Täcken som verkligen andas!?

Sv: Täcken som verkligen andas!?

Jag har Horsewear och Bucas. Båda har andasfunktion som funkar. Har även ett Shires till ena hästen och det funkar lika bra som dom dyrare täckerna.

Shires, Bucas andas bra, men det jag haft som andas BÄST är HorseSavers teflontäcke. De blir inte för varma i det ens när de har det på sig i 10 plus och sol (och det är ett TJOCKfodrat vintertäcke). Regntäcket andas lite 'sämre' dock (dvs som Bucas och Shires och andra märken), och inte lika extrembra. Men klart godkänt.

pållens nya horseware regntäcke (amigo) verkar andas bra! efter att ha stått i sol en hel förmiddag var han ändå sval under.

Tack alla!!!

Följdfråga: vad för impregneringsmedel fungerar utan att förstöra andasfunktionen?

Varför har en häst täcke om det är 10 plus och sol? Täckeshysteri ! Låt hästen vara häst och sluta fjanta på med sånt!

För att den är helklippt, har pälsglans, och VILL de....hallå skulle min ex ponny fått stå utan fodrat täcke när de e 10 + hade hon skakat även med mat, jag har provat! :cool: :cool:

Fonns att köpa i hästsportsbutiker!
ex Hööks, börjes, eko...tror att hw eller bucas har egen impregnering som man kan köpa lite var stans

Håller med, inte attackera folk för att de har täcken på sina hästar. Du vet ju ingenting om dem. Min helklippta tävlingshäst har också täcke om det inte är solsken vid +10. Vid vilken temp som helst om det regnar. Det är skillnad på häst och häst beroende på hur de tränas/är klippta.

Jag har också använt Horsewares Amigo under soliga dagar och faktiskt haft en svalare häst med än utan täcke. Andas mycket bra. Och håller ute vätan än så länge iaf.
(Fast det absolut bästa med täcket är nog passformen. Sitter bra på de flesta typer av hästar och har nån sorts "glida fram"-funktion som gör att det ligger bra och inte skaver.)

Som jag sa, låt hästen vara häst och låt den behålla den päls den fötts med!

Jo jag har provat hööks, den tycker jag förstör andasfunktionen. Har även provat ett par andra men där är jag osäker på både vattentäthet och andasfunktioen på täcken redan innan...

Måste därför nu troligtsvis köpa nya täcken pga att de slutat och andas... Därav denna tråden. Min häst är känslig i huden, men vill gärna ha nått tunnt på sig när det är som blötast...

Snälla låt bli och sabba min tråd!

Jag vill ha tips på täcken som påverkar hästen minst tack vare bra andasfunktion. Tyck gärna vad du vill men låt oss andra diskutera detta...

Impregnering som läggs i tvättmaskinen är de som funkar bäst. Du kan köpa de i vilken sportaffär som helst. Det brukar stå att det är till Gore-tex kläder. Om man sprayar på impregnering så stänger det till de porer som gör att vattenångan kan passera ut (andasfunktionen).

Ok har varit och frågat på sportaffärer och det de har haft hemma har varit i sprayform. Ska se om de kan ta hem invättningsbar. Får prova på ett gammalt täcke och se :)

De flesta affärer jag har vart i (Gbg) har tvättvarianter. Som sagt, de funkar bäst.

en liten fråga, om man har sprayat på vanlig impregnering på andas täcken .. har man för evigt försört andas funktionen då?
eller om man tvättar täcket, är det åter andasvänligt igen?

Bill skrev:
Varför har en häst täcke om det är 10 plus och sol? Täckeshysteri ! Låt hästen vara häst och sluta fjanta på med sånt!

ja, nu var det så att jag var på jobbet och hästen hade haft detta täcke på sig under natten och jag tog av det så fort jag kom hem på förmiddagen, men då hade solen hunnit ligga på ett tag.
jag har kallblodstravare och skulle aldrig drömma om att täcka i sommarsolsken, men det var en kylig och blåsig natt så det var därför..
inga påhopp utan att du vet vad det handlar om, tack.

Bill skrev:
Som jag sa, låt hästen vara häst och låt den behålla den päls den fötts med!

På dig låter det som det är djurplågeri att klippa hästen :confused: är det verkligen så farligt att låta hästen torka snabbare så den kan komma ut i hagen snabbare och minska risken för fökylningar och låta hästen kunna arbeta utan en "vinter jacka" på sig??? Det finns faktiskt flera anledningar till VARFÖR man klipper!

Jag skulle nog rekommendera horseware rambo- då behöver du inte bry dig om impregneringen på många år- även om du tvättar täcket 3 ggr/ år om inte mer...
JAg har haft mitt i 5 år nu- alltid tätt. Jag är dessutom lite utav en tvättoman.

Sen till dig som inte tycker man ska täcka och klippa och så där... JAg erkänner- jag är lat. Älskar dessutom att klippa min häst så att han blir sådär otroligt vacker som dom blir utan kletpälsen som bara lerar och geggar. Finns inget snyggare än en helklippt päls- praktiskt är det också...

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
697
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
424
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka