Täcken för hästar med små bogar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 4 269
Sv: Täcken för hästar med små bogar

Jag har nog 1 täcke som ligger bra på min pålle som är liten i bogen men har just skaffat ett bogskydd och alla problem är lösta.

Mitt shires är litet i bogen.

Hmm... ska leta upp vart sånna täcken säljs, och se =)

Har provat ett Sverige täcke, men passade inte alls.. kanske man ska ha en gammal modell =/

Hollywood urrigning *skrattar* den var bra det =)

Jag har haft ett bucas vintertäcke, satt bra fram till i storlek 135, men uselt baktill, och 145 cm var för stort fram till.

T.M täcken är hemska, köpte ett regntäcke (har fullblod) för ursh, ingen bra pass form alls, hängde på honom, och gav efter ½ dag anvöndande hemska bogskav.

Men hade däremot ett TM regn täcke till nordsvensken, och satt urbra på henne.. Dock inte vi som köpte det, för TM täcke kommer inte på min häst igen ...

Samma problem här oxåå!
Har kommit fram till att allt med bogveck är uteslutet...

har ett TM vinter som ligger kanonbra!! Ett shires som är tokstort i bogen.... Provat ett HW amigo regntäcke som även det var jätte stort.
Vet inte hur mark todd är, men boxgrannen har ett å just den modellen iaf, verkar väldig stor i bogen, ser lite ut som en kjol...

Vintertäcke har jag som, mest ett bra regntäcke jag söker efter. Men har ett BoT t'cke inne till honom och har bestämt nu att jag faktiskt ska sy i den. Just för att den inte sitter så bra framme, men bättre än vissa andra täcken i alla fall.

Bogskydd vill jag inte riktiga ha på, då han måste i så fall ha på den i ca 20 timmar per dygn. Finns inte en chans att arbetana skulle lägga på en sån på morgonen. Så inget alternativ för mig.

Vintertäcket jag har har bogveck, och det sitter som jutet på min kille. men det är också det enda.

Har kollat in Marktodd lite gran, vi får se man kanske får betsälla hem ett stort parti och be hästen manekänga =)

Har testat Bucas till ponnyn-för stort i bogen...:(

Jag har hittat ett täcke som är litet i bogen!
Men det mest pinsamma är att det var mitt egna täcke som varit i stallet i 3 år:o
Det är ett Event vintertäcke, om jag minns rätt har vi köpt det på Gr*nng*rden vintern -02
Vet ni något ställe som säljer Event täcken?? Eller är det bara GG som gör det:d

FINN TACK har jätte bra täcken för småbogade hästar...de har alla varianter som ull- fleece- inne- regn- ute-...mkt bra kvalitet oxå!!! annars är det alltid bra med täcken som går upp över manken en bit sk framskurna m halvhals...och helst med ställbara snabbknäppen!

På mitt halvblod av lite smäckrare modell passar Börjes Himalaya-täcken, både regn och vinter perfekt:) ! HP-täcken funkar också. TM är för stora i bogen, glider bak och ger skav:mad: , måste ha bogskydd under och använder bara i nödfall (som nu när han hade sönder nya Himalaya-täcket efter 2 ggrs användande och inte hunnit laga:angel: ).

Jag har deras rosa regntäcke:p
Det passar ganska bra, men jag skulle vilja ha ännu bättre passform... Och betydligt tjockare vintertäcke:angel:

Men årets Himalaya-vintertäcke (det är det jag har, med bogveck och snabbspänne) är väl tjockt? Typ 300 gram, fyllningen känns åtminstone dubbelt tjockare än mitt gamla TM vintertäcke (iofs är det 3 år gammalt och tvättat några gånger, men iallafall...). Mera än 300 gram kan jag inte tro att någon oklippt häst behöver, är den extra frusen kan man ju lägga ett ylletäcke under.

*knappen"

Shires svartrutiga vintertäcke (tror att modellen heter Tyfon eller ngt liknande) sitter jättebra på min spinkiga travarkille! :)

Jag har däremot större problem med kallblodet som är på tok för kraftig över bogen för att rymmas i de flesta täcken... Dessutom verkar det vara mode i att alla täcken ska ha icke ställbara bogspännen av "modell x-gjordsspänne"... *morr*

Underligt nog sitter samma shirestäcke som varmblodet har lika bra på kallblodet som på varmblodet - universaltäcke! :idea: :love:

Täcken som är till travhästar, funkar på min. De är högre skurna framtill, och blir då inte hängandes på honom. Jag kommer inte på ngt märke just nu...tror det finns ngt som heter Fin Tak (vet ej om det stavas så), men det finns säkert ngn affär i närheten, som har travutrustning. Dock så passar ju kanske inte dessa täcken om hästen liksom är kraftig öfr övrigt, men har en liten bog. De är ju sydda "för travisar", och de är ju lite annorlunda i sin kroppsbyggnad.

Tyvärr är de kanske inte de snyggaste täckena som finns, vet ej varför, men de duger åt mig. Sen har jag tyvärr inte sett de där riktigt tjocka vintertäckena heller, men det finns säker någonstans att få tag i.

Ngt annat kan jag tyvärr inte komma på just nu. Hoppas du hittar några täcken som passar, o inte ger skav på pollen!

Lycka till!:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Vi har två sådana i stallet åt kallbloden och visst dom är tjocka, men mina andra täcken har 360g & 380g fyllning, så jag vill ha ganska tjockt:angel:

*knapplån*

då kanske man ska testa att kolla upp finn track, har länge kollat på deras tcke på horze, är ute efter ett ylle täcke, så man kanske ska satsa.. =) och sen regn *gråter* inför att hitta ett..

men nå väl, toppen i alla all att hans vintertäcke sitter som smör. Köpte det på rea hittar inte det mer, inte ens i annan färg så är rädd om det, livrädd för att de ska gå sönder och så hamnar man i träsket efter letande av ra täcken som sitter.

börjes regntäcke, det ljusblåa har jag haft till honom, men då hästen är lite hög i bogen men liten blev den lite för tajt upptill, fast klart det bästa regntäcket jag haft.. billig och vattentät, och slitstarkt må jag säga.. men tillslut gav den upp...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 831
Senast: 13579vas
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka