Täcken, lite tankar önskas

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare IslaBonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 028
I

IslaBonita

Täckesbytning går inte att få där jag är uppstallad. Nån gång om det är något speciellt är det ok, men inte två gånger om dagen.

Nu funderar jag på hur jag ska lägga upp det.

Vad tror ni om ett tunnare stalltäcke, som pållen även får ha ute, med ett ofodrat regntäcke över vid regn? Hon behöver klippas o det blåser o regnar snålt! här, så nåt behöver hon.

Hur är ylletäcken????

Tacksam för lite tankar!

Sv: Täcken, lite tankar önskas

Köp ett väldigt bra passande regntäcke med foder istället. De behöver inte ha ett stalltäcke om natten, ett utetäcke funkar lika bra. Det är ju värmen som räknas...

Jag skulle ha en bra regntäcke på dygnet runt. Ett i bra kvalitet med riktigt bra andasfunktion. Hade min häst täckad på det sättet hela förra vintern och det var aldrig några problem.
Hon var jämt torr och aldrig för varm.

Ylletäcken andas suveränt. De anpassar sig sas efter temperaturen. (men när ska hästens hårrem få luftas? Det blir väldigt tätt att stå med täcke dygnet. Kan du inte spårklippa och slippa täcken? (i alla fall inne)

Ylletäcken andas suveränt. De anpassar sig sas efter temperaturen. (men när ska hästens hårrem få luftas? Det blir väldigt tätt att stå med täcke dygnet. Kan du inte spårklippa och slippa täcken? (i alla fall inne)

Tack för era svar!!

Håller med övriga, det är hundra gånger bättre att ha bra och lagom anpassade utetäcken (såvida hästen inte förstås står i varmstall, då kan den vara utan täcke inne även om den är lite klippt), än att ha dubbla täcken. du får ett helvete att unvika skav och det blir obekvämt för hästen att alltid ha samma stalltäcke, samt dubbla täcken på sig halva dygnet.

se till att ha en bra uppsättning utetäcken som du även kan ha inne, och variera dessa, så att det inte är alltid samma täcke som ligger på. Om den står med samma hela tiden dygnet runt hela vinter halvåret är det stor risk för spänningar i musklerna och allmän obekvämhet , samt även skav om du har otur på en känslig häst.

De gånger jag har haft ylletäcken verkar det som om de kliat, då förra hästen faktiskt vid ett par tillfällen helt sonika klädde av sig ylletäcket och bäddade med det i halmen i stället ;) Han tog aldrig av sig andra täcken. Så jag är lite skeptiskt till att ha ylletäcken närmarst huden/pälsen men det är säkert skillnad på ylle och ylle.

Vi har också samma ute som inne. Täckar för mittimellantemperaturen. Tex om det är -20 och blåst ute men nollgradigt inne täckar jag för minus tio, dvs typ 250 g vintertäcke. Klippt häst. :) Undviker helhals så gott det går då det blir så kvavt och tätt inne, men halvhals går bra.ALltid bara ett täcke åt gången och byter ofta ´:)

KL
Något som har fungerat för mig på en helklippt häst var att ha ett bra välsittande utetäcke. Sedan hade jag en avtagbar hals till det. Inne och varmare dagar fick han gå utan hals. När det var blåsigt/regningt/kallt ute fick han ha halsen på när han gick ut. Mycket enklare att knäppa på en liten hals än att byta ett helt täcke.

Halsen ger också rätt mycket mer värme än man tror, så själva täcket var inte jätte tjockt.

Den här tråden vill jag hoppa på....

Jag vet inte heller hur jag ska göra i vinter, klippning är ett måste men vill spårklippa istället för att klippa rubbet. .. Har dock en känslig häst som fryser lätt och i det hallänska klimatet blir det kanske inte till graderna kallt, men BLÅSTEN:eek: Stel rygg gör också att hon inte får stå och bli kall.

Hur tjockt täcke rekommenderar ni till spårklippning i detta klimat? Täckesbytning ingår inte. Eller räcker det med täcke bara extra snålblåstiga dagar tro? Har aldrig haft en spårklippt pålle innan så känner mig helt rudis.

Jag funderar också på att prova att ha utetäcke dygnet runt i vinter eftersom priset för täckesbyte kommer att stiga och plånboken är lite mager. Jag har dubbla uppsättningar utetäcken i alla tjocklekar, så jag kommer att byta täcke varje dag så täckena får vädra ur mellan varven. Jag har kvalitetstäcken med suverän passform.

I vårt stall turas vi inackorderingar om att kvällsfodra, vilket innebär att täckesbytet på kvällen blir gratis. Jag kan alltså lägga på ett svettäcke efter ridning eller dusch och sedan få ombyte till utetäcket när hästen torkat. Det tycker jag är bra, för även om mina utetäcken andas och det påstås att man kan lägga dem på blöt häst så är jag inte riktigt bekväm med det.

Jag har också utetäcke på min häst dygnet runt. Sparar tid och besvär åt stallägaren som sköter utsläppet alla dagar i veckan. Jag har dubbla uppsättningar täcken, så om det skulle vara blött vid insläpp så byter jag eller stallägaren täcke till ett torrt (vi turas om att sköta insläppen).

kl

Till min förra häst har jag under flera höst/vintrar valt att ha samma täcke på dygnet runt även om täckesbyte ingått på ena stället vi stod, bara halstäcket som togs av. Förutsättningen är att man verkligen ser till att hitta ett täcke i bra andasmaterial som passar hästen. Jag har valt att göra så för att jag vill att täcket ska torka under natten och det gör det inte i kallstall om man bara hänger upp det på tork. Täcket ska naturligtvis vara torrt på insidan.

I nya stallet ingår täckesbyte men jag kommer att välja att testa att ha stalltäcke (amigo insulator) och sen bara regntäcke utanpå det, av lite samma anledning, ett regntäcke torkar snabbare än ett tjockfodrat + att det är illigare att köpa två att byta med.

spårklippning = samma täcke som du annars skulle ha på din känsliga häst.
en sån marginell klippning gör ingen skillnad utifrån individen, de släpper inte ut ngn primär värme där du klippt av pälsen alls.

KL ang. övriga diskussionen om utetäcken på dygnet runt i kallstall:
går alldeles utmärkt som sagt. det viktiga är ju som flera redan påpekat, att fortfarande ha en uppsättning täcken och regelbundet byta/varva med dessa, så att hästen inte står 24 timmar om dygnet med samma täcke dag efter dag. Men bara man varierar och är ekiperad med ett större antal täcken att varva med funkar det kanon, och finns ingen anledning att byta till specifika innetäcken osv. Personligen har jag mycket hellre utetäcke på än dubbla täcken, som drar och spänner och inte ligger bra i lager på lager, vilket lätt blir fallet.

Senast ändrad:

Förra vintern gick min på lösdrift med täcke på hela tiden. Det viktiga är som sagt att ha många täcken att bya ofta med. Ett tips är att satsa på Horsewares Rhino eller Duo med linersystem. Då kan du enkelt och ofta byta lufta/tvätta det foder som ligger närmast hästen. Det finns dessutom linertäcken i 1- 2- 3- och 400 gram.

Fast det är inga större problem att ha samma täcke.
Min häst har sitt regntäcke på hösten, sitt vintertäcke på vintern och sen regntäcket på våren igen.
Byter ibland mellan täcken men i regel bara mellan dessa två täcken. Har man köpt bra täcken som inte skaver
och som ventilerar är det inga problem. Vi har kört på detta sätt för ca 15 hästar i stallet i 10 år, aldrig haft
några hudproblem.

Min häst har sitt regntäcke på hösten, sitt vintertäcke på vintern och sen regntäcket på våren igen.
Byter ibland mellan täcken men i regel bara mellan dessa två täcken. Har man köpt bra täcken som inte skaver
och som ventilerar är det inga problem. Vi har kört på detta sätt för ca 15 hästar i stallet i 10 år, aldrig haft
några hudproblem.

Jag brukar också köra i stort sett samma täcke hela vintern, tvättar det eventuellt en gång innan det packas undan för säsongen. Det allra viktigaste är passformen.

Instämmer i skaran. Vi har samma täcke ute som inne och har aldrig haft problem med det under hela min livstid och såvitt jag vet inte dessförinnan heller. Enda gången vi byter täcken är när vi har haft hästar som stått med BoT-täcken nattetid eller om någon häst varit sjuk. Vi har möjlighet att byta täckena regelbundet för att vädra ur både täcken och pälsar men det behövs inte om man har ett bra täcke. Ett enda täcke (mitt enda fr. H**ks) har varit dåligt ventilerande vilket synts på hästens päls. Andra märken som använts genom åren är Bucas, HW, Börjes, Olympic, Treadstone m.fl. m.fl.

D.v.s. en blandning av billiga produkter och märkesvaror. Passformen är a och o och ett täcke som andas är att föredra.

Mvh JV

Även om det GÅR att ha samma täcke hela tiden väljer jag helt klart att inte ha det. Jag vill att täckena ska luftas och jag vill absolut inte att min häst ska stå inne med ett blött täcke.

några hudproblem.

:confused: Vet inte vad du svarar på till mig, jag skriver ju att samma täcke ute och inne går aldeles utmärkt?

däremot tycker jag inte det är hälsosamt att ha exakt samma täcke dygnet runt dag ut och dag in vintrarna igenom. Även om de ligger bra, så utgör täcken trots allt rörelse restrikerande material, och då kan skillnaden i att byta till en annan modell av täcke tex varannan dag, göra milsvid skillnad.

hudproblem har jag bevare mig väl aldrig haft på min häst - ever. :eek:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 186
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 037
Senast: fejt
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 600
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V