Täckbitning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zippi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 168
Z

Zippi

Har problem med TÄCKBITNING. Hästen som min häst går med i hagen biter sönder täcket på honom hela tiden. :devil: Finns det nåt man kan smörja/spraya på täcket. Det är så tråkigt när man tar in sin häst och man ser att täcket är sönder bitet. :eek: :mad: Nu ska min häst få ett nytt täcke, vill absolut inte att det ska bli sönderbitet.
Snälla kom med råd.
Hade // Jenny och Glory

Sv: Täckbitning

Har fått tips om att smörja på tabasco, det har funkat för mig.
Jag blandade ut tabascon med lite vatten sen tog jag en svamp och gned på. Det kanske funkar med sprayflaska, har inte provat det.
Bit-ej-spray för hundar ska tydligen funka också men det har jag inte provat.

Det finns ett preparat som heter No Bite som man kan smeta på....vet dock inte riktigt vad man köper det kanske på hööks eller dyl?

Jag har använt mig av ett preparat man sprayar på täckena, kommer inte ihåg namne, men ska kolla det när jag är i stallet. Det har iaf hjälp. Annars är tabasco ett bra alternativ som även det har fungerat och så är det ju ganska billigt ;)

no bite el crib-halt el vad de nu heter har funkat bra för mig

Min foderhäst är en riktig liten gnagare... Hans haggrannar har haft No Bite och OUTSPÄDD tabasco men han tuggar glatt på i alla fall, ej berörd över huvud taget, fast det typ LUKTAR tabasco en kilometer från hagen :smirk: ;)

Jag hade gärna velat ha några andra tips för EXTREMA täckesbitare!

Min ena häst älskade smaken av no-bite, så han tuggade speciellt mycket på de ställena där jag satt på det. Det enda som hjälper på honom är Cribox, brun seg gegga, inte så snyggt på täckena men de får vara hela i alla fall.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 067
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 649
Senast: Ceta
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 271
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 171
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur