Täcke eller inte?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 197
E

Eeiram

Hej!

Jag brukar täcka min häst på vintern, eftersom jag helst inte vill ha så mycket vinterpäls. Frågan är NÄR jag skall börja täcka utomhus. Jag bor i mitten av landet, det är mellan 5-10 grader om dagarna. På mornarna och kvällarna innan de kommit in i stallet är det under 5 grader. Är det dags att börja med täcke utomhus? Hon har ju redan börjat få lite vinterpäls...

Jag undrar också vilket täcke jag skall sätta på henne. Jag har ett lila Thermo Master regntäcke, samt ett svart-grönt Thermo Master utegångstäcke (vår + höst), båda är inköpta på Hööks. Skall jag lägga på henne utegångstäcket om dagarna?

- Marie

Sv: Täcke eller inte?

Man kan inte täcka bort päls, tyvärr. Pälssättningen påverkas av ljuset, inte av täcke.
Täcker du din häst så SER det ut som pälsen blir mindre eftersom den trycks ihop, men så är inte fallet.

Vad är skillnaden på regntäcket och utegångstäcket? Är inte båda regntäcken?

enbart regntäcke brukar väl vara tunnare?!

jag har haft täcke på min i en månad nu, sommaregntäcke ute på dagarna, la på ett vår/höst regntäcke förra veckan, det tjocka vintertäckat kommer inte på förren det blir minusgrader under hela dagen

jea78 skrev:
sommaregntäcke ute på dagarna, la på ett vår/höst regntäcke förra veckan, det tjocka vintertäckat kommer inte på förren det blir minusgrader under hela dagen
Så brukar jag också göra. Hur varmt/kallt har du hos dig om dagarna?

Regntäcket är tunnare än utegångstäcket...

Ok, men hjälper det alltså inte alls med täcke? Påverkar det inte vinterpälsväxten alls? Det hade jag för mig? Brukar kunna jämföra med en annan häst vi har i stallet, som ej rids mycket på vintrarna och brukar gå utan täcke helt och hållet även på vintern.

Påverkar väl visst med täcke!!! :confused:
Om de redan är varma så sätter de ju inte lika mycket vinterpäls!!! :)

Så om hästen stod inne på dan när det är ljust ute så skulle den få jätte-päls??? :crazy:

Men det är säkert många olika faktorer som spelar in! Vad hästen har för hull är en av dem!!! :banana:

p.sindahl@telia.com skrev:
Påverkar väl visst med täcke!!! :confused:
Om de redan är varma så sätter de ju inte lika mycket vinterpäls!!! :)
Jag trodde också att det var så.

Jag brukar täcka hästen på senhösten, vintern och förvåren. Frågan är bara om jag skall ta ett regntäcke eller om jag skall ta utegångstäcket. Solen skiner här om dagarna, men det är inte speciellt varmt och idag blåser det kalla vindar. Hästen har redan blivit lite ruggig. :smirk:

Grejen är att om man ska slippa att de sätter päls då ska de stå inne på natten på sommaren, börja täckas med regntäcke tidigt i augusti och sedan i sept/oktober ha tjockare täcke. Och ÄNDÅ får en del päls. Man kan alltså inte vara säker på att de inte sätter päls om man så lindar in dem i något året runt.

Jag tycker synd om hästar som går med för tjocka täcken redan på sensommaren. Bättre att låta hästen gå utan sålänge det är fint väder och inte är kallt/blåser/regnar och sedan klippa dem och börja täcka mer när det blir kallare.

Jag brukar täcka hästen på sensommaren, MEN enbart under nätter och endast då det är kalla nätter (de går ute dygnet runt på sommaren, på bete). Jag brukar också täcka hästen på förvåren och senhösten (som nu) för att slippa så hemskt mycket vinterpäls. Inga jättetjocka täcken dock. Tycker ni det är fel? Tar gärna emot synpunkter, tips och råd!

Ok, har både ofodrade, 100gr och fleecefodrade regntäcken men kallar de allihop för regntäcken... De som är tjockare, 300gr och mer kallar jag vintertäcken. (Utegångstäckena (regn/vinter alltså) men jag kanske har uppfattat benämningarna fel bara.. :D :o

Mitrolle skrev:
Jag tycker synd om hästar som går med för tjocka täcken redan på sensommaren. Bättre att låta hästen gå utan sålänge det är fint väder och inte är kallt/blåser/regnar och sedan klippa dem och börja täcka mer när det blir kallare.
:bow: :bow:

Om täcket påverkade så måste ju hästen få mindre päls endast där täcket ligger? Det värmer ju inte på halsen, benen eller magen (om man nu inte har täcke med helhals och magplatta)
Alltså måste man ju täcka hela hästen för att den isf ska få mindre päls, för det är ju knappast så att endast pälsen på ryggen/sidorna slutar växa och att den på halsen växer normalt.

Hmm...

Du bör täcka rätt tidigt, typ i september när hästarna börjar sätta päls, om du inte vill att hästen ska sätta så mkt päls.
Om din häst nu har rejäl vinterpäls tror jag inte det hjälper om du börjar täcka (hästen fäller ingen päls nu ju!)
Jag brukar lägga på ett regntäcke i sept nån gång när det börjar bli lite höstrusk (jag bor i södra delen av landet), senare på hösten när det är lite kallare har jag ett fleecetäcke under oxå. Ja sen har jag ett tunt vintertäcke på, sen ett tjockare vintertäcke i vinter.

I höst har min häst faktiskt inte haft täcke på sig så mkt, för här har varit så himla fint o soligt väder, och så varmt! Men nu känns det lite kallare, även om solen skiner så jag tror jag ska börja täcka ordentligt nu i helgen.
Hästen har heller inte satt så förskräcklig päls än iaf... :)

för mig finns det tunna regntäcken= sommar
lite tjockar typ 100g= vår/höst
0ch 300g eller mer kallar jag vinter
men det är inte säker att jag har rätt.. men så menar jag.. :D

jag har haft täcke på min häst ca i en månad och hon är överviktig, och hom har jätte tjock päls redan.. hennes kompis fick täcke på sej någon vecka snare också överviktig och han har fortfarande sommar päls.. har börjat sätta...han blev kilppt i feb
så jag tror nog att det beror lite av varje...

Senast ändrad:

Jag rider med westernsadel och en tjock pad under. Om hon har alltför mycket vinterpäls blir hon väldigt svettig under sadeln, samt i övrigt i kroppen när vi arbetar på vintern.

Jag klipper henne inte, utan brukar börja täcka henne på hösten istället. Hon har redan fått en del päls, men inte alltför mycket dock. Det har trots allt varit väldigt fina höst-dagar häromkring hittills. Det är först idag det är under 10 grader. Jag skall börja med täcke fr.o.m. idag. Jag lade på ett regntäcke, om det blir kallare/blåsigare framöver får hon ett lite tjockare täcke på sig. Vintertäcke får hon dock inte förrän det blir minusgrader.

Hur är det med era hästar, har de fått mycket päls än? Här har det, som sagt, varit väldigt fint och varmt väder (bor i mitten av landet). Lite päls har hon fått, lite ruggig är hon, så nu börjar jag med täcke!

Liknande trådar

Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 846
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 516
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 148
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31