Tack till buke.

Red_Chili

Trådstartare
Mina hundar är så fantastiska! Jag sitter här och känner nu hur enorma framsteg vi gjort, alla tre och det är en underbar känsla.

Just nu ligger Wahidah ute i vardagsrummet i soffan och sover. Jag och Zala är i rummet där min dator är. Jag känner inte någon som helst oro över att hon ska äta upp någonting längre. Förut kunde hon inte ligga och vila om hon inte var i samma rum som mig, hon åt upp "hela universum" och jag var tvungen att ständigt hålla koll. Nu ligger hon där, sover och är nöjd.

Zala ligger på min säng och tuggar på ett tuggben. För några månader sedan var hon så "avstängd" att hon inte ens tittade på tuggben. När hon för någon minut sedan tappade tuggbenet så hoppade hon ner efter det, viftade på svansen, hoppade upp igen och fortsatte nöjt att tugga på benet. Tidigare var dessutom Wahidah här inne - och Zala brydde sig inte alls om att vakta benet som hon skulle ha gjort förut.

För ett litet tag sedan gick vi omkring utomhus. Vi mötte en hund som jag inte hann se. Zala kastade sig framåt och morrade. Jag var snabb på att korta upp och säga "Nej, kom nu så går vi fint!" och direkt lugnade hon ner sig. För några månader sedan skulle hon varit sjövild och inte alls kunnat lugna ner sig.
Några meter senare gick vi förbi en papillonkorsning som skällde konstant mot oss. Den var jag beredd på, så jag sa åt Zala att gå vid min sida och sa "Nu går vi fint". Precis "som vanligt" när jag gör så, så resulterade det i att hon inte gjorde mer än tittade lite på den skällande hunden.

Jag litar mer på mina hundar nu. Jag har blivit mer noga med att tänka på vilka beteenden jag förstärker och varför. Efter att ha haft en liten lättstressad och ljudrädd hund här i en vecka har jag insett hur otroligt LÄTTA mina hundar är. De båda är orädda, går fint i kopplen på promenader, lyssnar hyfsat bra på mig och är rent underbara att leva med.

Det är en så STOR skillnad nu mot hur det var förut, när Wahidah var ett yrväder som bara for omrking och åt upp allting, när Zala var så osäker på andra hundar (och på om jag klarade situationer med hundmöten) att hon gjorde utfall bara hon såg en liiiten hund lååångt borta.


Det känns fantastiskt, och jag har mycket att tacka många buke-medlemmar för, som har gett tips på hur jag kan göra (främst med unga yrvädret), som har stöttat mig när jag varit så less på allt att det känts som om inget går att lösa utan omplacering och som då och då kommer med några snälla ord när jag lägger upp bilder eller skriver någon rad eller två om hundarna. Hade det inte varit för allt det här forumet gett mig hade vi nog inte kommit lika långt idag. Möjligtvis hade det kunna varit så att jag bara hade en osäker gammeldam här hemma och mådde dåligt över att inte ha klarat av en unghund jag älskar. Nu vet jag att man klarar allt, bara man är beredd att kämpa för det.

Tack.
 
Sv: Tack till buke.

Härtligt! Vad skönt att allt känns så bra! Dom är fina dina hundar! Både innuti och utanpå!! Många kramar från mig och fluff!!
 
Sv: Tack till buke.

Jag tycker det är jättekul att läsa hur bra det går för dig. :)

Jag minns själv hur otroligt mycket hjälp jag fick med Billie på den tiden det begav sig och gör mitt bästa för att "ge tillbaka" så mycket jag kan idag.
 
Sv: Tack till buke.

Vad härligt att det går bra för dig och dina hundar:)
 
Sv: Tack till buke.

Vad skönt och höra att det går så bra för dig och dina hundar men du har verkligen kämpat för det!

Och Buke har verkligen hjälpt mig att kämpa och försöka lära mig så mycket som möjligt ;). Speciellt sådana trådar som denna!
 
Sv: Tack till buke.

Vad härligt att det går så bra för er. :)

Föresten du håller inte alls till någonting här i Pite/Lule trakten längre? :D
 
Sv: Tack till buke.

Föresten du håller inte alls till någonting här i Pite/Lule trakten längre? :D

Nopes, nu är jag "ren stockholmare" ;) Eller.. öhm... Om en vecka åker jag upp till Boden och blir där i 1-2 månader (kanske något mer om jag vill och orkar), men lägenheten i Piteå har jag gjort mig av med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 024
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 978
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag funderar på en sak som rör samspelet mellan våra två hundar. Det är Ziggy, 3-årig dansk svensk gårdshund, och Rocky, jämthundsvalp...
Svar
6
· Visningar
697
Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 635
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp