Bukefalos 30 år!

aglaonema

Trådstartare
En sak jag funderat över när man lagar T-spännen framtill på täcken kan dom inte lossna och haka ur? Det gör dom ju ofta på magjordar iallafall det vore ju katastrofalt för hästen.

Gummiring kring basen på T-delen gör det otroligt mycket svårare att få upp spännena 'av misstag'.

Mina går omkring med täcke med T-spännen framtill 24/7 i princip hela vinterhalvåret. Aldrig varit med om att de lossnat. Dessutom har alla mina täcken två spännen fram så oddsen att de skulle lossna samtidigt känns minimala

Aldrig haft ett bucastäcke men funderar på det dom har väl ett spänne fram men är fastsatt även med ngt mer? Alltid haft 2 ställbara remmar på mina täcken.

Jag föredrar t-spännen framför ställbara alla dagar i veckan. Har aldrig fått täcken med ställbara spännen att sitta bra.
Men allra helst v-front.
Har under mina 30 år som hästägare aldrig varit med om att ett t-spänne i bogen öppnat sig.
Att bukgjordarna lossnar ibland handlar nog mer om att de inte sitter lika tight och därmed påverkas mer om häster rullar, ligger ner eller busar runt i hagen. Men för mig är det sällan det händer.

Aldrig haft ett bucastäcke men funderar på det dom har väl ett spänne fram men är fastsatt även med ngt mer? Alltid haft 2 ställbara remmar på mina täcken.
De jag har haft hade ett litet magnetclip innanför också, sen satt t-spännet bakom kardborrefäste.

Satt superbra, inget som flyttade sig åt något håll heller.

Min häst är lite fipplig och drar gärna i sitt eget täcke. När han har T-spännen sätter jag oftast dit ett ”säkerhetslås” med karbinhakar och ring. Föredrar V-front till honom av den anledningen. Med mer normala hästar har jag aldrig haft problem med T-spännen öht.

Min häst är lite fipplig och drar gärna i sitt eget täcke. När han har T-spännen sätter jag oftast dit ett ”säkerhetslås” med karbinhakar och ring. Föredrar V-front till honom av den anledningen. Med mer normala hästar har jag aldrig haft problem med T-spännen öht.
Hur?

Åh, kanske kan försöka fota? Har ingen bild just nu. Men jag har köpt 2 st 6 cm (tror jag, de såg lagom ut iaf) lättvikts-karbinhakar och 1 st 3 cm ring på Biltema till varje lås. Pillar in karbinhakarna i ”öglan” där T-spännet fäster (kan vara lite meckigt) och knäpper sedan med en ring emellan. Har kvar det vanliga T-spännet under.
IMG_0908.webp

Åh, kanske kan försöka fota? Har ingen bild just nu. Men jag har köpt 2 st 6 cm (tror jag, de såg lagom ut iaf) lättvikts-karbinhakar och 1 st 3 cm ring på Biltema till varje lås. Pillar in karbinhakarna i ”öglan” där T-spännet fäster (kan vara lite meckigt) och knäpper sedan med en ring emellan. Har kvar det vanliga T-spännet under.Visa bifogad fil 175219
Ta bild om du kan! 😃
Pratade om dehär idag, har bara täcken med t-spännen men hästarna jag har nu äter täcken, både sina egna och andras men känns dyrt att byta täcken som används några gånger/år till v-front om jag kan säkra dem jag har 👍🏻

En sak jag funderat över när man lagar T-spännen framtill på täcken kan dom inte lossna och haka ur? Det gör dom ju ofta på magjordar iallafall det vore ju katastrofalt för hästen.
Om jag lagar ett täcke i fram byter jag till T-spännen om det är med remmar med snabbknäppe innan. Jag ogillar remmar eftersom det bildas ett mellanrum mellan täcke och remmar där vissa individer lyckas få in både det ena och det andra (typ kompisens skalmar på skorna, diverse sly och annat kul :meh:). Den gång det faktiskt hände här att ett täcke öppnade sig i fram berodde det på att ett snabbknäppe gick sönder. Jag hade tur, jag hade precis släppt dem i hagen och stod och fyllde vatten när hästen kom fram med remmarna farandes och täcket satt enbart fast med en liten bit kardborre i fram :eek: Tackade min lyckliga stjärna för det och kunde ta av täcket bara.

Nu har jag bara använt enbart täcke med T-spänne i 6-7 år (något flugtäcke kvar bara), innan hade jag lite blandat men gick successivt över till täcke med T-spännen när nya behövdes eftersom jag tycker T-spännen är så mycket bättre och jag har inte sett tendens till att T-spännen skulle öppna sig. Inte ens om täcket är stort/kompisen har dragit i täcket så det hänger långt fram i bogen.

Vissa täcken har ju en lapp med kardborre över T-spännena och det är ju inte svårt att sätta dit om det saknas om man vill det. Fäster man kardborren innanför ordentligt och har gummiringar på som fortfarande är mjuka ska det väldigt mycket till innan de kan öppna sig. Jag har haft täcke utan kardborre och ringar också och de har inte öppnat sig heller.
Att bukgjordar med T-spännen kan öppna sig är inte så konstigt även om det har hänt sällan här. Ingen kardborre som håller still spännena mot varandra och mycket rörelse i området som jinglar spännena hit och dit kan göra att de öppnas och kanske framförallt på billigare täcken. Spännen på billiga täcken är ju inte samma som på dyrare och det är inte bara passformen på täcket som kan vara sämre utan också spännenas passform. Det brukar dock gå att åtgärda med hjälp av gummiringar. Dubbla om det behövs.

Liknande trådar

• Tips på täcke som inte trycker kring manken
  • 17-årigt sto vill inte in från hagen
  • Beslut
  • Ett hästköp som inte blev som tänkt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat