Ta ner sjuka fruktträd?

Som med allt annat blir man inte fullärd med en gång, jag har hållit på med träd i många år och det är nästan så att jag känner att jag kan mindre nu än vad jag trodde jag kunde när jag en gång började :)
Absolut! Jag är bara förvånad (och kanske något sorgsen) över att de skulle vara så bortom räddning. Men jag har ju inte någon aning egentligen om vad förra ägarna gjort, förutom vad jag själv kan se idag.
 
Inga spår av att det stått träd här tidigare, åtminstone inte på flygbilder 10-50 år gamla.

Ja, det skulle väl vara Xylella då vad jag kan läsa mig till. Angående jordförhållandena så är de inte så dåliga, det är snarare fuktig jord om än något mager. Jag planterade ju ut ett nytt äppelträd förra året, och det har tagit sig bra. Dock var jag kanske mer noggrann med allt kring planteringen av trädet än vad förra ägarna var. De har också planterat sina lite väl nära varandra så.

Menar du att det inte skulle synas alls ovan jord? För jag har då undersökt varje cm av barken vad jag tycker. Men plommonträdet har ju faktiskt fått nya skott längst ner.

Det är inte bara plommonträdet som spruckit, utan även körbärsträdet och ett äppelträd (som är avsevärt yngre eller åtminstone mindre, stammen bara 5 cm på körsbärsträdet och ännu mindre på äppelträdet).

Angående vinbären så är det inte de äldsta grenarna som dör, utan hela busken är skadad. Så visst kan jag klippa ner och föryngra, men om det är smittsam sjukdom så lär det inte hjälpa så mycket.

Har du nån länk på de där mikroorganismerna?

Ja, alltså, det känns ju verkligen som att det inte är särskilt troligt, men vill inte utesluta det förrän jag vet. Kanske ska ringa och fråga om de vill ta emot ett prov bara för att vara på den säkra sidan.





KL/allmän fundering:

Tack för tips om arborist, men eftersom träden är så små/unga/nära döden känns det inte värt. Möjligtvis för plommonträdet.

Det känns som att det ska väldigt mycket till för att de ska ha dött av torkan 2018 när jag vattnat dem under hela sommaren. Dålig jord, dåligt handhavande vid plantering, och för ivrigt beskurna, kan det verkligen fortsätta ta kål på träd även fyra år senare? De har fått gödsel och bevattning som sagt sen jag kom hit.

Om de inte fått bra förutsättningar från start kan det vara så att de inte orkat etablera ett bra rotsystem, och då hjälper det ju inte hur mycket vatten du än gett dem efter det.

Vi satte också ett gäng träd 2018 (till råga på allt importerade på bar rot under hösten, och sen satta på våren...) och de har varit mycket mer ojämna igång än de som sattes 2019 och 2020. Har man dessutom varit snål med gropstorlek vid plantering och vattning efteråt så kan det ta ett par år innan de ens försöker göra något ovan jord.
Absolut! Jag är bara förvånad (och kanske något sorgsen) över att de skulle vara så bortom räddning. Men jag har ju inte någon aning egentligen om vad förra ägarna gjort, förutom vad jag själv kan se idag.

Vet du vilken rot de är ympade på? Sätter man svagväxande rot så kräver det ju annan nivå av skötsel de första 3-5 åren. Av våra är hälften av en mycket mer svagväxande rot än de andra, och man hade kunnat tro att åldern på dem är omvänd eftersom de på "normal trädgårdsrot" vuxit både ikapp och förbi.
 
Absolut! Jag är bara förvånad (och kanske något sorgsen) över att de skulle vara så bortom räddning. Men jag har ju inte någon aning egentligen om vad förra ägarna gjort, förutom vad jag själv kan se idag.
En dålig etablering går inte att rädda. Fick de inte tillräckligt mycket vatten under de första 2-3 åren är det typ kört. Det kan orsaka stamsprickorna också, de kan ha vaknat för tidigt på våren för att försöka överleva och fluemet har börjat flöda. Om det då blev kallt igen så fryser vätskan i stammen och orsakar sprickan. Om du gräver upp så kolla hur stort rotsystemet är.
 
Inga spår av att det stått träd här tidigare, åtminstone inte på flygbilder 10-50 år gamla.

Ja, det skulle väl vara Xylella då vad jag kan läsa mig till. Angående jordförhållandena så är de inte så dåliga, det är snarare fuktig jord om än något mager. Jag planterade ju ut ett nytt äppelträd förra året, och det har tagit sig bra. Dock var jag kanske mer noggrann med allt kring planteringen av trädet än vad förra ägarna var. De har också planterat sina lite väl nära varandra så.
Fruktträd trivs med väldränerad jord. De behöver alltså vattning när de etablerar sig, men vattnet ska alltså rinna ner/bort snabbt. Om det är så att träden är planterade på ett ställe som ständigt är fuktigt kan det vara orsaken till att de tynar.
 
Är det av sjukdom dom dött då? Inte bara av "misshandel".
Vinbären kan du klippa ner till marken och låta dom komma igen :)

Om dom är döda utan sjukdom, kolla om något är fint nog att spara som stöd till t.ex klematis. vindruvor eller annat som klättrar - det är vackert tycker jag.

@Ninnurur och @tanten vet jag är urduktiga på träd, men det kanske behövs bilder :idea:
O borra lite hål, bihotell :)
 
Inga spår av att det stått träd här tidigare, åtminstone inte på flygbilder 10-50 år gamla.

Ja, det skulle väl vara Xylella då vad jag kan läsa mig till. Angående jordförhållandena så är de inte så dåliga, det är snarare fuktig jord om än något mager. Jag planterade ju ut ett nytt äppelträd förra året, och det har tagit sig bra. Dock var jag kanske mer noggrann med allt kring planteringen av trädet än vad förra ägarna var. De har också planterat sina lite väl nära varandra så.

Menar du att det inte skulle synas alls ovan jord? För jag har då undersökt varje cm av barken vad jag tycker. Men plommonträdet har ju faktiskt fått nya skott längst ner.

Det är inte bara plommonträdet som spruckit, utan även körbärsträdet och ett äppelträd (som är avsevärt yngre eller åtminstone mindre, stammen bara 5 cm på körsbärsträdet och ännu mindre på äppelträdet).

Angående vinbären så är det inte de äldsta grenarna som dör, utan hela busken är skadad. Så visst kan jag klippa ner och föryngra, men om det är smittsam sjukdom så lär det inte hjälpa så mycket.

Har du nån länk på de där mikroorganismerna?

Ja, alltså, det känns ju verkligen som att det inte är särskilt troligt, men vill inte utesluta det förrän jag vet. Kanske ska ringa och fråga om de vill ta emot ett prov bara för att vara på den säkra sidan.





KL/allmän fundering:

Tack för tips om arborist, men eftersom träden är så små/unga/nära döden känns det inte värt. Möjligtvis för plommonträdet.

Det känns som att det ska väldigt mycket till för att de ska ha dött av torkan 2018 när jag vattnat dem under hela sommaren. Dålig jord, dåligt handhavande vid plantering, och för ivrigt beskurna, kan det verkligen fortsätta ta kål på träd även fyra år senare? De har fått gödsel och bevattning som sagt sen jag kom hit.
Misstanke om Xylella MÅSTE anmälas. Xylella är en av de farligaste växtskadegörarna i hela EU.
 
Jag har några sjuka träd. De är inte gamla, tror förra ägaren planterat dem bara några år innan jag flyttade in, och beskurit dem hårt. Ett äppelträd har redan dött, ett annat har typ två löv. Ett lite större plommonträd gav mycket frukt i år, körsbärsträdet har en levande gren, och några av vinbärsbuskarna sjunger också på sista versen.

Nåja, jag ska nu plantera ut päronträd, och är lite rädd att de också ska bli smittade. Har redan ett nyplanterat äppelträd som inte verkar sjukt. Än. Jag tänker (hoppas?) att sjukdomen spridits när förra ägaren beskurit sina träd utan att rengöra verktyg mellan, men kanske borde jag ta ner de sjuka träden för säkerhets skull. Synd dock på plommonträdet som ju ändå ger frukt fortfarande. Vad tror ni?
När jag flyttade in stod ett plommonträd, ett äppelträd och ett päronträd på tomten. Plommonet växte som ogräs (utan plommon dock) men päron och äpple såg fortfarande ynkliga ut två år senare (bleka blad, växte inget, såg ut som direkt från plantskolan). Googlade och tittade och grävde till slut upp dem. Äpplet hade rotsnurr, för liten grop, stod i kompakt lera. Grävde ur, redde ut, blandade ny jord med leran, satte ned igen. Det är mycket finare och får äpplen nu, men är ännu inte helt rotfast (kompakt lera är väl kompakt lera antar jag och tre år är kanske för kort tid (det är nog 7 år gammalt nu). Päronet hade rotsnurr, för liten grop, kompakt lera och var satt vid ympningsstället, enligt google skulle det sitta vid rötterna, så lyfte det fem centimeter också (och rådjuren gillar att äta upp det på vintern). Ser bättre ut men blir nog aldrig något (har det mest för nyfikenhets skull).

Så om ett av dem verkligen ser ut att dö nästa år ändå skulle jag nog roa mig med att gräva lite och se hur det ser ut under trädet. Det döda trädet kan man ju i alla fall kika på (är de så unga blir de ju inte fina för klematis eller bin ändå, läste slarvigt först). De flesta växterna de hade satt (ett par buskar också) sa bara plopp när jag lyfte ur dem för att flytta eller ge till någon granne.

Plommonet har tagit typ 10 år på sig att börja ge frukt så jag skulle då aldrig våga börja om med ett nytt plommon.

Nåja vad jag ville komma fram till är att om man har en tre fyra döende växter som alla är planterade av samma person ungefär samtidigt så är ju det också en möjlig gemensam nämnare :D
 
Senast ändrad:
Aningen OT men...
Mitt Czar-plommon blommade rikligt varje vår men satte ingen frukt. Ledsamt för det var det första jag planterade när jag flyttade hit.
Efter tips på buke gick jag ut med min dammvippa och viftade runt i trädet den här våren.
För gången året fick jag massor av plommon. (vad grannarna tyckte om den här galna tanten som dammade trädet har jag inte vågat fråga :D )
 
Aningen OT men...
Mitt Czar-plommon blommade rikligt varje vår men satte ingen frukt. Ledsamt för det var det första jag planterade när jag flyttade hit.
Efter tips på buke gick jag ut med min dammvippa och viftade runt i trädet den här våren.
För gången året fick jag massor av plommon. (vad grannarna tyckte om den här galna tanten som dammade trädet har jag inte vågat fråga :D )
Dammvippa alltså, jag är på, trots att jag inte har någon fin med strutsfjädrar.

Har ju redan provat ett annat gammalt mögligt trick, förra året planterade jag tre tidlösa under det (varav iofs bara två kom upp) det är ju vackert i alla fall. Och jag fick lite plommon för första gången. Varav majoriteten sprack och blev uppätna av getingar. Men tio plommon är fler än inga plommon!

Så om tidlösa är vackra är ju även en liten dammvippedans det, till grannarnas glädje.

(ska man röra trädet så att det liksom pollinerar, eller är det mer magiskt att man studsar runt utanför? :laugh: (tror såklart inte på magi och sådant, men är det sceniskt och kul så är jag på.))

(btw undrans om det inte är Czar jag också har. De är liksom runda (och sprack som sagt lätt när det regnade mycket) och gulrödblå. Grannarna som fick mängder plommon i år de har avlånga röda (som de tror är Viktoria).)

Sedan tog jag in en pensionär som beskar det (har låtit bli för det ska man inte göra med plommon men stod inte ut med omfånget längre). Han sa att det borde gjorts för evigheter sedan. Sedan pratade jag med en äppelbeskärare som sa att det hade förkortat dess liv. Men sedan när hon såg trädet sa typ herregud vilket knasigt plommonträd, förstår att han tyckte det skulle beskäras :rofl:. Apropå ot babbel
 
Senast ändrad:
Dammvippa alltså, jag är på, trots att jag inte har någon fin med strutsfjädrar.

Har ju redan provat ett annat gammalt mögligt trick, förra året planterade jag tre tidlösa under det (varav iofs bara två kom upp) det är ju vackert i alla fall. Och jag fick plommon för första gången på fem år. Varav majoriteten sprack och blev uppätna av getingar. Men tio plommon är fler än inga plommon!

Så om tidlösa är vackra är ju även en liten dammvippedans det till grannarnas glädje.

(btw undrans om det inte är det jag också har. De är liksom runda (och sprack som sagt lätt när det regnade mycket) och rödblå. Grannarna som fick mängder i år har avlånga röda (som de tror är Viktoria).)

Sedan tog jag in en pensionär som beskar det (har låtit bli för det ska man inte göra med plommon men stod inte ut med omfånget längre). Han sa att det borde gjorts för evigheter sedan. Sedan pratade jag med en äppelbeskärare som sa att det hade förkortat dess liv. Men sedan när hon såg trädet sa typ herregud vilket knasigt plommonträd, förstår att han tyckte det skulle beskäras :rofl:. Apropå ot babbel
Haha. Jag har en såndär färgglad i plast :up:
 
Aningen OT men...
Mitt Czar-plommon blommade rikligt varje vår men satte ingen frukt. Ledsamt för det var det första jag planterade när jag flyttade hit.
Efter tips på buke gick jag ut med min dammvippa och viftade runt i trädet den här våren.
För gången året fick jag massor av plommon. (vad grannarna tyckte om den här galna tanten som dammade trädet har jag inte vågat fråga :D )

När vi precis flyttat in i vårt hus, med ett litet päronträd på tomten, och innan mormor flyttade till lägenhet så var hon hemma hos oss några vårar och dammade vårt träd för att sedan åka hem och damma sitt :laugh: Det trädet står väldigt mitt i, syns från alla grannarna och från vägen :cool:
 
När vi precis flyttat in i vårt hus, med ett litet päronträd på tomten, och innan mormor flyttade till lägenhet så var hon hemma hos oss några vårar och dammade vårt träd för att sedan åka hem och damma sitt :laugh: Det trädet står väldigt mitt i, syns från alla grannarna och från vägen :cool:
Det verkar extremt mycket smartare än det jag gjorde med mitt päron i år. Nämligen skaffade lite snittblommor från ett kommunalt päronträd långt borta och satte i en vas bredvid. Det funkade inte.
 
Det verkar extremt mycket smartare än det jag gjorde med mitt i år. Nämligen skaffade lite snittblommor från ett kommunalt päronträd långt borta och satte i en vas bredvid. Det funkade inte.

Enligt rapport så funkade det väldigt bra för mormors träd som gett väldigt snålt med päron tidigare :up:

Vi har nog fler päronträd i närheten, hos grannarna, för vårt ger bra med frukt varje år :love:
 
Enligt rapport så funkade det väldigt bra för mormors träd som gett väldigt snålt med päron tidigare :up:

Vi har nog fler päronträd i närheten, hos grannarna, för vårt ger bra med frukt varje år :love:
Vet att ett par grannar har träd men det är upp till 500 meter bort och jag undrar om inte vårt är för litet med typ fem blommor för det ska lyckas råka bli just ett bi som varit där som kommer förbi.

Sedan ska det ju iofs vara jättekomplicerat vilket träd som ger päron med vilket. Så det är kanske hopplöst för mig ändå även med vippa.

(påminner mig om att jag måste ut och pollinera squash :rofl: våra bin verkar lata, kommer sent och går tidigt. Har mest humlor.)
 
När jag flyttade in stod ett plommonträd, ett äppelträd och ett päronträd på tomten. Plommonet växte som ogräs (utan plommon dock) men päron och äpple såg fortfarande ynkliga ut två år senare (bleka blad, växte inget, såg ut som direkt från plantskolan). Googlade och tittade och grävde till slut upp dem. Äpplet hade rotsnurr, för liten grop, stod i kompakt lera. Grävde ur, redde ut, blandade ny jord med leran, satte ned igen. Det är mycket finare och får äpplen nu, men är ännu inte helt rotfast (kompakt lera är väl kompakt lera antar jag och tre år är kanske för kort tid (det är nog 7 år gammalt nu). Päronet hade rotsnurr, för liten grop, kompakt lera och var satt vid ympningsstället, enligt google skulle det sitta vid rötterna, så lyfte det fem centimeter också (och rådjuren gillar att äta upp det på vintern). Ser bättre ut men blir nog aldrig något (har det mest för nyfikenhets skull).

Så om ett av dem verkligen ser ut att dö nästa år ändå skulle jag nog roa mig med att gräva lite och se hur det ser ut under trädet. Det döda trädet kan man ju i alla fall kika på (är de så unga blir de ju inte fina för klematis eller bin ändå, läste slarvigt först). De flesta växterna de hade satt (ett par buskar också) sa bara plopp när jag lyfte ur dem för att flytta eller ge till någon granne.

Plommonet har tagit typ 10 år på sig att börja ge frukt så jag skulle då aldrig våga börja om med ett nytt plommon.

Nåja vad jag ville komma fram till är att om man har en tre fyra döende växter som alla är planterade av samma person ungefär samtidigt så är ju det också en möjlig gemensam nämnare :D
Det du tar upp här med att se till att trädet man planterar har bra möjlighet att snabbt bilda nya rötter genom att gräva upp och luckra en tillräckligt stor grop, dvs. ju större desto bättre, är den enskilt viktigaste faktorn för en bra etablering enligt min erfarenhet. Är det något enstaka träd kan man gräva för hand men med flera är en grävmaskin nästan ett måste, efter att jag fick tillgång till en sådan har även större träd kunnat flyttas och som tagit sig bra på den nya växtplatsen.

Och precis som du också skriver är oftast det bästa att gräva upp och plantera om träd som inte vill komma igång och ibland även byta ut beroende på hur rötterna ser ut.

:)
 
Det verkar extremt mycket smartare än det jag gjorde med mitt päron i år. Nämligen skaffade lite snittblommor från ett kommunalt päronträd långt borta och satte i en vas bredvid. Det funkade inte.
Päron pollineras av olika sorter, jag har ett Doyenne du Comice som blommar fint men ger inga päron efter att jag tog bort ett annat päronträd medans de Greve Moltke jag har ger mycket päron och sen har jag en sort till som jag är osäker på men som också ger bra med päron.
 
Päron pollineras av olika sorter, jag har ett Doyenne du Comice som blommar fint men ger inga päron efter att jag tog bort ett annat päronträd medans de Greve Moltke jag har ger mycket päron och sen har jag en sort till som jag är osäker på men som också ger bra med päron.
Får helt enkelt dansa runt två kommunala träd och sedan fråga kusinen om jag får göra en liten viftning på hans familjepäron också.
 
Absolut! Jag är bara förvånad (och kanske något sorgsen) över att de skulle vara så bortom räddning. Men jag har ju inte någon aning egentligen om vad förra ägarna gjort, förutom vad jag själv kan se idag.
Plommon och körsbär är väldigt känsliga för att stå vattensjukt, men framförallt vill alla träd ha bar jord de första åren runt stammen dvs minst 1m från stammen och ut skall inte vara gräsbeväxt. När man vattnar vattnar man ordentligt ca 40-70 liter per gång ca 1 - 2 ggr per vecka. Vinbär vill ha välgödslad och öppen jord för att må väl. En vanlig orsak till att barken spricker på unga träd är värmeväxling under vårvintern, dvs trädet står soligt och temperaturen växlar kraftigt mellan dag och natt. En orsak till träd och buskdöd hos unga träd är sorkangrepp. Dvs att sorken grävt gångar och ätit upp rotsystemet för trädet. Vad det gäller träden kan man också ha planterat dom för djupt, träd vill inte ha jord eller täckning ovanför rothalsen det är därför bättre att plantera dom på en liten kulle så när jorden sätter sig i planteringsgropen så sjunker inte trädet ned och man "luras" att vilja fylla på med jord runt trädstammen. Sjukdomar som går på alla träden i en trädgård är ovanliga så sannolikt är det så att något av det ovan är problemet samt kanske att man köpt buskar och träd som inte uppfyller härdighet för den växtzon du befinner dig i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp