Täcken- hel hals,magplatta?

Jofta

Trådstartare
Jag har en liten fundering. ;)

Jag har ett Hansbo istoppstäcke som det går att köpa en hel hals och magplatta till. Men är det verkligen nödvändigt?
Jag tycker allt sånt har kommit nu dom senaste åren, hur klarade sig hästarna innan dess liksom? :p

Vi säger att hästen är helklippt.. Kommer den då märka någon skillnad om den går med bara ett 450g täcke, eller om den har det plus hela halsen och magplattan?

Sv: Täcken- hel hals,magplatta?

Min häst är helklippt och har varken magplatta eller helhals - än har den inte dött!! Skämt åsido, jag tror nog inte du behöver oroa dig.

Det beror helt påhur känslig din häst e.
Det gör ju inte så mkt skildnad, men om du har hals på så ,blir hästen inte blöt och då kommer den ju itne frysa alls..
Eftersom att de e när det blir blött som den riktiga kylan kommer..

alltså min pålle har haft halstäcke när han är helklippt och det är kyligt, men aldrig någonsin en magplatta..
men han är väldigt frusen av sig, kan tom stå och darra fast han har täcken på sig när han är klippt.. så det är väl olika på olika individer liksom..
men jag menar den dära magplattan täcker väl inte så mycket, den borde ju vara rätt obekväm på nå vis tycker jag..!!

Lånar knapp.

Tycker du fått vettiga svar av samtliga redan. Givetvis finns det extremt känsliga frusna individer - men de FLESTA hästar hanterar kyla väldigt bra, - nederbörd kan vara värre om hästen är åt det frusnare hållet.

Halstäcken och magplattor håller jag med dig totalt - ALDRIG använt och ser inte behovet av det heller, även om mina hästar oftast alltid varit och är klippta och går täckade vintertid. Hästar hanterar inte kyla som människor, genom halsen släpper de ut väldigt lite värme dessutom. Vidare har de en komfort zon på 20 grader, så har du ett täcke som hästen är varm och nöjd i vid -5 så är den även det vid -15. osv. finns studie från strömsholm om du är intresserad, hur hästar hanterar och fungerar i kyla, ang täcken, klippning osv. pma din mail adress isåfall så skickar jag den.

Jag tyckte också sånt där var helt onödigt för bara ett år sen och nog klarar sig de flesta utan nåt av det där.
Dock har jag insett att för min pålle e det ganska bra med halstäcke eftersom han inte satt nån päls och han kommer hem svettig efter träningen för att sen stå i sin utebox, så visst är det bra att det finns. Men visst, lite överdrivet har det ju blivit...

Håller med om att det håller på att bli lite överdrivet. Nu finns det ju t.om. föltäcken. Vem hade trott det för 5-10 år sedan? Tycker det är ok om fölungen skulle vara väldigt sjuk, men täcke på en sund, frisk fölis? Men eftersom de finns frågar sig folk genast om inte just min häst kanske behöver det...
Lite funderingar så här på kvällen.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 253
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 086
Senast: Blyger
·
Utrustning Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :) Har en ganska rund häst som vissa...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka