Täcke till fjording?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JennyK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 070
J

JennyK

Vet att jag har sett en tråd om täcken till fjordingar med grova halsar förut, men orkar inte leta.. Finns det någon som tips på regntäcken, helst ofodrade, som är såpass stora i halsen att de kan passa en fjording med väldigt grov hals?

Sv: Täcke till fjording?

vet inte men jag läste att någon skrivit att ett börjes regntäcke hängde löst vid bogen på hennes häst så de kanske passar fjord. Jag har typ samma problem, tidigare köpt 135 cm täcken men d3e suttit så tajt så jag ska köpa ett börjes himalaya täcke strl 145 cm nu till min fjording!

Event täckena upplever jag som strora i halsen, iaf det jag har till min nordsvensk.

har oxå ett eventtäcke (Event Basic Rain Fleece har jag för mig att det heter), men tänk på att du kanske måste ta i i storlek för fjordingar har kort rygg och grov kropp. Min är ca 125 lång i ryggen och drar 145 i täcke.

Ska kolla upp events täcken! Fick tips av skogstomten också om att halvhals kunde funka bra.

Angående storlek så är det samma med mina fjordingar - korta i ryggen men drar iallafall minst 145 i täcken! Minns första gången jag skulle köpa täcke till en fjording och mätte ryggen - blev ganska konfunderad när den var typ 120-125 cm lång.. ;)

Kolla på Bucas och Horseware, man kan köpa plattor att sätta fast i fram så att de blir större i halsen.

Okej. Plattor, det har jag aldrig hört talas om.. :confused: Ska kolla upp det med! :bow:

Jag har ett Horseware regntäcke med fleecefodring åt mitt grova kallblod. Det har omlottknäppning i bogen och sitter kanon :love: ! Han drar storlek 155 cm. (156 cm hög, ganska lång rygg, har ej mätt ryggen).

Mitt hbl är rätt grov och Börjes Himalaya Regn passade bra på henne. Nu har jag gett bort det till grannen som har små kallblod, typ nordsvensk etc. och det passade på dem med.
Ett tips är att leta efter täcken utan halvhals som är högt skurna. Där är ju hästen något smalare om halsen och på så sätt passar täcket dem bättre än ett "vanligt" skuret täcke som bara sitter där de är som bredast.

Senast ändrad:

Instämmer. Förut när vi hade två inhyrda fjordingar på ridskolan så hade båda dessa grå vintertäcken från Börjes och de satt väldigt bra på dessa hästar. Täcken har hållt väldigt bra och i år kommer de sitta på bl.a. en Irish Cob/Tinker, en haflinger och en fjordkorsning.

Har själv ett isblått Börjes Himalayatäcke till mitt halvblod av lite grövre modell, och det passar alldeles utmärkt på henne!

De är dessutom väldigt bra eftersom de håller tätt väldigt bra också. Mitt har hittills aldrig läckt. Och som sagt - det sitter som ett smäck på min häst! Jag är jättenöjd,
det är verkligen prisvärt!

Och som Mitrolle skriver så är det bra att leta efter täcken med högre skurna halsar,
Eriks Hästshop har bra priser på Horse Savertäcken, de är lite högre skurna i halsen.
Så kolla in www.erikshastshop.se

Luna10 skrev:
Jag har ett Horseware regntäcke med fleecefodring åt mitt grova kallblod. Det har omlottknäppning i bogen och sitter kanon :love: ! Han drar storlek 155 cm. (156 cm hög, ganska lång rygg, har ej mätt ryggen).

Har också ett täcke fast vintermodell från dom sitter bra, trots att det egentligen är på tok för stort :D
Mina drar väl normalt sätt 135, men det här vete katten vad det är för storlek, hon jag köpte det av ska alltid pracka på mig förstora grejjer. Är nästan road, hon måtte ha grymt skeva ögon när det gäller både mig och mina hästars storlekar.

Jag har haft Börjes regntäcken och dom har varit jättebra ända fram till första tvätten. Efter den har det aldrig gått att få dom vattentäta igen - hur mycket impregnering jag än har sprutat på.. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
247
Senast: Kristall10
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka