• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 461
D

Djur92

Skulle ni ha täcke på eran häst om de är runt 11-12 grader och mulet?
Isåfall vad för täcke?

Sv: Täcke

Nej!
Jag har bara täcke på vintern och kanske i ösregna och nära nollgradigt.

Beror ju på vad hästen har för päls men är den kortklippt så möjligtvis ett TUNT ofodrat regntäcke om det blåser mkt och känns lite kallt i luften, annars naken!

okej tack för alla svar , hur gör ni om de är samma grader och risk för regn?

Jag har en häst som kan frysa om det regnar oavbrutet en längre stund (i dom här graderna alltså, går täckad vintertid, otäckad sommartid). Regnskurar går bra.

Är det risk för (mer ihållande)regn och det dessutom blåser får han ett regntäcke som skydd.

Nej, jag skulle inte sätta täcke på mina hästar. Täckar bara på vintern när det är över -10, om det regnar/snöar har de ofodrat regntäcke och de klarar sig utmärkt.

Senast ändrad:

En häst i träning, ja. I så fall någon sorts sommartäcke eller tunnt regntäcke. Vid risk för regn så regntäcket då.
En unghäst eller en häst som inte tränar speciellt hårt skulle få vara utan.

Om jag skulle rida och ville ha in en torr häst så regntäcke annars utan.
Mina hästar är vattentäta allihop.

På min ena häst som är otroligt känslig så skulle jag det om jag inte är hemma. Är jag hemma så märker jag ju om det börjar regna. Regn är en katastrof på hennes rygg och hon huttrade massor nu ikväll naken och 5 plusgrader. Jätte stel och öm i kroppen.
Jag riskerar inget.
Är det så pass varmt så får hon ett ljust täcke. Tunt men med fleece under annars blir det bara värre kallt på ryggen.

På sommaren däremot då det är 20 grader och regnar så får hon vara utan såklart.

När min numera änglahäst var sjuk så fick hon ha ett ofodrat regntäcke på sig vid regn även på sommaren, hon frös så hon skakade utan om hon blev det minsta blöt (hon behövde inte ens bli blöt, det räckte med molnighet:crazy:) i hennes fall var det livsavgörande att hon inte frös då hon inte kunde tillgodogöra sig maten särskilt bra, (hon åt inte heller om hon frös) vilket är en av andledningarna till att hon inte finns längre:(

Men på en frisk häst skulle jag absolut inte ha täcke på vid tio grader även om det kom en skur.

Min häst, som tränas och tävlas, går naken vid 11 grader och strålande sol, men har ofodrat regntäcke vid risk för regn.

Våra har tunna regntäcken på sig just nu (mulet och blåser, runt 11-12 grader), men när de går på bete och marken är varm så går de nakna. Vid ihållande regn får de täcken på sig om det inte är uppemot 20+. 3 är över 20 och har känsliga ryggar, det är inte kul att komma till hagen och se tre hästar spända som fiolsträngar för att de gått och blivit kalla över ryggen. Tar man på ryggen vid ett sånt tillfälle så svankar de så man tror att de ska gå av på mitten. :crazy:

Tidigare i veckan så har de självklart gått utan men då har det varit halvklart till klart väder.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
744
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
705
Senast: MiniLi
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 314
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka