Täcken för hästar med mkt hals?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 197
N

NiraK

Har två stycken hästar med väldigt mycket hals. Den ena en kallblodstravare, den andra en PREhingst. Upplever att täckena ofta sitter lite knasigt. Bägge har kort rygg..
Finns det täcken speciellt anpassade för hästar med grov hals?
Skulle isf även vilja ha tips på halstäcke i vintermodell passande en sådan häst. På de jag har provat har det fattats typ en halvmeter över nacken :crazy:

Nirak

Sv: Täcken för hästar med mkt hals?

Nej något halstäcke vet jag tyvärr inte. Däremot så sitter de täcken med halvhals som regel betydligt bättre på hästar med kraftig hals och bog tycker jag. Men det hjälper ju inte direkt om det nu var ett täcke med helhals som du ville ha.

Nu har min häst ingen superhals som dina har, men ändå såpass att vissa täcken sitter riktigt illa...

Just nu har hon ett ofodrat regntäcke från HorsePower, det hallonröda från förra säsongen. Det funkar jättebra, men det har vanlig hals med lite högre skärning.

Innan hade hon det fleecefodrade med halvhals från samma märke, men det satt inget vidare. Däremot ligger det kanon på en ponny i stallet som har lite mer "normal" kroppsbyggnad.

Annars sitter ett MacPro-täcke med halvhals bra på henne, men det jag har är ganska många år gammalt nu.

Har även haft ett Bucastäcke på henne, men det var ingen höjdare.

horseware XL,dom har bredare bog:) Man kan nog köpa halsdel till eller så får man det med:p super bra täcken!
Jag tycker tvärtmot vad Saigon tycker,jag tycker att halvhals sitter jätte dåligt på hästar med bredare hals/bog.

Blir inte själva täcket jättestort då? Eller är det bara hals/bog som är större?

Nirak

nej,det tror jag inte,jag har inte det själv men vad jag har fattat det så är det mest själva bogen som är bredare:p

Min häst har rätt kraftig hals. Jag har Horsewares täcken. Ett Rambo, ett Rhino och ett Amigo. Dock utan hals, då det är svårt att hitta. Men min verkar klara sig utmärkt utan halstäcke trots att vi bor i lappland.

Har wugmodellerna på Rambo och Rhino. Men tycker nästan att de sitter sämre än de traditionella modellerna.

Absolut Shires täcken!!!!

Har en nordiskorsning å de sitter perfekt på honom. Bifogar bild:

5881260.jpg

Samma täcke men med invikt hals:
9206900.jpg

Jag har 135 i mina täcken och det finns gott om plats för halsen!

Dock har jag köpt ett shires som var litet i bogen men fungerade alldeles utmärkt på yttersta!

Ska leta upp bättre bilder!

Slänger in länk då det inte ville fungera just nu.

http://www.pixbox.se/pic_show_id5881261.html

Har Horseware till båda mina.
Ponnyn har en riktig hingstnacke och är bred och maffig kring bogen.
Halstäckena sitter super och har inga problem med passformen på täckena heller.

Till Horsewears täcken finns det en bogplatta man kan köpa separat, som ju gör att täcket blir större i bogen :) Skulle behöva köpa det själv till min nordis.

Annars ligger Shires vanliga regntäcke bra på honom, och han hals kommer jag knappt runt med armarna.

tkr shires täckena brukar vara ganska stora i bogen, hade ett varmblod, med inte så stor bog och det fanns mkt plats där fram ;)

Jag har använt både shires och horseware på mina kbl, tycker båda sitter riktigt bra. Men jag har inte så positiv erfarenhet av shires i längden, iaf två av dem har delats i fodret vis tvätt så ryggen blivit i princip utan foder vilket ju inte riktigt är meningen..
HW har jag bara gott att säga, håller ju typ hur länge som helst, och sitter kanonbra på hästarna, fast de inte har bensnören eller är ställbara i halsen.

Jag köpte ett Horseware California, halsen fick jag köpa till och då blev det strlk XL på den. Hon har en riktigt maffig nacke och bred bog.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Unafraid
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 795
Senast: veronican
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 435
Senast: emindy
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning... 2
Svar
39
· Visningar
10 285
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka