• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 461
Sv: Täcke

Vad har ni för hästar? tycker det låter såhär på alla trådar om täcken..
Själv har ja ett sto som tränas och tävlas mycket i hoppning och hon går täckt från sept-arpil och där i mellan har hon ofodrat regntäcke vid dåligt väder och annars brukar hon ha flugtäcke då hon får bölder av bromsbett.
Anser att det är upp till var och en om man har täcker eller ej då hästar är som människor, vissa är extremt känsliga för kyla och vissa an gå året om nakna utan att frysa. Man måste se till individen tycker jag!

Ja vid mulet eller risk för regn har hon ett bucas smartex rain på sig. Hon är väldigt känlig och tål inte så mycket innan det sätter sig som spänningar i ryggen

Nej min häst skulle inte ha täcke på sig då. Han är ett fullblod.

Det är 2 st i stallet som fortfarande har täcke ute, såg idag att den ena hade ett tunt vintertäcke på sig...stackarn:crazy:
Han har även fleccetäcke om nätterna fortfarande...

--------------------------------------------------------------------------------

Nej, min häst är tålig o vattentät.

Min går naken nu när det är runt 10 grader men så fort det är risk för regn får han ett fleecefodrat regntäcke på sig. Han har väldigt känslig rygg och det sista jag vill är att rida en kall och stel häst.

Nej, inte om det bara är mulet. Om det är risk för ihållande regn så får hon på sig ett ofodrat regntäcke.

Jag skulle kunna säga att hon har mycket fullblod i sig, tunn päls, tävlingshäst mm, som hon faktiskt är/har, men det spelar ingen roll för att min häst är en egen individ, och har speciella behov. Jag täckar henne när det behövs, annars får hon gå naken!

Diana

Skulle ni ha täcke på eran häst om de är runt 11-12 grader och mulet?
Isåfall vad för täcke?

Nej, det skulle jag inte. Endast under temperatur mellan plus 5 och minus 5 när det samtidigt regnar/snöar och blåser hårt. Täckar inte om det är kallt såvida hästen inte är arbetad precis då torkar jag den först och lägger sen på ett lämpligt täcke och släpper sen ut den igen.

Sunny_1009: Jag har tävlingshästar. Tävlar i western, tränar hårt, klipper ej. Mina vilar aldrig helt utan jag drar ner träningen något under december - januari. Från februari är det full träning igen.

Senast ändrad:

Skulle ni ha täcke på eran häst om de är runt 11-12 grader och mulet?
Isåfall vad för täcke?

okej tack för alla svar , hur gör ni om de är samma grader och risk för regn?

Troligtvis ja, är det mulet och inte risk för regn har de bävernylontäcken. Blåser det och är mulet har de ofodrade regntäcken.

Regnar det eller är stor risk för regn har de ofodrade regntäcken, ofodrade regntäcken med hals eller 100 grams täcke med hals. Beroende på vilken av hästarna det är.

Mina araber har aldrig täcken, tar däremot in dem en stund om det regnar mycket och blåser.
Kan förstå om man behöver ha täcke på en sjuk eller mycket gammal häst, "vanliga" hästar behöver inte ha täcke.

Pålle fick ha regntäcke i natt för det har ösregnat och tempen har ju gått ner endel. De har precis börjat gå ut om nätterna så kändes elakt att inte lägga på täcke.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
744
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
705
Senast: MiniLi
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 314
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka