Täcken för breda hästar

Sv: Täcken för breda hästar

Event har ju jag till mitt fullblod :p haha. Beror väl helt på! Antar att fullblodet har stora och långa bogblad vilket kanske får samma effekt som en bred men kort bog?

Det är inte mkt som passar en riktigt grov häst om ryggen ska vara tillräckligt lång. Har ett Shires till min breeeeda pojk, vet inte om det passar längre - han har inte använt det på 2 år och har breddat sig rätt rejält. Men på en normalbred nordis sitter det nog bra! Tillräckligt med plats över magen osv :)

Ang Horsewear så är XL för stora hästar i allmänhet och Rambo california för grova quarterhästar. Deras täcken kan man också köpa en bogbreddare till.

KL

Jag köpte ett hansbo event med halvhals, var lagom långt och passade väldigt bra, lite tajt i bogen så ska köpa bogbreddare så blir det nog perfekt!
Passade även quartern mycket bra, hon fick ett eget i en storlek mindre :)

Att du inte satsar på HW modell som är anpassad efter Quarterhästar då;) Bredare i bogen och lite kortare i ryggen. Finns både som utetäcke, innetäcke och fleecetäcke! Ett tips bara:D

Quartern passar de säkert men knappast nordis, hon har jättelång rygg :)

Just nu är jag nöjd med hansbo täckena men ska ju köpa vintertäcken snart.

Till min förra häst som var väldigt bred för att vara halvblod beställde jag specialmåttat täcke från Ullergårdstäcket. Dessvärre finns det bara med fleeceinsida, men det har mesch ovanpå så håren fastnar inte så lätt. Man måttar sin häst efter ett papper man får av dem. Beställde även till dotterns arabhäst då. Helt FANTASTISK passform. Inte så dyra heller. Nu ser jag att de finns i standardstorlek att köpa på nätet. SKulle dock ringa och fråga om de fortfarande gör efter mått.

Shires täcken är rymliga framtill. :) Har ett Treadstone (tror jag det heter) som också passar min breda häst.

Var har ni köpt bogbredare??? Skicka PM!
Vilka täcken passar de till? Om jag har förstått det rätt så har Bucas och HW till sina täcken.

Har en Welsh cob som jag har svårt att hitta täcke till. Hon ska egentligen bara ha 135, men de är för små i bogen...

Hästar som är "breda"/ grova är det jätte svårt att hirtta täcken till. Jag hade en nordsvensk ett tag som var just kraftig och hon som sålde henne till mig då, sa att det inte finns några täcken som hålller måttet på dom är grova. Men det borde finnas något företag som gör bredare täcken. Men jag skulle tro att du nog får hoppa över täcke med fast hals lika med halvhals. Är dom så breda att dom inte kan ha ett täcke utan extra bogbreddare så är det jätte svårt att hitta ett täcke som passar riktigt. om du köper i handra hand.? Men lycka till!

*knapplån*
Min fjording är också lite bredare, även om en del av er säkert har ännu bredare hästar.

Bucas kan min häst INTE ha, det regnar in i halsen. Jag gillar inte alls lösningen med T-spännen fram heller. Jag vill kunna ställa in själv.

Eftersom pålle blev blöt i sitt orange täcke så köpte jag i ren desperation ett Domani med halvhals

På bilden är första gången han har det på sig och det är lite pill med hur man ska få det att sitta bra. Många vill lägga på täcket där det ska ligga när hästen har rört sig en stund och sedan knäppa, men jag har lärt mig att lägga täcket högt upp på halsen, knäppa och sedan dra det bakåt. Då sitter det bra sedan. (Annars glider det upp fram i bogen och lämnar bringan otäckad)

Efter att ha använt Domani-täcket en del började jag uppskatta halvhalstäcken på honom, de verkar ligga skapligt och håller honom torr. Sen att de mer eller mindre är som 3/4 delshals och plattar till manen på honom får jag försöka leva med.
Jag ramlade i alla fall över ett Weatherbeta med halvhals för halva priset som fick följa med hem. Det är numera mitt favorittäcke!

Sedan har jag några resevtäcken från Hööks som fungerar i passform och så, men det är andra saker som får mig att låta dem vara just reservtäcken.
På vitertäcket därifrån får jag köra en specialvariant på knäppningen för att det inte ska vika sig framtill

*KL*
De i stallet som har breda hästar har Mark Todd till sina.

KL

Det blev hansbo till nordis!

Köpte övergångstäcket (100g) med halvhals i höstas, det ligger jättebra!
Quartern har ett likadant som även passar henne väldigt bra.

När det blev kallare köpte jag hansbos vintertäcke (det med hals var slut :() och det ligger också väldigt bra!

Dels är det nog tack vare att fodret är ganska glatt. Fleecefoder stramar så mycket på nordis och dras bakåt. Är iaf jättenöjd med dessa täcken!

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: Freazer
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 781
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka