täcken till klippt häst..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 915
K

knasenknas

hur tjockt täcke har ni till era klippta hästar? inne och ute? har ni hals på täckena?

Sv: täcken till klippt häst..

Jag ska nog inte klippa min häst i vinter, men hon e rätt känslig så jag har nog täcken passande en klippt häst....

Brukar ha:
tidig höst: ofodrat regntäcke ute, fleecetäcke inne eller inget (beror ju på hur kallt det blir i stallet)
senare på hösten när det är lite mer höstrusk o kanske 5 plusgr: fleecetäcke+regntäcke ute, fleece/ylle/tunt termotäcke inne
varma vinterdagar (runt nollan eller ett par minus): tunt vintertäcke m halvhals ute, tunt eller normaltjockt termotäcke inne
Kallare vinterdagar (kanske 5-10 minus): 300 g vintertäcke (normaltjockt alltså) m halvhals ute, normaltjockt eller tjockt termotäcke inne (370 g)
riktigt kalla vinterdagar (10-15 minus el mer): fleecetäcke+300 g vintertäcke ute, 370 g termotäcke inne

Sen på våren så byter jag till tunnare täcken allt efter som de blir varmare.

Är stallet isolerat behöver hästen inte så spec tjocka täcken inne, men är det ett kallstall så behöver den tjockare täcken. Ett isolerat stall kan kanske hålla bortåt 10 grader på vintern, medan ett kallstall ofta håller ett par grader mer än utomhus. Så det gör ju rätt stor skillnad!!

just nu går han med ca 150 grams stalltäcke+regntäcke ute, och har stalltäcket inne.
helklippt, ingen hals på täcket än.
när det är full vinter ute kommer han ha 400 grams täcke med hals ute (ev. något under) och typ 400-500 inne.

Beror ju på hur frusen just din häst är och vilken typ av klippning dessutom.

Mitt fullblod är jaktklippt, undersidan av halsen, halva magen och låren. Han går med ofodrat regntäcke tills det drar sig mot minus, efter det ett fleecefodrat tills det blir mer än -10. då brukar han ha ca 300 g täcken, aldrig mer. Halvhals endast har jag på vissa, på en del ingen hals. ALDRIG helhals, han blir för varm.

MIn häst fodras 4 ggr/dag inklusive hö i hagen, och är inte ett dugg frusen av sig, så därför håller jag täckena på så låg nivå det går, aktar mig för att övertäcka i onödan, de blir så känsliga då.

min häst klipptes för ett tag sen så han e typ långhårig igen, ska snart klippas en gång till..
just ni har han ett 150g innetäcke + regntäcke ute..
i vinter när det e riktigt kallt har han 280g innetäcke + 370g ute!!

Jag rakar hela min pålle. Och det e upp till varje ägare hur tjocka täcken man har. Vissa går ju med så mycket täcken så det inte kan röra sg. Själv lägger jag helldre på ett täcke för mycket än för lite. När det regnar, snöar mycket eller är råkallt uta har mina hästar alltid hals på sina täcken. Har funderat på att ha magplatta de riktigt kalla dagarna men det har inte behövt hittils. Har hästen lätt till kolik rekomenderar ja detta.
Är det sol och varmt kan de gå utan tecke bara det inte blåser. Men detta beror oxå på hästen.

//Malin

Liknande trådar

Utrustning Någon som har erfarenhet av detta och har använt det? Fungerar det? Hur blir hållbarheten? Jag har en fyraåring som lever rövare i hagen... 2
Svar
24
· Visningar
1 036
Senast: Sassy
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
702
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka