Täcke till kraftigt byggd ponny/kallblodstravare

annaa

Trådstartare
Alla täcken sitter för tight framtill på mina två hästar (russhingst och kallblodstravare). På många av täckena blir det ett tryck mot nacken/mankammen av täcket.
Är på jakt efter rejäla vintertäcken som ska hålla pållarna varma och torra trots regn, storm och snö i vinter..
Har precis haft hemma b*cas smartex turnout all in one, vilket verkar vara ett rejält täcke som tål mycket. dessutom tyckte jag det var smidigt att man kunde lägga det på svettig häst och de torkar snabbt.. och att inte var nån halvhals eller hals till det. men det gav också ett tryck över mankammen, och jag tycker inte det verkar vidare bekvämt för hästen?

Nån som har nåt bra tips?

Sv: Täcke till kraftigt byggd ponny/kallblodstravare

Jag har en krallig häst, en grov connemara på 156cm i makhöjd med väldigt mycket bog, rygg och rumpa och en riktig fläskig hals!

Han har 145 i storlek men hade tidigare 135. Jag har ETT täcke kvar som är stl 135 och det fullkomligt drunknar han i! Nä inte så illa, men han hade kunnat vara ännu kraftigare modell ardenner? Och det är ett Sverigetäcke faktiskt.

Tyvärr glider det på sniskan på min häst trots bensnören, kryssgjordar och dubbla frontspännen som justeras efter konstens regler. Vet inte varför det glider för det är bara det här täcket som gör det av alla täcken. Dessutom är det bomullsinsida, alltså inte glatt (förutom i bogen där det är glatt).

Tror det är 360-400gr foder, vintertäcke. Jag köpte det på rea men tror annars det ligger strax under 1000-lappen!

Jag har detta som ett extratäcke när det andra är blött, just för att det glider

kan funka med en bogplatta ,dvs en förlängning /breddare som sätts i knäppningen fram. Kan vara lite svårt att hitta men kolla på tradera,blocket mm. Har samma problem med min tjockhalsade häst.

Amigo täckena rekomenderar jag varmt!!
dom kostar men dom är jätte bra, och stora. vi har dom på våran nordis i stallet och dom täckena får han mer än plats i :)
så har du möjlighet så prova ett sånt i rätt storlek :). våran nordis är runt 1,60 och han har 165 på sitt täcke och det är nästan för stort för honom, men somsagt prova! ;D

oxh nordisen i förra stallet hade sådana täcken och fick inte plats i dom... Den var väldigt högrest (kallblodstravare)

har du kollat på täcket som heter Rambo Original Turnout Lite w Leg Arches? det är ju till för att vara speciellt rörligt :) men bara för att det funkar på mina så behöver det ju absolut inte funka för er ;D.

Ett täcke som sitter/satt bra på mina hästar är SveaSverigetäckena. Har två stycken som nu är 12 år gamla. De var de första täcken som passade bra på min gamla kraftiga nordistravare. Det passade lika bra till det normalstora halvblodet och ligger nu bra på nuvarande pållen, ett mindre kortare halvblod.
Även använt några gånger på en kraftig welsh cob.

har funderat på amigo tidigare, men de finns inte i ponnystorlek nånstans här i närheten.. och beställa från nätet blir klurigt pga storlekarna. vanligtvis har mitt russ 115 cm på längden, men har fått köpa 120 eller 125 (som blir för långa) för att det inte ska trycka på nacken på honom..

Man kan ju iof beställa och skicka tillbaks sen, men är lite trött på det efter år av letande och redan skickat tillbaks ett antal täcken :P

intressant, ska googla på dem. har aldrig sett sveatäcken i nån hästaffär..

Googla på Svea sverigetäcket så hittar du rätt.....

Har dom täcken till alla stallet breda hästar och vi är supernöjda med dom.

Den enda hästen som inte har något är stallets nykomling ,em så snart jag lyckas få pengar över ska ett sådant inhandlas till honom också...

Men han har KNEPIG storlek minst sagt...
Han är 99.5 cm räknat från mitten på manken till rakt över till mitten på bogen framtill... ena sidan alltså....

Sen är han knappt 120 cm fran mitten på manken till svansroten....

Det finns INGA täcken som föutom dom urgamla gröna New Zealandtäcken som passar... så därför hänger alla täcken halvvägs upp på halsen utan att ens vara halvhalsade plus att dom även hänger ner över rumpan för mycket...Han har nu ett Shires 145 cm..... snacka om "4mannatält" alltså... :D

Jag har ett Amigo XL till min kallblodskorsning. Det sitter verkligen jättebra!

Edit: Aha, såg inte att du behövde i liten storlek. Då lär nog inte detta passa finns nog bara från 140cm. :)

Senast ändrad:

Håller med om Sverigetäcket. Vet att det går att specialbeställa från dem också, typ 115 längd, 125 i bogen, det kanske kunde vara något! Sen är dom ju både hållbara och prisvärda.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 034
Senast: Emine
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 374
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med... 2
Svar
29
· Visningar
2 947
Senast: Wembley
·
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
2 060
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka