Ta ut vet. för att beräkna foderstat?

FadeAway

Trådstartare
Diskuterade på ett forum med en tjej som gjorde detta. Jag har lite svårt att se vad en vet. kan bidra med. (vi räknar att fodret är analyserat)

Pluggar en vet. så pass mycket foderlära? Jag använder mig av analys + internet för att göra upp en foderstat. Har aldrig hört någon som tar ut vet. innan.

Sv: Ta ut vet. för att beräkna foderstat?

Har heller aldrig hört att det skulle vara någon specialitet. Kan möjligen då vara påkallat om det gäller en häst med speciella behov (ex fång eller IR). Då kanske veten kan komma med goda råd.

Visst ingår viss foderlära i veterinärutbildningen, men det är knappast veterinärer man vänder sig till i första hand för foderstatsberäkning utan snarare husdjursagronomer.
Sen är det klart att det finns vissa veterinärer som av eget intresse även är väldigt kunniga i foderstatsberäkning, men de är nog lätt räknade.

När Elvira fick fång föreslog en av de inblandade veterinärerna ett dåligt fjolårshö, en annan 4 kg hö/dag och en tredje en väl uträknad foderstat baserad på grovfoder och utan spannmål.

2 av 3 veterinärer i min närhet är alltså ganska (eh, mycket?) dåliga på foder! :D

Resten vet jag inget om i just foderfrågor, men generellt skulle jag aldrig vända mig till en veterinär för att få en foderstat åt min häst. Jag ber ju inte min tandläkare om kostråd...

Min veterinär har samma uppfattning som de två första. Hon såg chockad ut när jag berättade att hästen åt över sju kilo hö per dag (liten häst, obs) och inget dåligt sådant heller, lagom värden. Det funkar fint på honom.

Diskuterade på ett forum med en tjej som gjorde detta. Jag har lite svårt att se vad en vet. kan bidra med. (vi räknar att fodret är analyserat)

Pluggar en vet. så pass mycket foderlära? Jag använder mig av analys + internet för att göra upp en foderstat. Har aldrig hört någon som tar ut vet. innan.
Veterinärer har väldigt lite foderlära i sin utbildning, och är därför inte att räkna med som foderrådgivare. Foderfrågor ska du gå till foderrådgivare med. De flesta är då agronomer istället.

Vad kostar det inte att ta ut en vet.? Och ändå kanske få ett bristfälligt råd.
Bättre då att göra en analys (eller ännu bättre, köpa ett hö som är analyserat) och lägga in värdena i hippocampus eller något annat foderstatsprogram som är gratis.
Jag är lite snål nämligen.:angel:

Jag tyckte också att det är det lämpliga att göra.
Men denna personen hävdade först analys sen tar man dit vet. för att beräkna. Det har jag gjort de senaste tio åren. Har ju aldrig hört någon som tagit ut vet. för det. :D

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 476
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka