Täcken, lite tankar önskas

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare IslaBonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 028
Sv: Täcken, lite tankar önskas

:confused: Vet inte vad du svarar på till mig, jag skriver ju att samma täcke ute och inne går aldeles utmärkt?

däremot tycker jag inte det är hälsosamt att ha exakt samma täcke dygnet runt dag ut och dag in vintrarna igenom. Även om de ligger bra, så utgör täcken trots allt rörelse restrikerande material, och då kan skillnaden i att byta till en annan modell av täcke tex varannan dag, göra milsvid skillnad.

hudproblem har jag bevare mig väl aldrig haft på min häst - ever. :eek:

Fast jag byter ju inte till ett annat täcke bara för att de ska bytas. Kan hästen ha ett täcke hela säsongen, dygnet runt med avbrott för träning/rykt ect utan att det ger tillstymmelse till skav så anser jag att täcket sitter optimalt och ser ingen anledning att skifta för sakens skull. Några hudproblem har inte jag heller haft på mina hästar under åren.

Jag har under de senaste åren i stort sett enbart använt Hööks Premiumtäcken på vintern, med höga bogveck som sitter långt fram. Dessutom brukar jag sätta extra kardborre i fronten så att den även fäster på insidan och det inte finns nån risk att kanten viker sig (så som tex HW har på Rhino och Rambo).

Min nya häst (ponny...) är dock väldigt liten och Premiumtäcket jag provade i våras nådde henne till knäna så det fick bli en annan modell, till mitt stora förtret.

Nej jag föreslår inte att det ska bli några grava påvisade fel på hästarna för att samma täcke sitter på hela vintern dygnet runt. dock så är det ett påvisat faktum hur mycket täcken i sig faktiskt påverkar hästen och restrikerar dess rörelser, så personligen tycker jag det blir ohumant att ha exakt samma täcke på vintern igenom, istället för att byta regelbundet, så att det iallafall ligger lite annorlunda, kanske väger annorlunda på olika ställen pga sin skärning, osv osv osv. För mig är det vanlig logik att göra så, för att "spara" hästen.

Fast ett täcke torkar ju mkt fortare ifall det ligger på hästen. Självklart får det inte vara genomsurt eller blött på insidan. Jag byter täcke och luftar dem regelbundet men mest för pälsens skull och för att motverka ev. skav. Kanske är det onödigt men det känns bäst för mig att göra så. Dock har jag knappast dåligt samvete ifall hästen skulle ha samma täcke länge i sträck.

Mvh JV

Jag har stått i stall där man både bytt täcken och där täckesbyten inte ingick. Och jag är lite dubbel. Min lösning om det inte går att få skilda täcke på natt och dag är att dels ha täcken som passar hästen, dels att de är av bra kvalitet. Och att ha några olika att byta mellan.
Att ha två täcken på har bara funkat med att ha ett specifikt ylletäcke. Blir lätt skav med två täcken tycker jag, hur bra de än sitter var för sig.

Jag tycker absolut inte om att torka täcken på hästen - varför torkar de snabbare? Jo, värmen och energin tas ju från hästen...

Jag svarade just ang det. Jag tycker att samma täcke funkar finfint en vinter.
Kan inte se vad som skulle vara ohälsosamt? varför byta till ett sämre täcke bara för bytandes skull?

Fiorano, är de blöta igenom tar vi självklart av det direkt. Är det bara blött på ytan besvärar det inte hästen.
Luftas gör det den tiden varje dag man sköter hästen och täcket är av.

Den tas inte från hästen, hästen utsöndrar det.

Det är inte ok att låta hästen torka inne med täcket men det är ok att ha hästen ute i 12 timmar
i hagen med samma täcke som det regnade på på morgonen?

varför skulle man byta till ett sämre täcke?
och för bytandets skull? Jag har väl tydligt skrivit vad anledningen till bytandet är, och det har ju inget att göra med bara för bytandets skull eller hur?

KL

Lägger in en fråga i tråden:
I vinter har jag tänkt att filtklippa min ponny (hals, bog, under magen). (Ja, jag måste klippa).
I stallet vi står nu ingår inga täckesbyten och skulle tro att det är ett par plusgrader i stallet (nyligen flyttat dit).
Så nu är jag väldigt fundersam på vad för täcke jag bör ha. Hästen står i halland, kanske blir -5 till -15 ?. Vad rekommenderar ni för täcke som man kan ha både inne under natten och ute på dagen? Kan tillägga att det är fri tillgång på hö i hagen.

skulle satsa på ett fleecefodrat utetäcke med fleece endast över rygg delen på hästen, dvs glansigt foder i bogen och på sidorna.
Om ni har plusgrader i stallet och du har fri tillgång i hagen, samt inte helklipper hästen, (det är en rätt snäll klippning filtklippning, i fråga om hur hästen håller värmen) klarar sig en normal häst väldigt bra med ett så pass lätt fodrat täcke.

Den tas inte från hästen, hästen utsöndrar det.

Det är inte ok att låta hästen torka inne med täcket men det är ok att ha hästen ute i 12 timmar
i hagen med samma täcke som det regnade på på morgonen?

Om täcket är blött halvt igenom, så kyler det givetvis hästen, dvs hästen utsöndrar mer energi för att värma upp sig, än om täcket varit torrt, eller pälsen kunnat resa sig (vilket pälsen gör om hästen är oklippt, otäckad och kommer in i stallet och behöver torka/värma sig).

Jag tycker det är ironi i täckes sverige att alla är så livrädda för att deras hästar ska bli blöta/kalla/lägga extra energi på att hålla värmen, osv och täckar på av den anledningen. Men sen när det kommer till att täckena är rejält blöta, om än inte fullt igenom ännu, ja då går det bra att använda hästen som torkskåp så länge de inte är dyngblöta rakt igenom. Paradoxalt.

KL

I vinter har jag tänkt att filtklippa min ponny (hals, bog, under magen). (Ja, jag måste klippa).
I stallet vi står nu ingår inga täckesbyten och skulle tro att det är ett par plusgrader i stallet (nyligen flyttat dit).
Så nu är jag väldigt fundersam på vad för täcke jag bör ha. Hästen står i halland, kanske blir -5 till -15 ?. Vad rekommenderar ni för täcke som man kan ha både inne under natten och ute på dagen? Kan tillägga att det är fri tillgång på hö i hagen.

Jag har haft en ponny i Halland under December och Januari ett år (08-09) och denna var helklippt med fri tillgång på mat i hagen, den hade ett Rambo California med 100g foder.

Om täcket är blött halvt igenom, så kyler det givetvis hästen, dvs hästen utsöndrar mer energi för att värma upp sig, än om täcket varit torrt, eller pälsen kunnat resa sig (vilket pälsen gör om hästen är oklippt, otäckad och kommer in i stallet och behöver torka/värma sig).

Jag tycker det är ironi i täckes sverige att alla är så livrädda för att deras hästar ska bli blöta/kalla/lägga extra energi på att hålla värmen, osv och täckar på av den anledningen. Men sen när det kommer till att täckena är rejält blöta, om än inte fullt igenom ännu, ja då går det bra att använda hästen som torkskåp så länge de inte är dyngblöta rakt igenom. Paradoxalt.

Jag brukar känna på hästen om täcket är blött, är den kallare än vanligt åker täcket av och in i torkrummet. Är hästen däremot lagom under får täcket sitta kvar.

Ett täcke som inte läcker blir inte blött "halvt igenom"... Det är bara yttertyget som blir blött.

KL

Du behöver inget täcke alls! Minus fem till femton!! Bara skönt för hästen. Nu vet jag inte vad du har för ponny, men måste den filtklippas så att den inte dör av värmeslag så gissar jag att den har ganska rejält med päls förövrigt. Och plusgrader i stallet, inte behöver den täcke där.
Jag skulle säga att du kan täcka den hästen som en som vore oklippt, för täcket ligger ju faktiskt bara där hästen INTE är klippt.;)

maria

kl
Nu har jag ju eget stall men de jag tycker är allra bäst är att ha en "pyamas" och ett ev fler utetäcken.

Jag har ett eller två pyamas täcken(250g och 100g) på de helklippta hästarna och sen ett riktigt tjockt ute täcke (400g) som de får ha på dagen + ett fleece fodrat regntäcke. (pyamasen åker av på morgonen såklart).

kl
Nu har jag ju eget stall men de jag tycker är allra bäst är att ha en "pyamas" och ett ev fler utetäcken.

Jag har ett eller två pyamas täcken(250g och 100g) på de helklippta hästarna och sen ett riktigt tjockt ute täcke (400g) som de får ha på dagen + ett fleece fodrat regntäcke. (pyamasen åker av på morgonen såklart).

Ren intresse fråga, varför ett fleecefodrat regntäcke över ett 400g täcke? Känns som att det inte borde bli speciellt mycket värmeförlust med ett 400g täcke.:) Eller har du så för du har fleecefodrade regntäcken och inte ofodrade?

Det är bara för att jag inte har några ofodrade regntäcken ;)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 186
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 037
Senast: fejt
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 600
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V