Täcken efter träning

Sv: Täcken efter träning

Kastar på ett täcke (fleece eller ull) och skrittar tills hon är torr. Sen lägger jag på det vanliga stalltäcket.

Väldigt intressant inlägg! Jag upplever nämligen ofta att travvärlden har mer proffsig skötsel.

connemara, det är just den låångsamma nedkylningen jag vill åt.
För att åter jämföra med en fotbollsspelare, igår efter matchen
åkte överdragskläderna på väldigt snabbt och satt på under nedjoggning. Är hästen svettig efter ett pass och man inte är i ett uppvärmt ridhus tror jag att hästen kallnar rätt fort eftersom svetten kyler. Pulsen går ned rätt fort och värmen följer den rätt bra.

Det ser jag även när jag är o tränar gympapass. Folk springer med tjocktröjor/överdragströjor under uppvärmninen o tar på dem under de sista 3 minuterna vi springer o endel direkt efter det under stretchingen. Det skulle jag o min träningskompis ALDRIG klara! Vi blir varma typ direkt när vi springer i början och är fortf väldigt varma när vi kommer in i duschen efter stretching o allt. Jag får alltid duscha kalalre där en hemma för att inte koka över så fort jag tar på mig kläder igen. Och vi ligger nog på medel/övre halvan vad gäller kondition o styrka på de passen men kämpar rätt hårt oxå (vissa är ju inte ens svettiga när de går därifrån).

Därför jag har lite svårt får det här med täcka täcka täcka direkt. Men samtidigt så är jag ändå noga med att hålla värmen på hästen.

Ja det värmer ju inte på samma sätt som det hade gjort utan stalltäcket, men iaf mer än vad det ofodrade regntäcket gör. Ett täcke som har en fyllning på 500g är varmare än 2 täcken som tillsammans har 500g.

Jag skrittar med fleecetäcke tills hästen är torr på halsen. Då är den oftast lite svettig under sadeln fortfarande.

Helst dubbla fleecetäcken i boxen tills den är helt torr även i sadelläget och sedan stalltäcket på. Om det är ett andastäcke och jag har ont om tid sa kan jag lägga pa det även om hästen är lite fuktig i sadelläget fortfarande.

Jag skrittar gärna av för hand, men min ridlärare har sagt att det inte är så idealt när det är kallt. Oftast marscherar hästen på lite bättre under ryttare och kyls därför inte ner lika fort som om man leder den.

nej det är jag inte, den filten är ju jättetjock! skrittar ett bra tag först och det är inte så kallt i stallet. är det kyligt inne så får han ett thermotäcke över. men är det väldigt kallt så blir han inte svettig när jag rider heller....

då är det för det första kyligare i luften och för det andra är inte banan lika mjuk, dvs det går inte att galoppera en massa. lite lugnt jobb svettas han inte av öht.

ja han går ute med utetäcke. han är inte ens fuktig där täcket ligger så kan inte se hur det ska spela roll??

Du eftersvettas, det gör man oftast för att man inte värmt ned tillräckligt. "skrittar" du av dig ordentligt tex?

Jag är också jättevarm människa som väntar med duschen men jag ser till att vara varm (inte kokande) under tiden.

det är jag inte helt hundra på. Min häst är varmare i två tunna täcken än ett tjockt.

var inte menat att låta hårt, jag funderade bara på dina svar.
Golden stripefiltarna är väl rätt tjocka? Tänkte snarare på att man ser många hästar med dubbla termotäcken i stallet som håller 5-10 plusgrader. Men efter träning torkas de med ett tunt fleecetäcke. Det fattar jag inte konsekvensen i...

Okej, ja det är väldigt tjockt, är det äkta i 100% ull och det går fram på halsen. Fleece har jag bara vår/höst.

Ser hur du tänker, men jag tror inte man ska täcka för tjockt heller, då blir den kanske för varm så att den fortsätter svättas?

Jag tror att yllefilt är bra i typ 15-20 minuter sen ett tjockare täcke. Så har iaf jag gjort i alla år.

tror faktiskt inte den risken är så stor eftersom man samtidigt minskar tempot/pulsen. En häst svettas när pulsen går upp och den blir varm inifrån. Får svetten dunsta kyler den ned.

Skrittar av och slänger sedan på Bucastäcket med superandasfunktion för att släppa ut i hagen. Hästen torkar supersnabbt!

Varför skulle det inte vara bra att hästen torkar snabbt? Vill du hellre behålla den blöt? Det kyler ju.

Du eftersvettas, det gör man oftast för att man inte värmt ned tillräckligt. "skrittar" du av dig ordentligt tex?

Jag är också jättevarm människa som väntar med duschen men jag ser till att vara varm (inte kokande) under tiden.

Haha, nä jag orkar ju inte knata runt efter träningen, det tar tid ;)

Hästen däremot, han skrittas av noga ;) Dock är ju han bebis o noga för honom o hans jobb är än så länge 10 min men blir ofta längre ändå. Men galoppjobbar jag en tävlingspålle så är det 20 min ren fri skritt, oftast avsuttet med lös gjord efter rätt mkt lugnare nedtravning ex.

Är skitnoga med skritten både innan o efter på arbetade hästar, inte en minut under 10 och ofta blir det längre pga vart man rider, spec på hemvägen.

Unghästar håller jag dock inte så hårt på det innan, beror helt på vad de gör. Sitter jag upp hemma så skrittar jag gärna kortare för jag gillar inte att sitta på dem så mkt. Sitter jag upp i skogen (dvs rundor jag vet jag kan klättra upp från ngt, vill inte hoppa upp från plan mark på ngn häst) blir det längre skritt vid hand plus skritt med ryttare. Hem sitter jag alltid av och då blir det oftast längre än 10 för jag skuttar av i förtid.

I ridhus räknar jag dessutom varv ibland :D 5 varv i vårt ridhus blir knappt 1 km eftersom man rundar av hörnen lite (är typ 25*82 dessutom). Men även där är det minst 10 o oftast mer eftersom de blir svettigare inne. Avsuttet med allt avplockat o ev täckat. Varför blir vi alltid sist hem :confused:

Senast ändrad:

ja men inte min...;) hästar är individer och förhoppningsvis så känner ägarna sina hästar och deras behov, utan att det går till överdrift

det är väl dessvärre konstaterat vid detta laget att det är detta argument som oftast används, trots att det dessvärre inte stämmer en skrämmande stor del av tiden.

Fö så vill jag gärna ha tips på vad man kan lägga på det gamla stoet i mitt första inlägg när hon ska ut o det är kallare. Regntäcket känns bra men vintertäcket känns eg för tjockt o tätt, även om hon brukar vara helt ok torr under o täcket inte blir blött o kyler ned.
QUOTE]

Jag har ett Hansbo regntäcke med fleecefoder, och det tycker jag är mycket bra nu innan jag lägger på vintertäcket. Det kan jag rekommendera. ;)

Tack för svaret :bow:

Mamma var inne på att köpa ett till fleeceäcke bara att ha i hagen under regntäcket men jag är skeptiskt. Tycker ytterst få fleecetäcken är så rejäla så de sitter bra o behåller formen när hästarna rör sig i hagen (om än så lite). Men det tipset kan nog funka bra, vad trög man är själv ibland :p

Jag har en islandshäst, som är klippt på hals, bog och bringa, men i övrigt har sin päls kvar. Det innebär att han normalt går utan täcke i hagen dagtid, och står utan täcke i stallet (kallstall, men aldrig minusgrader) nattetid.

Han blir alltid mer eller mindre svettig vid träning. Rider jag dagtid, så att han skall ut i hagen igen, så får han så här års stå inne i 20-30 minuter med fleecetäcke och hö, därefter tar jag av fleecetäcket och släpper ut. Är han fortfarande fuktig, och det är kallt, får han andastäcke på sig, är det riktigt kallt fleecetäcke + andastäcke. Är det varmare än +8 inget täcke alls.

Rider jag eftermiddag/kväll, så att han skall stå inne efteråt, får han fleecetäcke på sig om det är kallt. Det tas i allmänhet av vid kvällsfodringen. Jag ger också alltid extra grovfoder till svettig häst vintertid - foder är en effektiv värmekälla för hästar!

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
745
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband