Täcke på natten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sezzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 982
S

Sezzan

Tycker ni att det är okey att låta hästen ha täcke på natten i hagen?

Sv: Täcke på natten?

vadå okej? om det är kallt och hästen behöver täckas finns väl inget alternativ!? Eller är det jag som missat nåt?

Javisst, många av våra utegångshästar har det..huvudsaken är ju att täcket inte är blött/fuktigt.

Sezzan skrev:
Tycker ni att det är okey att låta hästen ha täcke på natten i hagen?
Nu på vintern tycker jag att de flesta hästarna skulle ha det, men tex islänningar och nordisar kan fara väldigt illa av täcke, och få värmeutslag...Stå de inne över natten i ett kallt stall ska de även ha täcke på sig där, annars kan njurarna ta stryk och de få ont i leder, benen kan svullna, en del hästar får så ont så att de står och sparka i väggarna på natten för att de har ont pga kylan.osv....men så finns de dem som har täcke på sina hästar på sommaren, det tycker jag är fruktansvärt.....är det för vi inte vill att de ska bli skitiga och ej orka borsta dem? eller?:confused:

Tack för svaren!!
Tänkte bara på om hon skulle fasna i något t.ex. Under dagen har man ju mera uppsyn men jag oroar mig kanske i onödan:d
Vill bara säga att jag också tycker det är helt fel att hästarna ska ha täcke på sommarn när det är uppehåll och solen skiner om den inte får eksem eller så;)

Om hästen behöver det så tycker jag att den så klart ska ha det. Våra hästar är inte bevakade på heltid under dagtid heller, så dom kan fastna och sitta fast flera timmar även på dagen om det skulle vara det man oroade sig för.

Oftast kör de inte rally mellan träden nattetid, och skulle hästen faktiskt fastna någonstans med täcket, så går antagligen täcket sönder innan hästen gör det.

Min nordsvensk står i kallstall, -20 grader där i natt.
Hon har inget täcke, jag anser att det bara trycker ner pälsen och stjälper mer än hjälper.
Att hon skulle få ont av kylan tvivlar jag starkt på, hennes päls är UTAN överdrift 3 cm tjock med en rejäl ull underst. I går när vi tog in dem från hagen (-15 grader ute då) var hon jättevarm under pälsen.
Hon är också spårklippt, dock ej nyklippt så det har väl växt ut en cm cirka.

I stället för täcke får hon mera halm och något kg extra hö till kvällen så håller hon sig varm och go.

De andra två däremot (halvblod och travare) får ha tjocka täcken på sig (300 g med hals vs 300 g med fleecefoder) och dessutom får de extra mycket hö.
Fast de har ju knappt någon päls alls jämfört med nordisen.

Hon är inte ute på natten då vi inte har något skydd i hagen.

Rider vi på kvällen sommartid och de ska vara ute på natten om det är kyligt eller regnigt, får hon på sig ett tunnare ulltäcke eller ett regntäcke så att hon inte blir kall.
Dock har hon ju ingen tjock päls då.

Senast ändrad av en moderator:

Visst är det skillnad från häst till häst min isis och min ardennerkorning, de svettades nästan när de stod inne en stund, rätt så att det var ca -5 grader ute, pga av deras tjocka päls...;)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 909
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
701
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈