Täcke + stigläder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jellyway
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 869
J

Jellyway

Jaha, här kommer lilla ovetande jag in i en värld fullspeckad med proffsiga hästägare :smirk:

Jo, två grejer jag undrar, första är hur ett täcke sitter när det sitter bra (hoppas nån förstod det där :crazy: ) och hur man vet hur långa stigläder man behöver.

Sv: Täcke + stigläder

Ett täcke sitter i princip bra när det "vilar" på bogen (är "halsen" på täcket för stort går liksom bogen "igenom" och det ser jättefel ut), slutar där svansen börjar, är tillräckligt kort för att inte ta emot när hästen går, och tillräckligt långt för att skydda mot väder och vind.

Stiglädernas längd beror helt på vad du ska rida för gren.

Tack! :)
Jag formulerade mig fel med stiglädrena. Jag menade att när man köper stigläder till sadeln, så finns det ju olika längder, tex 130 cm, hur vet man hur långt man ska köpa då?

Jag brukar köpa dam eller 145 cm..

Då vet jag att dom även räcker till att stoppa in i stigläder"fästena" bakom ryttaren....

Ptja. Lättast är väl att mäta dina nuvarande stigläder, och se vad det är för storlek på dom. Har du inga andra, kanske nån kompis har som du kan mäta på. Olika människor har ju olika långa ben ;)

Edit: Vill, precis som Palle, ha lite "för långa" läder så att de går att sätta fast, eller i alla fall så att de inte står rakt ut när man har ändrat dom :P

Fast när sambon har dom så har han dom så det bara är knappt 10 cm kvar :(

Så för all enkelhet skull så har jag nu stigläder som är avpassade för hans längd + stigbyglar, så det är bara att byta stiglädrena när vi byter hästar :)

Haha :P Nej, det skulle ju vara lite jobbigt ;)

Okej. Men hur långa tror ni behövs ungefär i förhållande till benen. Typ om man har.. kanske 90 cm, hur långa borde man då ungefär behöva? ;)

Mina ben är ca 87 cm långa och jag har 135-140 cm (dam) långa stigläder...
Och då är dom mer än tillräckligt långa...

vanliga 145 borde räcke för dig då. Mina ben är 98 har jag för mig (innerbenslängd) och jag har 160 på dressyrläder (och de är precis långa nog så att jag kan "hänga upp" dom bakom den där lilla läderflärpen som finns på kåpan. Tycker det ser så skabbigt ut när det bara hänger... :o ) och 145 på hoppläder.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka