täcke till föl?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tjusing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 992
T

tjusing

vi har ett föl hemma, som kom nu i sommras. nu när det börjar gå mot kallare tider... ska man då ha täcke på fölen, eller klarar dom sig helt utan något skydd? och stoet, kan man ha täcke på henne? med tanke på att fölet kan trassla in sig när de vill dia och så.
:confused:
Tack för svar!

Sv: täcke till föl?

jag hade inte haft täcke på mitt föl, tycker hästar ska ha täcke tidigast på vintern när dom är två, och detta baserar jag på tvååriga travare som är i full träning.

har man en unghäst som inte gör så mycket så eller som inte blir svettig så kan man gott vänta ett par år till

Mamman och föl ungen skills väl åt runt nov, dec antar jag, är mamman van att ha täcke på vintern?? tränas hon??
Jag hade nog väntat tills fölungen är avvänjd (stavfel?) från mamman innan jag la täcke på mamman.

Inte täcka hästar som inte fryser! friska föl anpassar sig precis som vilken annan häst som helst till ändrad temperatur och du behöver INTE täcka. Se til att det lilla livet har mat HELA TIDEN bara (fri tillgång), att äta skapar värme.

Ang täcka mamma så kan du låta bli - gör det, just iom skaderisken på fölet. En del föl kan gå med täckade mammor utan problem, andra vägrar dia när mamma har täcke och ytterligare andra tycker att täcke på mamma = finfin fölleksak :crazy:

Så, inget täcke på någon av dem sålänge ingen av dem fryser (och börjar fölet frysa så kolla upp vad som är Fel först, INNAN du täckar!), och an du så vänta med att täcka mamma tills de är separerade dagtid.

Vi började sätta täcke på unghästen när hon var tre. Möjligtvis om det var riktigt uselt väder när hon var två på vintern... Men då skulle det praktiskt taget växa istappar i pälsen :p

Mamman fick dock gå med täcke.

Börjar man täcka en fölunge så lär man väl få lägga ett antal tusenlappar på tjocka täcken efter det.

Jag har funderat på det samma.
Fölet verkar visserligen sätta päls men stoet sätter inte vinterpäls.
I vintras stod hon med dubbla 400g täcke när det var som kallast...
Och hon var inte jätte varm då heller.

Om jag nu måste lägga täcke innan avvänging (börjar avvänja 1 Nov) är det täcke utan gjordar och men bara en täckes gjord som är bäst???
Det är inne jag tänker på nu...

/ Kitara_

Jag tycker det där är svårt.....
Om man jobbar 7-16 så är ju hästarna ute 06-18 och dom stora går med regntäcken, ska då dom små stå i ösregn hela dagen???
Nu behöver jag iofs inte tänka så för jag är hemma hela dagarna men ändå....

Jag täckar inte någon häst som inte har arbetat sig svettig och av den anledningen inte kan vara ute om det är kallt. Fick hem ett varmblod för många år sedan som var van att vara täckad sedan fölstadiet och han skakade i 20 graders värme om det blåste lite. Tog nästan ett år innan han hade fått igång kroppens egna "termostat" men sen fixade han bistra vintertider utan problem :cool:

Har en stallkompis med ett fullblodssto som hade täcke(2 när det var som kallast) men hon hade inga snören mellan benen utan bara svanssnöret på. Fölis kunde då dia utan att behöva trassla in sig,funkade jättebra.
Tror inte att fölen behöver täcken inte behövde mitt något iaf.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Freazer
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 339
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Tillbaka