Täcke med halvhals och BRA andasfunktion?

Fashionistan

Trådstartare
Jag skulle vilja ha ett riktigt bra täcke med halvhals och mycket bra andasfuktion för att transportera i när det är riktigt busväder!

Jag har nu ett Bucas Smartex Rain och skulle vilja ha ett i stort sett identiskt fast med just halvhals, så bökigt att ha på en riktig löshals när man snabbt skall ta av för ex löshoppning och liknande!

Tack! :laugh:

Sv: Täcke med halvhals och BRA andasfunktion?

Ska det vara regntätt med fleecefoder och halvhals? (dum fråga kanske men för säkerhets skull)

Jag letar också efter ett täcke med halvhals. Men det ska vara ca 300g eller uppåt. Skulle vara snällt om ni kunde ge några tipps.:D

Ja exakt! Ska kunna ta hand om en svettig häst efter ett pass när regnar! :)

Ja exakt! Ska kunna ta hand om en svettig häst efter ett pass när regnar! :)

Jag har ett från Hansbo med halvhals och fleecefoder och det är jag faktiskt riktigt glatt överaskad med hållbarheten, passform och funktion är inne på säsong nr 2 nu och det lägger jag på svettig häst och det kan tokregna ute ett helt dygn utan att det läcker och hästen blir torr under :)

Tror Sverige Täcket också har ett med halvhals och fleecefoder och de brukar också ha riktigt bra täcken.

Okej, vad heter täcket från Hansbo? Behöver ett par extra täcken, hon har ju sina utegångstäcken, men som transport täcken! :)

Jag förstår inte riktigt varför du vill ha ett regntäcke att transportera i? Eller ett med halvhals?

Jag vill endast ha täcken som andas riktigt bra i transporten och har därför bara fleece eller ull i olika varianter. När jag åker har jag dessutom alltid med mig en svansrem ifall det blåer (använder inte det annars i transporten). När det bara är löshoppning eller dylikt och ingen ridning är det oftast unghästar med päls och inte vana att gå med tjocka täcken dygnet runt, alltså tar jag av täcket vid urlastning och skrittar sedan hästen varm ca 10 min. Vill jag av någon anledning ha på täcket så har jag oftast ett extratäcke som ligger torrt i bilen att ta på innan ilastning på väg hem. Vid avskrittning efter löshoppning brukar samtliga unghästar vara mer eller mindre svettiga och flåsiga och de får varva ner i rask takt utan täcke. Täcket läggs som sagt på innan ilastning.

Jag tycker inte utetäcken andas på långa vägar lika bra som ett lager fleece eller ull, dessutom min tnake ovan. Därav min fråga :p

Okej, vad heter täcket från Hansbo? Behöver ett par extra täcken, hon har ju sina utegångstäcken, men som transport täcken! :)

Det är ju ett regntäcke och inte ett transporttäcke men jag tror iaf att det heter Regntäcke Event Basic halvhals med fleccefoder

Till båda:

Om det ösregnar ute så räcker inte ett fleecetäcke, det säger ju sig själv!
Så därför!

Jag förstår också att ett utetäcke inte tar hand om den svettiga hästen men det ska bara vara fram tills hästen går in i ridhus/transport!

Måste du ha med hals? Annars kan du ju använda det täcke du har utan den lösa halsen menar jag. Det verkar lite onödigt att köpa ett nytt täcke bara för att ha när du går mellan ridhus och transport. :p

FFA ; måste det vara HALVhals? Alltså är det ett regelrätt krav?
Annars finns det ju många fler att välja mellan...
Eller ska det det vara mack in a sack?
Haha huvva för tidigt på morgonen.

Hur långt har du mellan ridhuset och transporten egentligen:p

Själv kör jag med fleece eller ylletäcke med hals och sedan ett termotäcke som andas över.

HW har ett Rhino wug (halvhals) som finns med 200 eller 370 g fyllning. Om du absolut ska ha ett som tål mycket regn också samt andas bra skulle jag satsa på ett Bucas Smartex medium. Är ju fleecefodrat och kan läggas direkt på blöt häst. Bucas har ju även stalltäcken med halv och hel hals som även de andas riktigt riktigt bra!

Jag letar också efter ett täcke med halvhals. Men det ska vara ca 300g eller uppåt. Skulle vara snällt om ni kunde ge några tipps.:D

Jag kan ge ett väldigt hett tips på Caprioles täcken med halvhals. De andas kanon och håller jämt hästen torr. Inga problem att ha täcket på dygnet runt. Ca 700 kronor tror jag att ett 300g eller 350g vintertäcke kostar.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 281
Senast: AlmostEasy
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 968
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: Boj
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka