälja den för att tjäna pengar? Jag hade inte sålt till dom gå på din magkänsla och försök hitta en annan köpare eller fodervärd.
 
Sv: Ta hem, sälja alt förlänga ? *orolig*

Varför skrevs det inte ett livstids fodervärdskontrakt om det var det du sökte för hästen?

Jag förstår dem också att de inte vill sälja för samma pris. om jag köper en häst, och tränar/tävlar den så den stiger i värde, vill jag ju ha betalt för det.

Kan du inte hitta någon som vill ha hästen den tiden som är kvar innan kontraktet går ut? dvs du kanske hinner hitta nytt hem medans hästen får kvar hos nuvarande fodervärd. Förutsatt att de tycker det är okej att ställa upp när någon kommer och provrider.

Jag hade sålt hästen till dem, för den får ju byta hem vilket som, om du fixar ett nytt, eller nuvarande fodervärden hittar nytt hem när de säljer den.

Skillnaden är väl att om du hittar nytt hem får ju du också välja människan som tar honom, men eftersom det låter som du har en bit att åka kanske du inte kan närvara när de provrider.
 
Sv: Ta hem, sälja alt förlänga ? *orolig*

Antingen så tar du tillbaka hästen och behåller den för alltid.
Eller så säljer du den.
Du kan aldrig behålla kontrollen över en häst du sålt oavsett vem du säljer till.
Bara för att de tänker sälja hästen vidare så betyder ju inte det att den kommer att få ett dåligt hem.
 
Sv: Ta hem, sälja alt förlänga ? *orolig*

Jag hade nog sålt... Men är inte hundra. Nog för att det kanske känns i hjärtat men om den har så svårt att lita på människor skulle det väl inte gått så bra som det verkar ha gjort hittills? Följ magkänslan så länge du inte riskerar att sätta dig själv i personlig konkurs. Förhoppningsvis är de vettiga nog att hitta ett bra hem sen. Ingen kan ju någonsin garantera ett livslångt hem, det kan alltid hända saker som gör att man vill/måste sälja.

Och det finns ju en anledning till att du vill sälja hästen? När jag tänker efter hade jag nog sålt om jag ändå tänkt sälja.
 
Sv: Ta hem, sälja alt förlänga ? *orolig*

Om hästen har så svårt för att lita på folk vad gör den ute på foder?
varför kräva att andra ska ge hästen ett livslångt hem när man själv inte klarar det.

Jag hade sålt då hästen inte värkar ha så svårt med att lita på folk och köparna värkar ärliga då dom säger att dom kommer säljs.

Det livslånga hemmet man säljer till idag kan bli tvungna att sälja i morgon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 827
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 709
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 552
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp