Täcke med hals?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Franko_81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 981
Sv: Täcke med hals?

Min häst har gått med varma täcken sen i höstas för att inte sätta päls. Det har funkat, men hon har inte satt päls på halsen heller, och man ser att hon fryser om den, den tunna pälsen hon har står rätt ut hela tiden. Så jag har ej halstäcke men ska skaffa så fort jag kan.

har inget halstäcke, behövs inte. hade inte det förra året när hon var helklippt heller. har endast ett fleecetäcke med hals, bara för att hon ska torka om halsen när hon ridits. vill inte släppa ut henne blöt

Har inget, aldrig haft och kommer aldrig att ha. Tycker synd om hästen att vara inpackad i grejer precis överallt, det räcker gott med täcke flera vintermånader om året.

Om jag skulle ha skulle det vara av lathet, då hästen rullar sig massor, inga andra orsaker.

Min häst har med hals dels för att hon är en riktig fryslort, dels för att det absolut värsta hon vet är när det rinner in vatten innanför täcket. Hon får nästan panik när hon kommer in och är blöt, kliar väl något fruktansvärt enligt henne..

Men oavsett vilket så blir det ju fel när vi täckar på dem istället för att ge mer grovfoder. För står hästen och fryser så är det ju mer mat den behöver. Så för hästens del så blir ju halstäcket en lösning som den förlorar på. Hade du inte haft tillgång till halsttäcke så skulle du ju förmodligen tvingats till att fodra på mer för att få den att sluta frysa.
Du pratar ur nattmössan, människa! Mitt sto har fri tillgång till grovfoder både ute i hagen och inne i stallet. Hon får äta precis hur mycket hon vill!! Och äter gör hon, massor.

Har halvhals på ena hästen. Täcken med vanlig skärning brukar inte sitta lika bra på han. (pinnhals)
På en av de andra måste jag ha vanlig skärning då han ser ut att strypas av en högre hals. (grov hals)
På de andra två mera normalbyggda så spelar det ingen roll vad gäller passformen.

Däremot så föredrar jag halvhals då hästen inte blir lika lerig i manen när den rullar sig, och att det inte rinner in vatten vid bogarna vid kraftiga regnväder.

Täcke med helhals har jag aldrig provat. Däremot mössa. De kan inte äta med den på. Eller jo men då täcker mössan ögonen. :crazy:

/Linnea

Jag har inte ett enda täcke med hals. Hästen är oklippt men har tunn päls och klarar sig alldeles utmärkt utan halstäcke. Tycker det ser hemskt obekvämt ut och skulle aldrig lägga på ett "bara för att". Däremot har jag halvhals på ett regntäcke, för som Keep on Dreaming sa, så regnar det inte in lika lätt i ett sådant som ett med vanlig skärning.

Jag har enbart halstäcke vid kallgrader och min häst är rakad, anledning att pälsen på halsen inte ska växa ut så fort.

Har aldrig haft hals på ett regntäcke eller stalltäcke och det kommer jag nog aldrig ha heller :P

Jag har det. Hästen är lite kall av sig så då fick han ha ett sånt.

På morronen så åker min mamma ner och sätter på täckena, lämnar dom inne till att alla andra hästar ska ut. Men stallägaren tar ju av hans halstäcke :o jag menar, det är väl ändå min häst och då får väl jag ha halstäcke på han om jag vill? :crazy:

Har ni det? Varför/varför inte?

:bump:
På den ena för att jag tror att hon fryser annars. :crazy: Jag vet det är inte särskilt smart men det skulle kännas fel att ta av den nu när det blivit kallare.

De andra nej för jag tror det är väldigt obekvämt för hästarna. Det ser så bövligt och stelt ut.

Ingen som har halstäcke/halvhals för att det sägs sitta bättre? :confused:

Gör det...? :angel: ;)
En ponny på stallet har ett välpassande täcke men med en alldeles för stor avtagbar hals på... Åker ner över öronen och ögonen när hon äter hö i hagen... :(

Personligen kan jag tänka mig köpa halvhals för att det inte ska regna in så lätt, men helhals är så jäkla otympligt!

Jag har halstäcke för att hästen inte ska bli kall om han skulle gå ute i hagen efter att ha blivit riden och ev. blivit svettig, sen blir det ju inte lika mycket att borsta om han skulle ha grisat ner sig ute :p

Varför? Det är skönt och mysigt.
Varför inte? Det skaver av manen..

Jag har bara ett täcke med hals.. varför? har redan tillräkligt med täcken. Plus att min häst inte är rakad. Det är ju bekvämt, men den enda anledningen att jag ens har ett var för att min förra häst (spinkig lite polle:rofl:) frös super mycket när det typ var snöstorm. (mina hästar kommer ut varje dag) hästar är ju gjorda för det så:) men min nuvarande häst (min älskade lilla bebis:love:) är båda bra i hullet och har lite vinterpäls (inte så mycket eftersom hon gått med täcke men) det funkar utmärkt med vanligt täcke tycker jag.

Att ha hals för att man inte orkar bosta:eek: hästen ska ju ändå borstas 1 timme varje dag. Hinner ni inte få bort leran på den tiden?:confused:

jag sitter o stör mig på att det finns en häst hemsida (inte buke) som publicerat en artikel skriven av personer på slu, i den artikeln står det att magplattor o halsdelar ej är nödvändigt. Dessutom står det att man inte tjänar så mkt värme till hästen extra genom att ha täcke lager på lager. Det som är tragiskt är att hemsidan har en internet shop, o i deras täckes rekomendationer där står det nästan tvärtom. Tycker att de antingen ska ta bort artikeln eller det som står i täckes rekomendationerna. Kanske liet of pic men ändå.

Jag använder det för det verkar bli mycket varmare...mina frys hästar verkar älska det!

Du pratar ur nattmössan, människa! Mitt sto har fri tillgång till grovfoder både ute i hagen och inne i stallet. Hon får äta precis hur mycket hon vill!! Och äter gör hon, massor.

Nu blir det ju lite väl OT kanske, men jag tror att du lika väl som jag vet att en häst som har fri tillgång på grovfoder skall inte frysa. Då är det ngt som är fel.

jag har Rhino Plus Turnout till alla mina hästar å där e ju avtagbar hals så halsen används sällan men den åker på när det är som lerigast eller när de e totalt snö kaos då hästarna går på lösdrift.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
770
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 099
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
717
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka