Täcke; på eller av?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 919
Sv: Täcke; på eller av?

Jag känner på min häst under täcket och ser om det är lagom. Är han för varm, ja då får han ha ett tunnare t'äcke vid det vädret/eller inget alls, är han kall får han ha ett tjockare.

Centaur skrev:
Hm, ja det är ju sååååå skönt för hästen att vara våt och kall och frysa!!!! :love:
Och jag tycker dte är jätteroligt att slösa massa pengar på täcken, och kliva upp en halvtimme tidigare för att klä på mina hästar, det är såååå kul!!
Sen är det skitskoj att tvätta dom också!

Så det är helt klart för människan skuld att hästen har täcke!! :)

Och det är ännu roligare för dom som måste kliva upp en timma tidigare för att sätta på a n d r a s hästar täcken.

Jag har två hästar, den ena står uppstallad och den andra på lösdrift. Den uppstallade (självklart är hon ute dagtid) har täcke dygnet runt pga att hon är klippt eftersom hon tränas hårt och troligtvis inte skulle må så bra av bli svettig när det är kallt ute.

Den som går på lösdrift har haft täcke en gång sen i oktober, då satt det på drygt ett dygn eftersom regnet öste ner. Även den gången hade han säkert klarat sig utan täcke då det var hyfsat varmt ute men eftersom jag är ganska larvig och mammig :angel: så var alternativet täcke eller gå in i box över natten, och då tror jag att hästen föredrar täcke. Senate dygnet har det varit runt -15 grader ute men han går utan. Så länge det är torrt tror jag inte det är ngn som helst fara, dessutom har han en stooor bal hö. Denna häst rids inte alls, han "bara går".

Jag är nog egentligen en sådan som hellre har ett täcke för mycket än ett för lite :o men jag tycker det är skönt att se att nu när jag har en häst som inte rids så "vågar" jag låta honom vara utan :d

Ullis

Min häst har jämt täcke. Han fryser verkligen utan. Hade det gått hade han gärna fått vara utan, men nu går det inte.
Inte ens under svagt sommarregn kan han vara utan täcke.

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar... 2
Svar
29
· Visningar
3 002
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 929
Senast: Emine
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och... 2
Svar
22
· Visningar
4 522
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 463
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka