Täcken för breda hästar

Lycanthrope

Trådstartare
Vilka täcken passar bra på nordsvenskar och liknande hästar?
Alltså rymlig bog?

Vissa av täcken jag köpt har legat bra trots att hon är bred fram men jag har även en bogbreddare att sätta på om det är för smalt.

Jag hade dock velat ha ett vintertäcke med hals på, och frågan är då om det finns någon hals som passar henne? :D

Sv: Täcken för breda hästar

*följer med*

skall klippa min finnhäst i vinter för första gången, o kommer då att behöva ett täcke

Horseware har en serie som heter Rambo XL som är speciellt till kraftigare raser. Dyra men mycket bra täcken!

Andvänder mig av shire´s täcken till min nordis både med och utan hals beroende på väder och vind

shires har väldigt rymliga halsar och är mkt ställbara i bogen. dessutom djupa!

shires utan hals:
4839796.jpg

Shires med hals invikt: (Har tom glidit ner)
9206900.jpg

Mia RS:
25210033.jpg

Tack alla för svaren!

Ett problem jag haft med täcken på nordis, trots att de passar i bogen, är att de glider bakåt och då drar det i bogen. Vet ej varför?

Du kan isåfall pröva köpa ett täcke med halvhals. Min häst med jätte-manke hade också problemet att täcket gled ner bakom manken och stramade åt. Har nu nästan bara täcken med halv-hals, som fungerar kanon.

M-oaa

Jag har en ponny som är väldigt bred, men med kort rygg (50% Irish Draught) och jag har Shires på honom, sitter perfekt!

Min häst är ju väldigt lång.

Täckena hon har nu kanar bakåt :crazy:
Vad är det som är fel då?

Jag kikar lite på hästshoppens hemsida på amigo och rambo, vilka modeller är att rekommendera? Tänkte väl köpa regntäcken nu, till nordis och quarter.
Gärna någon av de billigare :D

Shires är väldigt ställbara i bogen. HW har deras XL modell som är extra rymlig i halsen, vet inte om det är samma som deras modeller som togs fram till Quarterhästar också, annars finns den modellen med.

Bucas har bogbreddare som passar deras täcken, helt super!!

Att du antagligen har ett täcke som inte passar din hästs modell.

Jag har bara Rhinotäcken och är jättenöjd. HW har ju särskilda täcken som är gjorda för Quarterhästar (de hade de för något år sedan iaf!) Dvs mycket rymligare i bogen än deras andra täcken)

Har du hästar som biter mycket och busar i hagen är nog Amigo och Rambo de slitstarkaste. Själv är jag väldigt förtjust i Bucas täcken! De sitter jättebra och finns i många olika prisklasser. Ex deras Freedom serie med vintertäcke för typ 800 kr, DET är prisvärt enligt mig!!

På min väääldigt grova D-ponny har jag haft Rambo, Rhino och Bucas. Shire vet jag också många grövre hästar som kan ha.

Lång häst och stor bog, då säger jag hansbo. De passar på min riktigt grova nsv, men är lite för långa för henne: som är normallång i kroppen... Finna med halvhals och lösa helhalsar...
14423387.jpg

29512461.jpg

Shires och horsewears täcken har aldrig fungerat på de nordsvenskar jag har haft. Shires har varit för små i bogen och på hw-täcken har bogspännet suttit uppe på strupen...

Det är ju det som är dilemmat. Man får prova sig fram med täcken. Och det kan hinna bli dyrt innan man finner ngt som passar. :angel: För det är ju inte alls säkert att täcket som ser ut att ligga bra när man försiktigt provar i stallgången med lakan under, ligger bra efter galopprace och rullningar i hagen...

Det är sant!

En bra början är väl iaf det jag gör, frågar runt vad som passar andra breeeda hästar :D

Jag tycker Hansbos Event täcken passar bra på grövre hästar. Sen håller de mycket bra kvalitet och till ett bra pris.

Mitt Eventtäcke läckte idag och det var första gången han använde det :(. Men han får väl ha det som extra täcke istället, det fanns ingen bytesrätt på den då affären lades ner (EKO i länna).

Men jag köpte idag ett Amigo regntäcke, få se hur det håller, men det såg ut att passa rätt bra på honom åtminstone.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: Freazer
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 781
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka