Ta över försäkring?

Speedway

Trådstartare
Ja, hur gör man rent praktiskt? Vet ju att det finns många bukare som har köpt och sålt häst i sina dar så jag hoppas att ni vill dela med er av er kunskap.

På tisdag är besiktning inbokad och om allt går vägen så får pålle följa med hem direkt...men hur funkar det i praktiken när jag ska ta över den befintliga försäkringen. Ringer nuvarande ägare till försäkringsbolaget och "förvarnar" eller ska jag ta kontakt? Är det alltid samma procedur oavsett vilket bolag det gäller? Något speciellt jag bör tänka på?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
/Speedis

Sv: Ta över försäkring?

Det är den som står på försäkringen nu som måste kontakta försäkrinsbolaget/ombudet. H*n kontaktar, lämnar dina personuppgifter och så skrivs försäkringen över på dig.

När jag tog över räkan så ringde jag själv. Iofs var hon försäkrad med företaget där jag är VD som ägare. Sen när jag sålde henne vidare så ringde nya ägarna bolaget själva och sen ringde bolaget mig och bekräftade.

Det är den som står på försäkringen nu som måste kontakta försäkrinsbolaget/ombudet. H*n kontaktar, lämnar dina personuppgifter och så skrivs försäkringen över på dig.

Ok.

I mitt fall kommer inte ägaren själv vara med vid besiktningen utan har ett "ombud" på plats istället. Hur gör man då? Om ägaren har ringt till FB i förväg men så går inte hästen igen besiktningen och så blir det inget köp. Vad händer då?

Ber om ursäkt för att jag krånglar till det lite men någon kanske har ett klokt svar även på detta?

Det lättaste är väl att ägaren ringer till försäkringsbolaget efter besiktningen. Ni ska ju skriva kontrakt och så också. Väl.

Precis som lill-Sis skrev, ägaren ringer direkt efter besiktningen. De flesta ombud svarar ju på alla möjliga (och omöjliga) tider, men även vanlig kundtjänst har ju bra öppettider.

Jag har alltid ringt själv vid övertagande av försäkring. Ringer och säger att jag köpt en häst med det och det namnet, att jag vill ta över försäkringen och ev. göra ändringar. Alltid gått jättebra!

Jag har alltid ringt själv vid övertagande av försäkring. Ringer och säger att jag köpt en häst med det och det namnet, att jag vill ta över försäkringen och ev. göra ändringar. Alltid gått jättebra!

Detta låter som en perfekt lösning i mitt fall eftersom ägaren inte finns på plats vid själva besiktningen och inte heller är tillgänglig just då. Jag får väl helt enkelt kolla med ägaren och FB om det är ok att göra så eftersom situationen är som den är.

Ja men prova det! Så har jag iallafall gjort med Agria, If och Folksam utan problem. Den enda gången de ville dubbelkolla med förra ägaren innan det gick igenom var när jag ville avsluta en försäkring för att öppna en i ett annat bolag. Men att ta över en befintlig ska inte vara några problem!

Be om försäkringsnumret. Säljarens uppgifter bör du ha på ditt kontrakt.

Ja, det ska jag göra!

Jaha, då är det bara två dagars lååååång väntan kvar till besiktning och sen får vi se om jag får med mig en häst hem eller inte :D.

Har ingen betydelse vem som ringer, bara man har försäkrings numret!
Man tar egentligen inte ”över” utan försäkringen tas bort på gamla ägaren som får de pengar tillbaks som h-n har betalt för mycket.

Nya ägaren tecknar en ”ny” försäkring.
Som faktiskt inte behöver vara exakt lika som gamla ägarens.
Men vill man höja upp livvärdet mycket, så krävs i regel ett frisk intyg och det ska det ju vara på dena, om jag förstår det rätt = inga problem att höja om man tex köper för högre belopp än vad hästen är försäkrad i dag i.

Fördelen att teckna i samma bolag är att det inte blir några resv. om inte hästen redan har några förstås.

Det är aldrig bråttom att teckna försäkringen, självklart går de att backa i tiden (upp till en månad brukar gå bra) så någon/några dagar har ingen betydelse, hästen är ju försäkrad under tiden, om något skulle hända.

Jag har gjort på samma sätt! Fick försäkringsnumret av förra ägaren så jag uppgav det och hästens namn, sedan var det klart! Agria i mitt fall...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka