Ta med sig katten överallt?

Miniboll

Trådstartare
Hur många av er tar med er katten när ni ska iväg över helgen/på semester? Jag är riktigt sugen på att skaffa katt men det som avhåller mig en smula är hur låst man blir? Vi har en hund som vi släpar med överallt när vi ska någonstans. Kan man göra samma sak med en katt? T.ex. till svärmor på landet, stuga i fjällen, hotellrum eller hälsar på lillebror i Sthlm eller kan man rent av ta med missen när man är ute och vandrar/tältar. Katten skulle isåfall vara en innekatt med koppelpromenader om det gör någon skillnad.

Jag är uppvuxen med katter på en gård och jag kommer ihåg hur pyssligt det var att skaffa kattvakt eller ordna med pensionat så fort man skulle iväg någonstans.

Så, hur mobil kan katten vara? :)
 
Hur många av er tar med er katten när ni ska iväg över helgen/på semester? Jag är riktigt sugen på att skaffa katt men det som avhåller mig en smula är hur låst man blir? Vi har en hund som vi släpar med överallt när vi ska någonstans. Kan man göra samma sak med en katt? T.ex. till svärmor på landet, stuga i fjällen, hotellrum eller hälsar på lillebror i Sthlm eller kan man rent av ta med missen när man är ute och vandrar/tältar. Katten skulle isåfall vara en innekatt med koppelpromenader om det gör någon skillnad.

Jag är uppvuxen med katter på en gård och jag kommer ihåg hur pyssligt det var att skaffa kattvakt eller ordna med pensionat så fort man skulle iväg någonstans.

Så, hur mobil kan katten vara? :)

Jag tar med min katt (tidigare katter) när det passar. Dvs till särbon och till fältkontoret i Jämtland när jag jobbar. Inga problem även om hon inte gillar att åka bil. När vi är borta får hon vara innekatt men det går bra, det viktiga för henne är att hon får vara med. Det är jättemysigt att ha henne med när jag jobbar :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tidigare när vi hade en katt så tog vi ofta med henne när jag och exet + dottern åkte över helgen till svärföräldrarna. Det funkade jättebra, så bra att det slutade med att de tog över katten ;) hon tyckte det var ok att åka bil.

Nuförtiden har vi fyra katter och det är lite svårare att ta med alla :p men med tanke på hästar och nu även hund så åker vi sällan iväg allihop samtidigt - sambon är oftast hemma eller så är jag hemma de få gånger han åker iväg. samtidigt har jag inhyrningar i stallet och hyggliga grannar som hjälper till att vakta både hästar och katter om det skulle behövas. så vi har inte tagit med några katter sen vi flyttade till gården.
 
Jag tror att det handlar om att det ska vara rätt individ och att man ska vänja dem från att de är små. Jag har själv veckopendlat med katt under gymnasiet. Ibland åkte jag iväg över helgen till en kompis eller så och då fick kissen hänga på. Hon brydde sig inte alls.

Jag föder upp katter och brukar få frågan om de kan ta med sig katten till stugan eller dylikt. Jag brukar bara ge rekommendationen att de ska åka dit ganska snart efter att katten känner sig trygg hemma. De är mer anpassningsbara som unga.

En av mina nuvarande katter älskar att komma till nya ställen. Bo på hotell med henne är hellugnt. Det jobbigaste är väl att hon ska utforska varenda millimeter och hon blir sur om man inte kommer upp på saker. Nästa helg ska hon bo hos ett par kompisar då vi ska iväg på utställning med de andra två. Jag tror hon kommer se det som en rolig weekend och inte som något jobbigt alls :)
 
@Marty: Fast båda mina var äldre när jag började ta med dem (2013 när pappa dog, de är födda 2004). När vi väl kommit fram har det inte varit några som helst problem och bilåkandet har blivit bättre också.
 
Mina följer med till min mamma och svärföräldrarnas sommarställe. Utställningskatterna flänger jag runt med och bor hos vänner, släkt eller på hotell. Inga problem. Det hänger såklart på individen men vänjer de sig att åka bil, buss, tåg osv. från början brukar det gå bra.
 
@Marty: Fast båda mina var äldre när jag började ta med dem (2013 när pappa dog, de är födda 2004). När vi väl kommit fram har det inte varit några som helst problem och bilåkandet har blivit bättre också.
Det fungerar absolut att göra som du gjorde, men jag rekommenderar ändå att man börjar när de är små om den möjligheten finns eftersom de är mer anpassningsbara då. Men som jag sa beror det också mycket på individen. Vissa katter bryr sig ju inte oavsett vilken ålder man börjar :).

När vi köpte min finska tjej var hon nästan 7 månader och hade knappt varit utanför den gård hon växte upp på. När hon kom in i hytten på båten så var hon inte det minsta osäker en enda sekund, utan hon är helt enkelt född sån :)
 
Min förra katt var en berest dam. hon pendlade mellan oss, stugan på landet, alla mammas dåvarande X och deras hem en båt mm. Min nuvarande kisse bor halvårsvis hos mig i lägenheten och under sommaren på mammas gubbes bondgård, närhelst jag åker dit, minst en helg i månaden så följer kissen med. Det är inga problem fram eller tillbaka men jag skulle inte ta med henne ex om jag åker hem till folk jag inte riktigt känner eller om jag någon gång i livet skulle få för mig att åka på bilsemester. Men för mitt liv och ställena jag härjar runt på så fungerar det.

Nackdelen med hund vs katt är ju rent materiellt att kattlåda oftast behövs medtagas mm och att man utvärderar rymningsrisken. Vidare så gillar inte alla katter miljöbyten
 
På svaren som jag fått så verkar det ju fungera att ta med katten. Beroende på individ och att träna i tidig ålder. Finns det någon ras som generellt skulle gilla den typen av kattliv? Jag funderar lite på abessinier eller oriental/siames.
 
På svaren som jag fått så verkar det ju fungera att ta med katten. Beroende på individ och att träna i tidig ålder. Finns det någon ras som generellt skulle gilla den typen av kattliv? Jag funderar lite på abessinier eller oriental/siames.

Mina är/var vanliga huskatter. Den som inte är med oss längre hade garanterat rätt mycket oriental/siames i sig och var den som reste bäst men det tror jag var slumpen.
 
Min katt följer med till föräldrarna, sommarstugan, svärföräldrarnas sommarstuga. När det passar helt enkelt och är mer än en natt. Hade med henne till ett av mina gamla jobb också när hon var sjuk och behövde medicin flera gånger om dagen.

Allt beror ju helt på individen och hur lätt den har för att åka bil och hur lugn den är på nya platser.
 
Min katt åker ut till sommarstugan varje sommar. Jag släpper honom lös direkt ur bilen och han knallar direkt iväg och tar en kontrollrunda (ett varv runt stugan ute och ett varv i alla rum inne). När han gjort sin runda och godkänt skicket på stugan och tomten så är det som om han alltid har bott där.
När vi åker hem till min pappa gör jag samma sak och släpper katten direkt ur bilen. Då springer han i förväg mot ytterdörren och väntar in mig.

Jag vet flera som ligger borta på jobb måndag-torsdag/fredag som har katt som de delar med någon vän. Katten bor måndag-torsdag på ett ställe och fredag-söndag på ett annat. Funkar utmärkt.
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Jag och min sambo har precis skaffat en kattunge att ha som sällskap till den gamla katten. Vi har läst om första mötet på internet...
Svar
5
· Visningar
1 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp