Täcke på/av till natten i utebox? Hur gör ni?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wishful
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 363
W

Wishful

Ni som har hästen i utebox, när slutar ni lägga täcke på till natten, vid vilka grader ute alltså? Och har ni övre luckan stängd eller öppen? Vet inte riktigt hur jag skall göra..

Sv: Täcke på/av till natten i utebox? Hur gör ni?

Just nu med ca 3grader ute med stjärnklar himmel så står min klippta pålle med ett fleccefodrat regntäcke + 200g halstäcke. Halstäcket läggs på kl 10 ca vid nattfodringen och tas av på morgonen vid bra väder! Lär skippa 200g när det är över 5-6 grader som kallast på nätterna.
Han kommer inte gå otäckad på natten på ett bra tag då det inte finns nån lucka att stänga och när det blåser så drar det en aning över ryggen.

Hej!

Vi kan inte stänga någon lucka- har alltid öppet med andra ord.

Eftersom min pålla inte går med täcke ute om det inte regnar har jag sagt att hon kan vara naken inne när det är plusgrader. Jag gissar att det blir nånstans runt 5 plus som hon är naken (vid nollan fryser man ju så man tror det är minus).

/ Lavinia, som inte gillar att övertäcka hästar som ju tål kyla bra mycket bättre än vad vi gör.

Mina har alltid varit otäckade nattetid. Mina hästar fryser av nederbörd och vind, och det blir det inte så mycket av i en utebox. :)

Stänger inga luckor om det inte blåser storm, så de kan titta ut och ha koll på läget. De är med avslappnade så.

alltid öppen lucka

ena hästen står med fleecetäcke på natten nu och innan hade han en stalltäcke(tjocklek beroende på kyla) pga lite känslig rygg (+ för min egen skull då han är skäck med mkt vitt och blir så smutsig när han ligger ner då han är en gris i boxen) men andra hästen täcker jag bara när vi hade det riktigt kallt (typ mer än -7)

anser att när det är + grader och det är en "normal" häst behöver man inte täcke nu.

Min häst sätter vinterpäls, oftast nångågn mellan juli/ augusti, så jag klipper så tidigigt som möjligt, för när det blir sämre väder så är det skönt att kunna täcka åtminstone med regntäcke utan att han svettas som en gris. Vilker innebär att det växer ut lagom tills att det börjar bli lite varmare, nu har han ju fritillgång, vilket bidrar till att han har möjlighet att hålla värmen om det skulle komma en köldknäpp.
Eftersom jag är inackoderad utan möjlighet med täckes byte på morgonen, så när det blir för varmt för täcke på dagen, då får han stå utan på natten.
För två veckor sedan började vädret bli bättre, då gick vi från vintertäcket till tunt fodrat regntäcke (och då menar jag tunt!), just för att han har lätt för att bli för varm.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 128
Senast: Mint
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 976
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 072
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka