Täcken för hästar med små bogar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 4 269
Sv: Täcken för hästar med små bogar

Åker du aningen söderut ibland? Besök isf K-maatalous och kolla på Finn Tacks täcken. Har de inte hemma just det du vill ha så tar de hem. Jag köpte ett regntäcke där i våras som sitter utmärkt på min klenbogade häst. Fast just det är inte Finn Tack utan Horse Power tror jag det heter. De kan förmodligen ta hem av det märket oxå.

Ja, Sjöhagen har jag ett fleecetäcke ifrån, det sitter jätte-bra på ponnyn (med liten bog;) )! Vet du vart man kan få tag på andra täcken ifrån dom? Typ vinter-och stalltäcken?

Jag flyttar ju nu på måndag ner till skåne och hästen kommer veckan därpå ner, så då kommer han att få bli provmodell på alla täcken jag kan hitta i affärer.

Letar just nu efter ett regntäcke som SKA SITTA SUPER PÅ HAN!

Sen måste jag ju också tycka att täcket är snyggt *sucka* men nå väl, i skåne finns det lite mer utbud av butiker än här uppe.. =)

/M

Var hittar man dem täckena??

/M

Min häst med liten bog druuunknar i Thermo Master.
Därimot sitter HorsePower täckena jäättebra, lite si och så på kvaliten, beror på vilket täcke det är.

Har Event täcke också. De sitter bra och är jättebra kvalite men är dock lite stora i bogen, sitter för långt ner på manken.

Har ett gammalt Svea-täcke som sitter kanon.

Men som sagt, HorsePower täckena är de ända som sitter perfekt.

Jag köpte förra gången hööks hade rea ett vintertäcke det där ljusgröna, och den var för tajt.Drig åt över bogen och gav skav efter 1 dags anvöndande. Dcok hade ju inte täcket någon bra passform heller.

Har funderat lite på ett Svea täcke, behöver som sagt ett regntäcke, dock har ju hööks rea på ett TM regntäcke som vi haft till nordisen, underbart täcke, men kommer den att passa??

man blir som helt snurrig i denna täckesljungel....

*sucka*

Får nog börja sy egna täcken =P

/M

När jag köpte mitt halvblod så fick jag med ett svea-täcke till henne, och det täcket är SKIT. Det halkar bak så det hamnar bakom manken :eek: och när det ligger rätt är det för stort i halsen/bogarna. Fult och konstiga bogveck är det dessutom... det är vad jag tycker om det svea-täcket ;) har ingen erfarenhet av dem annars. Min häst är ganska storbogad också...

Hm, jag blir lite brydd på det ni skriver om passformen på TM-täckena (för vi pratar väl ThermoMaster?).

Jag har en arab med pytteliten bog och kan visserligen inte uttala mig om regntäckena då jag inte har ett sånt men jag har ett äldre TM vintertäcke (svart med gröna kantband och gjordar) och det ligger super på honom. Sen har jag ett nyare blått vintertäcke (superfit kanske det heter?) med halvhals och det ligger också jättebra.

Framförallt tror jag att man ska leta efter halvhalstäcken till hästar med små bogar då det är mindre troligt att de halkar bakom manken.

Jag har ett Olympic regntäcke också men det vill gärna halka bakom manken om man inte gör extra hål i bogremmarna så att man kan göra öppningen lite mindre. Håller på att leta efter ett halvhalsregntäcke nu för jag tänker inte chansa på att ett vanligt kommer att fungera.

Bilder på min tunna häst finns på hulkki.z.se/spirre (under ombyggnad så vissa bilder saknas men ändå)

/Camilla

Har ett arabsto som jag har letat täcken till i åratal. Alla täcken har alltid hängt i bogen på henne.

Nu har jag två jätte tjocka vintertäcken från Horseguard som går ver manken. De sitter helt udnerbart på henne. Hur mycket hon än springer och bockar och rullar i så sitter det lika perfekt. Däremot kostade täckena 1900kr styck.

Köpte ett shiretäcke i sommras som också går över manken. Sitter lika perfekt och var inte så dyrt. Runt 500kr.

Det är de täcken jag har som jag verkligen älskar.

Har fått ett sjöhagen wear, fleecetäcke som jag tyvärr inte hunnit testa. Ska göra det så fort som möjligt.

Hur som helst så kommer jag hädanefter köpa horseguard eller shire till min häst med liten bog :)

Vet bara ett ställe som har shire och det är eko. Någon som vet något ställe norr om stockholm med shiretäcken?

//Lotta

Måste nog även jag slå ett slag för shires täckena.. Vi har många fullblod i stallet med småbogar och nästan alla får ha ett shirestäcke, eller börjes himalaya.. Modellen på shires är nog stormbreaker om jag inte minns helt fel, kornblått utan bogveck iaf.. Även som andra sagt, satsta på shires med halvhals och ställbara snabbknäppen, då kan man få bogen riktig liten..

Det bästa för hästar som är smala över bog/bringa tycker jag är täcken med omlottknäppning. De är så flexibla och går att anpassa väldigt bra. Hade det till min förra häst som var väldigt smal framtill.

MalanMjöl skrev:
Måste nog även jag slå ett slag för shires täckena.. Vi har många fullblod i stallet med småbogar och nästan alla får ha ett shirestäcke, eller börjes himalaya.. Modellen på shires är nog stormbreaker om jag inte minns helt fel, kornblått utan bogveck iaf.. Även som andra sagt, satsta på shires med halvhals och ställbara snabbknäppen, då kan man få bogen riktig liten..

:bow: Jag har Shires Stormbreaker till min B-ponny, fast det har bogveck. Det är helt suveränt det täcket! Har 125 till min maxade B-Ponny och det ligger jättebra. Hon är inte stor över bogarna heller, sen ligger det nästan lika bra på syrrans C-ponny också och hon är ändå ganska stor över bogarna :D Jag slår slag för Shires jag med.

Milou75 skrev:
Har du någon prisuppgift?

Om frågan var till mig så var jag och köpte ett Shires trend-täcke idag, det kostade 599 kr. Sen fanns det Shires Stormbreaker med halvhals för 645 kr. Det jag nämnde ovan kostade 495 tror jag, men det var för ett år sen och det är Stormbreaker utan hals. Tyvärr så är det bara 250 gram :\ räcker ganske inte för en klippt pålle...

Hej Freja - ja frågan var till dig ;)

Var det Shires Stormbreaker med halvhals för 645 kr som innehöll 250gr fyllning?

Är lite seg som du kanske märker!!!:angel:

Haha hejhej :D Japp där jag var fanns det bara 250 gram på shires. Vet inte om Shires tillverkar tjockare täcken...

Dom täckerna som jag har märkt att många travtränare använder är:
biderman, tib horse och horseware m flera (kommer ej i håg fler).
Men just de med omlottknäppning fram är mycket bra till hästar med smal bringa.

Lycka till

i täckes ljungen än, är beredd att nästan betala vad som helst för ett töcke som sitter..

ne men ett regntäcke måste hittas och se snarast, men hoppas att hitta ett snart =)

/M

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 032
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V